طبق آمار وزارت نفت، به دلیل ناترازی سوخت و مصرف بی‌رویه، ایران در سال جاری ناچار به واردات ۵ میلیارد و ۴۷۸ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار شده است.
plusresetminus
ناترازی سوخت‌ امسال چند میلیارد دلار ارز از کشور خارج کرد؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، روزی را فرض کنید که به پمپ‌بنزین مراجعه می‌کنید ولی تنها برای نیمی از خودروها بنزین وجود دارد، این آینده ناخوشایند چندان دور نیست و اگر دست روی دست بگذاریم، طبق برآوردها حداقل تا سال ۱۴۲۰ تقاضا برای بنزین دو برابر میزان فعلی تولید خواهد بود.
‌شواهد متعدد نشان می‌دهد که در سال جاری ایران تبدیل به واردکننده بنزین و گازوئیل شده است، بنابر آمار وزارت نفت (جدول ۱)، در سال ۱۴۰۲ ایران به میزان ۵ میلیارد و ۴۷۸ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل وارد کرده که رقم آن بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است.
ناترازی سوخت‌ امسال چند میلیارد دلار ارز از کشور خارج کرد؟
‌واردات بنزین و گازوئیل ۲۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود رقمی تقریبا معادل ۱۰ ماه یارانه نقدی پرداختی به ۸۵ میلیون ایرانی.
بازگشت ایران به باشگاه واردکنندگان بنزین درحالی رخ داد که در سال ۹۹ و تحت تاثیر بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، شیوع کرونا و اصلاح قیمت آبان ۹۸، ایران به میزان ۳ میلیارد دلار فقط از صادرات بنزین درآمدزایی کرده بود.
شیوه تامین منابع واردات بنزین و گازوئیل در سال جاری نشان می‌دهد که این منابع از طریق تهاتر با فرآورده‌های نفتی مثل نفت کوره و میعانات گازی تامین می‌شود، موضوعی که پیش‌تر نیز مدیران وزارت نفت به آن اشاره کرده بود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcbzzb8.rhbfapiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما