مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد معیار مصرف انرژی و محیط‌زیست سازمان ملی استاندارد گفت: پروژه‌های گوگردزدایی از گازوئیل با توجه به اهمیت کیفیت این سوخت، در همه پالایشگاه‌های کشور اجرا می‌شود. به گزارش «ایرنا» محمدسجاد گازُر افزود: برنامه ۲ ساله‌ای برای بهبود کیفیت گازوئیل در پالایشگاه‌های کشور مطرح‌شده و امید است با همکاری وزارتخانه‌‌‌‌‌ها و دستگاه‌های مربوطه برنامه زمان‌بندی آن به‌خوبی تدوین و اجرا شود.
plusresetminus
اجرای پروژه‌های گوگرد زدایی از گازوئیل
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، وی با بیان‌‌‌‌‌اینکه سازمان ملی استاندارد در ۲سال‌اخیر ورود جدی به بحث سوخت و انرژی داشته‌است، اظهار کرد: در ۱۸ماه گذشته، نخستین‌بار برای نمونه‌‌‌‌‌گیری از محصولات پالایشگاه‌های کشور از جمله بنزین، گازوئیل و مازوت بر اساس وظایف قانونی و اجرای قانون «هوای پاک» انجام شد. گازُر افزود: سازمان ملی استاندارد موضوع اجباری‌کردن استاندارد گاز طبیعی و گازوئیل را پیگیری کرد و مقرر شد این کار برای گاز طبیعی تا سال‌۱۴۰۴ و برای گازوئیل تا سال‌۱۴۰۵ انجام شود. وی با بیان‌‌‌‌‌اینکه مذاکره‌‌‌‌‌هایی نیز با شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی درباره به روز‌کردن استاندارد مازوت و کاهش میزان گوگرد در آن صورت‌گرفته‌است، خاطرنشان کرد: هدف سازمان ملی استاندارد از اجرای این طرح‌ها و برنامه‌‌‌‌‌ها، بهبود کیفیت و استانداردسازی محصولات نفتی تولید داخل کشور است. گازُر به بازدید خود از پالایشگاه شازند در یک ماه اخیر اشاره و اضافه کرد: این واحد نخستین پالایشگاه در کشور است که نشان ملی استاندارد برای بنزین را دریافت کرد و وظیفه ما این است که این کار در همه پالایشگاه‌های کشور انجام شود.
بزرگ‌ترین تولیدکننده گازوئیل
وی با بیان‌‌‌‌‌ اینکه پالایشگاه اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده گازوئیل در کشور است، خاطرنشان کرد: مقدار گوگرد در گازوئیل تولیدی این واحد در نمونه‌‌‌‌‌گیری که پارسال از آن انجام شد ۶۵۰۰ ppm (قسمت در‌میلیون) بود اما امسال به ما اعلام شد که با اجرای طرح‌های بهبود، میزان گوگرد در محصول این پالایشگاه کاهش‌یافته که خبر مسرت‌‌‌‌‌بخشی است. اصغر صابری معاون تولید پالایشگاه اصفهان نیز در این بازدید گفت: حدود ۲۵‌درصد از سوخت مورد‌نیاز کشور از جمله بنزین و گازوئیل در این پالایشگاه تولید می‌شود. صابری با بیان اینکه ۱۷ استان در زمینه سوخت به این پالایشگاه وابسته هستند، افزود: بنزین «یوررو ۵» مطابق با استانداردهای روز اروپا از ۱۰ سال‌گذشته در این واحد صنعتی تولید می‌شود.
وی با اشاره به تولید روزانه ۲۳‌میلیون لیتر گازوئیل «یورو ۵» در این پالایشگاه اظهار کرد: امیدواریم حجم بیشتر این سوخت که جزو پاک‌ترین گازوئیل‌‌‌‌‌های تولیدی در کشور است در سطح کلانشهر اصفهان که با مشکل آلودگی هوا مواجه است، توزیع شود. صابری خاطرنشان کرد: گازوئیل تولیدی این پالایشگاه تا پارسال حدود هشت‌هزار ppm گوگرد داشت اما با اجرای ۲ پروژه بزرگ که مهر سال‌گذشته افتتاح شد، اکنون میزان گوگرد در گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان به کمتر از ۱۰ ppm کاهش یافته‌است. وی تصریح کرد: گازوئیل معمولی در زمان حاضر در این پالایشگاه تولید نمی‌شود مگر در شرایط خاص که اگر هم تولید شود، میزان گوگرد در آن در حد ۵۰۰ تا یک‌هزار ppm خواهد بود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcjviev.uqetyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما