شرکت پلیمر آریا ساسول سود سازی خوبی دارد؛ اما روند رو به رشدی ندارد و بهای تمام شده محصولاتش بیشتر از جمع درآمد ها رشد میکند.
plusresetminus
آریا ساسول گرفتار کندی سودسازی/افت قیمت سهام تا کجا محتمل است؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، صنایع شیمیایی مواد شیمیایی مورد نیاز دیگر صنایع را برای تولید بیش از ۷۰ هزار محصول، از طریق تبدیل مواد خام به مواد مورد نیاز، تأمین میکنند. اسید سولفوریک، اتیلن، هیدروکسید سدیم، پروپیلن و نیتروژن از پرمصرف‌ ترین مواد شیمیایی در جهان هستند. مقدار سود آوری محصولات پتروشیمی بسیار بیشتر از فروش نفت خام است و یکی از بخش هایی که ارزآوری خوبی برای ایران در زمان تحریم ها داشت، فروش تولیدات مجتمع های پتروشیمی بود. در ادامه به تحلیل بنیادی و تکنیکال سهم آریا متعلق به شرکت پلیمر آریا ساسول خواهیم پرداخت.
معرفی شرکت
این شرکت تولید کننده مواد پلیمری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، واقع در عسلویه، در زمینی به مساحت ۷۲ هکتار در حاشیه خلیج فارس، فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر، ۵۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس و در شرقی‌ ترین بخش فاز اول طرح های پتروشیمی در جوار بندر صادراتی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است. شرکت پلیمر آریا ساسول با بهره مندی از امکانات روز و پیشرفته دنیا، سالانه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن اتیلن در واحد الفین، ۳۷۵ هزار تن پلی اتیلن سبک و ۳۷۵ هزار تن پلی اتیلن متوسط و سنگین تولید میکند. تعداد پرسنل شرکت ۲ هزار و ۴۰۰ نفر میباشد که ۹۲۴ نفر قرارداد مستقیم و ۱۵۰۰ نفر پیمانکاری هستند. ۸۰ درصد تولیدات شرکت به  بازار های جهانی صادر میشود و ۲۰ درصد مابقی فروش داخلی آن است.
شرکت پلیمر آریا ساسول موفق شد برای سومین سال پیاپی رتبه اعتبار AA به‌ عنوان بالاترین رتبه اعتباری ایران را کسب کند و معتبرترین شرکت ایران در این رتبه‌ بندی باقی ماند. شرکت پارس تامین مجد و پتروشیمی پارس که هر دو سهامی خاص هستند هر کدام با مالکیت ۴۷ درصدی، سهامداران اصلی شرکت پتروشیمی آریا ساسول میباشند. ارزش بازار سهام پترول در بورس، مبلغ ۱۲۹ هزار و ۵۳۹ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۲.۵ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.
تحلیل صورت های مالی
جمع درآمدهای شرکت در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۷ هزار ۴۴۵ میلیارد تومان شده است که ۱۶ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان از آن صرف بهای تمام شده کالای به فروش رسیده شده و هزینه های اداری نیز به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. جمع درآمد های شرکت ۳ درصد و هزینه مستقیم مواد ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که برتری رشد نرخ هزینه را نشان میدهد که نشانه خوبی برای سود سازی نیست. سود خالص شرکت به مبلغ ۱۱ هزار و ۲۶ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش یافته و نسبت به دو سال گذشته هیچ تغییری نکرده است.
سود خالص شرکت در ۹ ماهه امسال با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۸ هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان به ثبت رسید و این سود تا پایان سال، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد میشود که نسبت به سال گذشته کمی افزایش را تجربه خواهد کرد. روند سود سازی شرکت رشد بسیار کندی را دارد و برای جلوگیری از این عملکرد ضعیف، باید طرح های توسعه ای را برای شرکت در دستور کار قرار داد و هزینه های اولیه را نیز از طریق برخی راه ها کاهش داد.
نسبت قیمت به درآمد
آریا ساسول در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۸۰۰ تومان سود خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری ۱۰.۴ کرده است. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۹۸۰ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۸۰۰ تومان و در نه ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۶۰۰ تومان است. در تحلیل بنیادی آریا نرخ اتیلن داخلی ۱۸۵ دلار کمتر از آخرین نرخ پلتس (میانگین جنوب شرق و شمال شرق آسیا) و نرخ پلی‌ اتیلن سبک داخلی برابر با پلی‌ اتیلن سبک گرید فیلم LFI ۲۱۳۰ دفتر توسعه در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ پلی ‌اتیلن سبک و سنگین صادراتی برابر با آخرین نرخ پلتس لحاظ شده است. با در نظر گرفتن ۳۰ درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد و حدودا ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS فوروارد در تحلیل بنیادی سهم آریا ۸۸۱ تومان برآورد میشود.
تحلیل تکنیکال
قیمت در آبان ماه ۱۴۰۱ همراه با کل بازار توانست ۸۹ درصد رشد کرده و در اردیبهشت ماه امسال در محدوده ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان یک سقف تاریخی تشکیل دهد. در بهمن ماه امسال ابزار ها و شاخص های پرایس اکشن، ابر کومو متعلق به اندیکاتور ایچیموکو، اوسیلاتور rsi و سایر متریک ها سیگنال صعودی را صادر کردند که پس از آن با ۱۰ درصد رشد قیمتی مواجه شدیم. در حال حاضر اشباع فروش آر اس آی به مقاومت های چندگانه برخورد کرده و قیمت درگیر مقاومت کوتاه مدت ۹ هزار و ۳۷۰ تومان است که نشان میدهد قیمت نیاز به کمی اصلاح دارد و طبیعتا با برخورد به حمایت معتبر ۸ هزار و ۴۰۰ تومان باید واکنش مثبت داده و به روند صعودی خود تا هدف ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان در گام اول ادامه دهد. حمایت ۸ هزار و ۴۰۰ نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت کف معتبر و قوی ۷ هزار و ۲۳۰ تومان در دسترس خواهد بود.
آریا ساسول گرفتار کندی سودسازی| افت قیمت سهام تا کجا محتمل است؟
سخن پایانی
بدون شک صنایع شیمیایی برای اقتصاد همه کشور ها اهمیت فوق ‌العاده‌ای دارند؛ بخصوص در ایران که ایران را از خام فروشی نجات میدهد و به سودسازی بیشتر از طریق فرآوری و پالایش کمک شایانی میکند. تولید مواد شیمیایی نه‌ تنها در تولید سموم دفع آفات و کود ها بلکه سایر محصولاتی که ما در زندگی روزمره از آنها استفاده میکنیم نیز استفاده میشود. شرکت آریا ساسول یکی از بهترین شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی میباشد که ارزش بازار زیادی دارد؛ اما سود سازی آن روند کندی در پیش گرفته است که بیشتر به دلیل افزایش بهای تمام شده محصولات است و با مدیریت صحیح هزینه مواد مستقیم و ایجاد طرح های توسعه ای و همچنین فروش این مشکل حل میشود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb8gb8.rhba0piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما