معاون وزیر نفت با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود گفت: با توجه به اینکه بیشترین یارانه انرژی را در دنیا پرداخت می‌کنیم اما طرح‌های بهینه‌سازی تا کنون به نتیجه نرسیده است.
plusresetminus
پرداخت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی/فرصت صادرات ۱۰ میلیارد دلاری بنزین از دست رفت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، هوشنگ فلاحتیان در خصوص تولید و مصرف منابع هیدروکربنی در کشور، اظهار کرد: میزان تولید نفت و گاز کشور به میزان قبل از تحریم‌ها در حال بازگشته است و در حال حاضر ۳.۴ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کنیم؛ قصد داریم تا پایان امسال میزان تولید خود را به بیش از ۳.۶ میلیون بشکه در روز برسانیم.
وی با اشاره به تولید گاز، افزود: امسال تولید گاز خام از مرز یک میلیارد متر مکعب در روز گذشت و از این میزان ۸۵۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز طبیعی ختم شد.
معاون وزیر نفت گفت: سرانه مصرف انرژی در کشور به نسبت کشورهایی که هم دمای ما هستند، دو برابر بوده و شدت مصرف انرژی در دو دهه اخیر دو برابر جهان بوده است. این موضوع به معنای عدم مصرف بهینه منابع هیدروکربنی است و سبب می‌شود که منابع ما تبدیل به ارزش افزوده نشود؛ معنای شدت مصرف انرژی این است که ما به‌ازای مصرف هر بشکه نفت خام، گاز، میعانات گازی چه درآمدی حاصل کردیم؟
فلاحتیان ادامه داد: در زمینه تولید نفت و گاز و دور زدن تحریم‌ها به صورت خیلی مناسبی رفتار کردیم، اما در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی عملکردمان قابل‌قبول نیست؛ این در صورتی است که تحریم‌ها هیچ ارتباطی با بهینه‌سازی ندارد.
وی با اشاره به علت عدم اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی در کشور، بیان کرد: در کشور ما اجرای استانداردهای تولید تجهیزات یا مورد غفلت بود یا اجرایی نشده است؛ به طور مثال سالی یک میلیون خودرو به ناوگان کشور اضافه می‌شود و مصرف آنها به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر است؛ یعنی ۴۰ درصد بیشتر از مصرف خودروهای معمول در دنیا است.
معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی با تاکید بر اینکه باید از خلق بد مصرفی جلوگیری کنیم، تصریح کرد: نخستین کاری که در حوزه بهینه‌سازی باید انجام دهیم این است که از ساخت وسایل انرژی بر جلوگیری کنیم و این ارتباطی با تحریم ندارد و ما باید تصمیم مدیریتی بگیریم.
فلاحتیان اظهار داشت: مصرف خودرو، موتورخانه، بخاری، و دیگر اقلامی که در اختیار مردم است را باید تعیین تکلیف کنیم. با اینکه دولت از طریق مصوبات شورای اقتصاد ۴۰ میلیارد دلار در زمینه بهینه‌سازی به تصویب رسانده است، اما در این زمینه یعنی تعویض و اصلاح اقلام انرژی بر موفقیت خوبی نداشتیم.
وی با بیان اینکه در کشور بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بیشترین یارانه انرژی را در سطح دنیا پرداخت می‌کنیم اما طرح‌های بهینه‌سازی به نتیجه نرسیده و نمی‌رسد. مثلاً مصوبه داریم که بخاری‌های غیراستاندارد را با بخاری‌های هرموتیک تعویض کنیم، اما به جهت اینکه، این تغییر، تفاوت محسوسی در قبض گاز مشتریان حاصل نمی‌کند، طرح‌های مربوطه هیچ جذابتی ندارد؛ بنابراین ارزان بودن حامل‌های انرژی ایجاد تشویق و انگیزه در مصرف‌کننده نمی‌کنند.
معاون وزیر نفت ادامه داد: همچنین باید کارخانه‌ها را ممیزی انرژی کنیم تا از اتلاف انرژی جلوگیری کنند. در کشورهای پیرامون خودمان، مصرف بنزین نصف ایران است. مثلاً اگر در کشور ما مصرف بنزین، ۱۱۷ میلیون لیتر در روز باشد، برای مصرف بنزین در کشورهای مذکور، ۶۰ میلیون لیتر است؛ بنابراین اگر شرایطمان مانند آن کشورها بود، می‌توانستیم روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین هم صادر کنیم و سالانه ۱۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشیم.
فلاحتیان گفت: نکته بعدی این است که ما در زمینه بهینه‌سازی هیچ‌گونه متولی واحدی در ساختار انرژی کشور نداریم که شرکت و سازمان‌ها از آن فرمان ببرند. ما شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت را داریم، اما این سازمان اختیارات لازم را ندارد تا بتواند طرح‌ها را جلو ببرد؛ بنابراین برای حل این مشکل در برنامه هفتم توسعه مواردی را آوردیم و سعی داریم که این موضوع را نیز حل کنیم.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcfjjdy.w6dmjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما