معاون بازرسی فنی منطقه بهرگان گفت: عملیات پیچیده بستن کشتی و بارگیری و صادرات نفت‌خام در پایانه شناور خلیج‌فارس با مهارت و دقت عمل بالای کارکنان این پایانه انجام می‌شود.
plusresetminus
انجام عملیات پیچیده بستن کشتی و بارگیری و صادرات نفت‌خام در پایانه شناور خلیج‌فارس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مهندس ابراهیم خیر در این زمینه گفت: در این عملیات هنگام نزدیک شدن تانکر به پایانه FSU با توجه به اینکه به وسیله Turret از سینه مهار شده و به طور مداوم جریان‌های آب و باد در حال چرخش است، به همین دلیل نزدیک شدن تانکر به FSU زمانی انجام می‌شود که پایانه حداقل حدود 2 ساعت پایدار و تقریبا ثابت بوده تا در هنگام عملیات، کمترین چرخش را داشته باشد چراکه چرخش پایانه عملیات را سخت کرده و پایلوت باید به صورت مداوم با فرامین مختلف راهبری یکسان را بین تانکر و FSU  خلیج‌فارس فراهم نماید. این عملیات یا با نگه داشتن پایانه یا با نحوه نزدیکی تانکر به پایانه FSU انجام می‌شود.
وی افزود: در زمان نزدیک شدن کشتی از یک شناور به عنوان ترمز تانکر استفاده می‌شود تا نزدیک شدن آن به پایانه FSU را کنترل نماید. همچنین یک یدک‌کش نیز در کناره کشتی قرار می‌گیرد تا بتوان فشار از طرفین را کنترل کرد، یک یدک‌کش دیگر hawser با حدود 85 متر طول و 10 متر زنجیر با قطر 76 میلیمتر به سمت تانکر صادراتی وصل می‌شود و دارای یک بویه بوده که سنگینی زنجیر و متعلقات منجر به زیر آب رفتن آن نشود. این hawser  به وسیله یک طناب با قطر 4 اینچ و طول 100 تا 150 متر بسته شده است.
وی گفت: در گام اول این طناب 100 متری 1.5 اینچی بوسیله یک یدک‌کش به تانکر داده شده و به وسلیه وینچ درام تانکر جمع می‌شود تا به زنجیرها رسیده و زنجیرها در گیوتین قرار گیرد و ثابت شود. پس از ثابت شدن زنجیر در گیوتین فاصله با کشیدن تانکر توسط یدک‌کش پشتی رعایت می‌شود و به hawser  کشش داده می‌شود. در این مرحله موتور تانکر در حالت short notice استندبای قرار می‌گیرد که در زمان کمتر از 5 دقیقه موتور تانکر عملیاتی شود.
به گفته معاون بازرسی فنی منطقه بهرگان، مرحله بعدی بستن کارگو هوزها است، قبل از نزدیک شدن تانکر به FSU کارگوهوز به وسیله یک یدک‌کش در سمت پهلوی پایانه خلیج‌فارس مهار می‌شود و سپس به مرور به وسیله همین یدک‌کش کارگوهوز به سمت جرثقیل پایانه هدایت و با جرثقیل کارگوهوزها بر روی عرشه FSU آورده و سپس کارگوهوز به منیفولد FSU متصل می‌شود. تا زمان پایان بارگیری پایلوت همیشه یک یدک‌کش در عقب تانکر مستقر می‌نماید که در زمان چرخش FSU و با توجه به اینکه حرکت تانکر و FSU با هم متفاوت است و به دنبال آن تاثیر آب و باد بر روی تانکر و FSU  متفاوت می‌شود از این موضوع جلوگیری کند. حتی برخی مواقع نیاز به روشن کردن موتور تانکر برای تنظیم این راستا می‌شود.
مهندس خیر با بیان اینکه این عملیات چه برای پایلوت و چه گروهی که برای بستن کارگوهوز و هدایت طناب‌ها اقدام می‌کنند بسیار پرریسک و استرس‌زا است، گفت: با توجه به اینکه امکان قطع صادرات وجود ندارد در شرایطی که دریا طوفانی و مواج است این عملیات حساس‌تر و دشوارتر می‌شود. شرایط خطرناک برای کارکنان عملیاتی (mooring gang) به دلیل تنش بیش از حد بر روی طناب‌ها در زمان کشیدن hawser یا در زمان باربرداری کارگوهوز وجود دارد و شرایط جوی گرما و شرجی نیز به این موارد افزوده می‌شود.
گفتنی است، عملیات دریایی که برای تانکرها در شرکت نفت فلات قاره ایران انجام می‌شود شامل بستن تانکر به اسکله (منطقه سیری)، SBM (مناطق لاوان و بهرگان) پایانه‌های FPSO و  FSU و شیوه کشتی به کشتی (ship to ship) تقسیم می‌شود. همچنین انواع تانکرها بر اساس ظرفیت به تانکرهای Coastal Tanker با طول 205 متر و عرض 29 متر، تانکرهای Aframax با طول 255 متر و عرض 34 متر، تانکرهای suez max با طول 285 متر و عرض 45 متر، تانکرهای vlcc با طول 330 متر و عرض 55 متر و تانکرهای ULCC با طول 450 متر و عرض 55 متر تقسیم‌بندی می‌شوند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcjomev.uqet8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما