گلعلیزاده گفت: خودروها تنها عامل آلودگی هوا نیستند و مولفه‌های دیگری نیز در این مسئله تاثیرگذار هستند و باید به عوامل دیگر نیز توجه کنیم. در زمینه آلودگی هوا ما باید به موتورخانه‌ها، منابع ساکن که سوخت‌های فسیلی مصرف می‌کنند نیز توجه کنیم و در بحث ارتقای تکنولوژی باید تولید خودروهای کم مصرف را نیز در نظربگیریم.
plusresetminus
۱۱۶ میلیون لیتر مصرف روزانه سوخت در کشور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره بر اینکه طی سال‌های گذشته بسیاری از تکالیف قانون هوای پاک انجام نشده است، اظهار کرد: برخی پیشنهادات اعم از فراهم کردن سرویس برای ادارات، تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی پاک توسط وزارت نیرو و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح شد و درحال اجرا است که در زمینه رفع آلودگی هوا موثر خواهند بود.
  ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۶ بود که قانون هوای ‌پاک با هدف اصلی کاهش آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن به تصویب مجلس رسید و از سوی رئیس جمهوری وقت برای اجرا ابلاغ شد. این قانون در قالب ۳۴ ماده برای ۲۱ دستگاه اجرایی مختلف تکالیفی را تعیین کرد. یکی از راهکارهایی که این قانون برای کنترل آلودگی هوای ناشی از وسایل نقلیه فرسوده مشخص کرده بود، اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده پس از رسیدن به «سن فرسودگی» است همچنین با توجه به تاثیراتی که سوخت‌های فسیلی بر آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی می‌گذارند و به تبع آن با تغییرات شدید اقلیمی مشکلاتی از قبیل خشکسالی،کم بارشی،بیابان‌زایی و... اتفاق می‌افتد، تولید انرژی از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، استفاده از انرژی باد و خورشید از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس ماده ۱۹ قانون هوای پاک نیز وزارت نیرو مکلف است نسبت به توسعه، تولید و عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک بهینه به‌نحوی اقدام کند که حداقل ۳۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز برق کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین شود که به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو طی برنامه‌ای تولید ۱۰ هزارمگاوات انرژی تجدیدپذیر را اعلام کرده است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای تسریع این کار تلاش می‌کند تا بتوانیم وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم.
داریوش گلعلیزاده ضمن تاکید براینکه طی سال‌های گذشته بسیاری از تکالیف در قانون هوای پاک انجام نشده است، اظهار کرد: با پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ریزی‌های مناسبی از سوی دستگاه‌ها صورت گرفت و انجام بخشی از این برنامه‌ها و تحقق آن‌ها زمان‌بر است. در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نمی‌توانیم منتظر نتیجه یکباره و سریع باشیم و یک عملیات مستمر است که باید از سال ۸۶ انجام می‌شد اما نشد و در حال حاضر قراردادهایی در داخل و خارج کشور منعقد شده است که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.
وی ادامه داد: از جمله اقدامات دیگری که در دستور کار قرار دارد، توسعه نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر است. وزارت نیرو طی برنامه‌ای تولید ۱۰ هزارمگاوات انرژی تجدیدپذیر را اعلام کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای تسریع این کار تلاش می‌کند تا بتوانیم وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم همچنین در زمینه کیفی‌سازی انواع سوخت وزارت نفت برنامه‌ای را ارسال کرده که باید به‌طور جدی پیگیری شود. نکته مهم این است که ما باید همانگونه که کیفیت سوخت را به حد استاندارد می‌رسانیم سیاستگذاری وزارت نفت نیز به‌گونه‌ای باشد که از مصرف‌ بی‌رویه انواع سوخت جلوگیری شود. 
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: میانگین مصرف روزانه سوخت در کشور ۱۱۶ میلیون لیتر است که این میزان باید مدیریت شود، درغیر این صورت منابع کشور به دلیل بی‌برنامگی و مصرف بی‌رویه از بین خواهد رفت چراکه در بحث مصرف انرژی نیز شدت مصرف بسیار بالا و نگران‌کننده است این در حالیست که منابع تامین انرژی همچون منابع فسیلی محدود است. به همین دلیل باید در جهت مصرف بهینه سوخت با سیاست‌های تشویقی و تنبیهی این موضوع مدیریت شود تا دچار کمبود سوخت نشویم.
وی با تاکید بر اینکه باید همزمان با ورود خودروهای پاک، خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم، افزود: در صورت تردد تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده در شهر، واردات خودروهای پاک اهمیت چندان زیادی ندارد و اگر این جایگزینی‌ها به‌طور صحیحی انجام نشود، تاثیرات آن را به سرعت نخواهیم تجربه کرد و این کار به‌صورت یک فعالیت مستمر باید باشد.
گلعلیزاده در پایان گفت: خودروها تنها عامل آلودگی هوا نیستند و مولفه‌های دیگری نیز در این مسئله تاثیرگذار هستند و باید به عوامل دیگر نیز توجه کنیم. در زمینه آلودگی هوا ما باید به موتورخانه‌ها، منابع ساکن که سوخت‌های فسیلی مصرف می‌کنند نیز توجه کنیم و در بحث ارتقای تکنولوژی باید تولید خودروهای کم مصرف را نیز در نظربگیریم. یک پیشنهاد دیگر نیز که مطرح شده، فراهم کردن سرویس رفت و آمد برای کارکنان ادارات است. بر اساس ماده ۷ قانون هوای پاک به منظور توسعه کاربرد وسایل نقلیه عمومی، کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی می‌توانند در چارچوب قوانین و مقررات و در حدود اعتبارات مصوب نسبت به راه اندازی سرویس رفت و آمد کارکنان در قالب خرید خدمت از بخش خصوصی و تعاونی مشروط به اینکه کلیه وسایل نقلیه دیزلی مورد استفاده در سرویس‌های مذکور دارای عمر کمتر از پنج سال یا دارای پالایشگر(فیلتر) دوده استاندارد یا گازسوز یا برقی باشند، اقدام کنند. در این صورت می‌توانیم شاهد کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر و کاستن از آلودگی هوا باشیم.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcaien6.49nea15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما