صندوق توسعه ملی با انتشار گزارشی در تیرماه سال جاری هشدار داده با ادامه افت فشار در پارس جنوبی، روند افت تولید از این میدان از سال ۱۴۰۴ به میزان سالانه معادل ۱ فاز آغاز خواهد شد.
plusresetminus
گزارش مهم صندوق توسعه ملی از یک فاجعه گازی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، ۲۶ تیرماه سال جاری صندوق توسعه ملی با انتشار گزارشی به «بررسی محدودیت‌های ساختاری در سرمایه گذاری در بخش بالا دستی نفت در ایران و اولویت‌بندی راهکارهای تأمین مالی جایگزین» پرداخته که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، علی‌رغم سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری در میدان عظیم پارس جنوبی، با رشد شدید مصرف طی سال‌های اخیر، تولید پاسخگوی این حجم مصرف نبوده است. مصرف ۸۵۰ میلیون‌مترمکعب گاز طبیعی  در زمستان ۹۹ به سطح حداکثر توان تولید پایدار گاز طبیعی کشور نزدیک شد و میزان تقاضای گاز تامین نشده از ۱۵۰ میلیون متر مکعب در روز عبور کرد.
همچنین نمودار زیر که این روزها بسیار در فضای مجازی بازتاب یافته نشان می‌دهد که «با ادامه افت فشار در پارس جنوبی، روند افت تولید از این میدان از سال ۱۴۰۴ به میزان سالانه معادل ۱ فاز آغاز خواهد شد». بر این اساس، با ادامه روند موجود در تولید و مصرف گاز، تشدید ناترازی عرضه و تقاضای گاز طبیعی در دو دهه آینده امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.



همچنین در این گزارش تاکیده شده که «در بخش نفت خام به دلیل کمبود منابع سرمایه‌ای، ادامه روند افت ظرفیت تولید مخازن نفت و گاز در یک دهه آتی، ایران را به واردکننده نفت خام تبدیل می‌کند که بزرگترین تهدید جریان درآمدی ذی‌نفعان این صنعت از جمله دولت، صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت، در صورت حفظ روند فعلی خواهد بود.» 
بر اساس نمودار زیر، با ادامه روند فعلی، ایران تنها حدود یک دهه با تبدیل‌شدن از صادرکننده به واردکننده نفت فاصله دارد که تهدیدی جدی از منظر اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ژئوپلتیکی به‌شمار می‌رود.


انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdccp1qs.2bq1s8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما