انواع فناوری‌های زنجیره متانول در نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ تشریح و بر حرکت به سمت زنجیره متانول و تولید الفین از آن تأکید شد.
plusresetminus
تولید الفین از متانول در ایران اقتصادی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، نشست تخصصی «بررسی فناوری‌های زنجیره متانول» در روز پایانی نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ برگزار شد.
مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس در این نشست با تشریح انواع فناوری‌های زنجیره متانول اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۵۰ میلیون تن متانول در دنیا تولید می‌شود که ۳۶ میلیون تن آن به کشور چین اختصاص دارد.
علی مانی‌زاده با بیان اینکه مقدار مصرف متانول در دنیا ۱۰۷ میلیون تن و در چین ۴۸ میلیون تن است، افزود: سهم متانول به سمت تولید الفین‌ها در سال‌های اخیر در دنیا در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ نرخ رشد سالانه ۵ درصد داشته باشد.
وی ادامه داد: تولید الفین در زنجیره ارزش متانول از منابعی که این ماده تولید می‌شود، یکی از متداول‌ترین‌هاست و حرکت روی این زنجیره (MTO/MTP) بسیار در دنیا ترند است.
به گفته مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج فارس زنجیره متانول هنگامی ارزشمند می‌شود که به الفین تبدیل شود. شرکت‌های دالیان، یواوپی و ساینوپک از شرکت‌های صاحب فناوری بر اساس تعدد واحدها در فرآیند MTO در دنیا هستند
وی با اشاره به فناوری‌های مختلف زنجیره متانول گفت: ۴۰ قرارداد رسمی در این زمینه در کشور چین امضا شده که ۲۸ واحد آن فعال هستند و تولید دارند.
مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس درباره فناوری DMTO اظهار داشت: مدت‌زمان اجرای اولین DMTO 60 ماه بوده و ظرفیت واحدها در این فناوری متفاوت از ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن ظرفیت در سال است.
مانی‌زاده تأکید کرد: در زنجیره ارزش متانول، فناوری MTO ابتدا از سوی مجموعه UOP انجام شده و نمودار رشد MTO نشان از نرخ رشد در سال‌های اخیر داشته است.
وی به مدل‌های مختلف فرآیند MTO اشاره کرد و افزود: فناوری DMTO و SMTO از اصلی‌ترین‌ها هستند که در چین اجرا شده است. فناوری MTG نیز برای تولید بنزین در مقیاس بزرگ در دنیا اجرا شده که معروف‌ترین آن اکسون موبیل است.
مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس افزود: دو واحد نیز از فناوری MTA در زنجیره ارزش متانول اجرا شده است که در مقیاس کوچک اجرا شده‌اند و بر اساس قیمت خیلی اقتصادی نیستند.
مانی‌زاده ادامه داد: فناوری MTO از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و فناوری DMTO در چین به‌صورت انبوه کار شده و سهم بازار الفین چین از MTO، ۱۰ درصد است؛ اما استفاده از این فناوری به‌عنوان منبع پایدار تولید الفین باتوجه‌به ظرفیت بالای تولید متانول در ایران، راهکار مناسبی برای کشور است.
وی در زمینه فناوری SMTO که نسل اولی است که دالیان نیز روی آن کارکرده، گفت: مهم‌ترین تفاوت این دو فناوری در نوع کاتالیستی که در نسبت تولید اتیلن به پروپیلن نقش دارد. علاقه کشور چین به تولید اتیلن بیشتر است؛ اما برای کشور ما باتوجه‌به نیاز پروپیلن، بهتر است که برعکس عمل شود.
مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس تأکید کرد: کاتالیست SAPO-34 در فرآیند MTO مهم‌ترین فاکتور انتخاب‌پذیری و کاتالیست اصلی این فناوری است که در کشور نیز تولید شده است.
مانی‌زاده افزود: فناوریMTP قدیمی‌تر از MTO است و در این فناوری که شرکت لورگی آلمان صاحب آن است، ۱۵ واحد در چین با این فناوری فعال هستند و حجم بیشتری پروپیلن با این فناوری تولید می‌شود.
وی درباره فناوری MTG برای تبدیل متانول به بنزین گفت: بنزین تولیدی از این فناوری گوگرد کمی دارد و بنزینی با عدد اکتان بالا تولید می‌شود؛ اما ترکیبات آروماتیکی آن بالاست و باید به جداسازی آروماتیک آن توجه ویژه شود.
مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس ادامه داد: اولین واحد با فناوری MTG در سال ۲۰۰۹ در چین ساخته شده و حدود ۱۰ واحد از این نوع در چین ساخته شده است.
مانی‌زاده در زمینه فناوری MTA و تبدیل متانول به آروماتیک گفت: این فناوری در اختیار چین است که یک واحد ۳۰ هزارتنی اجرا شده و یک واحد ۶۰۰ هزارتنی نیز در حال برنامه‌ریزی است.
*تقویت پیوند صنعت و دانشگاه برای اجرای پارک‌های پتروشیمی
احمد شهریاری، مدیرعامل شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس نیز در ادامه این نشست، گفت: این شرکت به‌عنوان مجری پارک‌های پتروشیمی، پارک زنجیره ارزش متانول در منطقه پارسیان استان هرمزگان را برنامه‌ریزی کرده است.
ی با بیان اینکه ظرفیت کنونی تولید متانول در کشور ۱۴ میلیون تن است که این ظرفیت در سال‌های آینده روبه‌افزایش است، تصریح کرد: بهترین راهکار توسعه زنجیره ارزش متانول و ورود به تولید الفین است.
مدیرعامل شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس با تأکید بر اینکه تقویت پیوند دانشگاه و صنعت پتروشیمی سیاست هلدینگ خلیج‌فارس است، گفت: این موضوع به‌شدت پیگیری می‌شود و از ظرفیت دانشگاه‌ها در پارک‌های برنامه‌ریزی استفاده خواهد شد.
*ضرورت ورود بخش خصوصی به زنجیره متانول
وحید حدادی اصل، مشاور مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در ادامه این نشست طرح مسائل اقتصادی فناوری‌های زنجیره متانول تأکید کرد و گفت: باید با ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در زنجیره متانول، محصولات ارزش تولید شود.
وی افزود: سرمایه‌گذاری در ایران با دارابودن شرایط راهبردی در منطقه بسیار ارزشمند و اقتصادی است.
نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پترو پالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های جزیره کیش برگزار شد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcaoan6.49new15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما