باید گفت مصوبه جدید وزارت نفت، باعث می‌شود کرک اسپرد بنزین در اثر فرمول جدید به میزان ۴۰ الی ۵۰ درصد نسبت به مصوبه سالیان قبل کاهش یابد که این موضع تاثیر قابل‌توجهی روی سودآوری شرکت‌های گروه صنعت پلایشی خواهد داشت و باعث ایجاد فشار فروش قابل‌توجه روی نماد‌های این گروه و سرایت فشار فروش و ترس به سایر صنایع و گروه‌های بازار می‌شود.
plusresetminus
سرنوشت صنعت پالایشی با مصوبه جدید
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، زهرا پورزادی در دنیای اقتصاد نوشت: روز گذشته با ابلاغیه وزارت نفت نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی و نرخ فروش فرآورده‌های نفتی منتشر شد. براساس این مصوبه، فرمول نرخ خوراک نفت خام شرکت‌های پالایشی مشابه دو سال اخیر بوده و معادل متوسط قیمت نفت خام برنت، عمان و دبی با در نظر گرفتن ۵ درصد به علاوه ۵ دلار تخفیف است.
در وهله نخست این موضوع خبر خوبی برای شرکت‌های پالایشی قلمداد می‌شود، اما نکته مهم و منفی این مصوبه این است که در ابلاغیه جدید نرخ فروش بنزین فوب خلیج فارس جایگزین نرخ بنزین فوب سنگاپور شده و بدین ترتیب با توجه به کمتر بودن نرخ بنزین خلیج فارس به میزان ۴ دلار نسبت به فوب سنگاپور باید گفت که فرمول نرخ خوراک دریافتی شرکت‌های پالایش نفت ثابت، اما فرمول تعیین نرخ فروش و درآمد‌های شرکت‌های پالایشی از محل فروش بنزین به ضرر شرکت‌ها خواهد بود و باعث کاهش سود آن‌ها خواهد شد.
از طرفی مطابق مصوبه روز گذشته، شرکت‌هایی که اکتان بنزین آن‌ها پایین‌تر یا به عبارتی کیفیت بنزین آن‌ها پایین‌تر است باید بنزین خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند و در اثر این موضوع نیز درآمد شرکت‌های پالایشی و سودآوری آن‌ها به صورت قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.
در نهایت باید گفت مصوبه جدید باعث می‌شود کرک اسپرد بنزین در اثر فرمول جدید به میزان ۴۰ الی ۵۰درصد نسبت به مصوبه سالیان قبل کاهش یابد که این موضع تاثیر قابل‌توجهی روی سودآوری شرکت‌های این گروه خواهد داشت و باعث ایجاد فشار فروش قابل‌توجه روی نماد‌های این گروه و سرایت فشار فروش و ترس به سایر صنایع و گروه‌های بازار می‌شود.
اتفاقات مذکور باعث شد در روز گذشته شاهد خروج هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از سهام و صندوق‌های سهامی باشیم و ارزش معاملات خرد با ثبت مبلغ ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی در روز گذشته از تمامی روز‌های یک ماه اخیر فراتر رفت. روز شنبه صندوق‌های درآمد ثابت با خروج پول حقیقی به میزان ۷۰۰ میلیارد تومانی مواجه شدند.
عملکرد غیرقابل‌قبول در پذیره‌نویسی‌ها
نارضایتی‌ها از پذیره‌نویسی فصبا و شگستر طی روز‌های اخیر بیشتر شده است، چرا که گواهی پذیره نماد شگسترح که در اوایل مهرماه سال جاری با قیمت ۱۵۲ تومان عرضه شده بود در اواخر دی‌ماه تبدیل به سهام با نماد شگستر شد که با قیمت ۱۶۴ تومان بازگشایی و معامله شد. در روز ۳۰ دی‌ماه نیز قیمت سهم در همان محدوده ۱۶۴ تومان بود. به عبارت دیگر معادل ۸ درصد رشد قیمتی داشته که تقریبا با بازدهی اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی در همین بازه سه‌ماهه برابری می‌کند.
فصباح که ۳۰ آبان با قیمت ۴۸۴ تومان عرضه شد، در اواخر دی‌ماه توانست حق تقدم را به سهام تبدیل کرده و افزایش سرمایه را ثبت کند و از همان تاریخ قابلیت فروش پیدا کرد، اما به محض تبدیل شدن حق تقدم به سهام فشار فروش قابل‌توجهی روی معاملات نماد ایجاد شد، به نحوی که از ۲۵ دی‌ماه تاکنون صف فروش مستمر و قابل‌توجهی روی تابلوی سهام دیده می‌شود.
به‌هرحال از زمان پذیره‌نویسی حق تقدم فصباح تاکنون سود غیرقابل‌شناسایی معادل ۶ درصد برآورد شده و همچنان تابلو متعادل نشده است. انتظار می‌رود این پذیره‌نویسی برای دارندگان با سود ناچیزی و کمتر از بازدهی اوراق درآمد ثابت شناسایی همراه باشد؛ به همین دلیل می‌توان گفت عملکرد خوبی در پذیره‌نویسی‌های اخیر مشاهده نشده است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdchxinz.23nxwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما