علی بیگدلی گفت: اینکه مسئولی «همجواری» را دلیلی بر مماشات جهت استفاده از دارایی‌های مان در پارس جنوبی می‌گوید، نشان از غفلت و کوتاه بینی دارد.
plusresetminus
به دلیل حسن همجواری! با قطر روی پارس جنوبی زیاد حساب نمی‌کنیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، شلختگی و بی برنامگی اقتصاد ایران را در شرایطی قرار داده است که کمترین امیدی به ترمیم فضای فعلی نیست. در واقع در شرایطی که تحریم، کسری بودجه، خلاء تکنولوژی برنامه‌های اقتصادی را مغفول کرده است که در این میان «سوءمدیریت مدیران ناکارشناس» هم مزید بر علت شده تا گره‌های اقتصادی روز به روز کورتر و بازنشدنی‌تر شوند.
«به دلیل حسن همجواری با قطر روی پارس جنوبی زیاد حساب نمی‌کنیم» این اظهانظر مقام رسمی آینه تمام نمای مدیریت در ایران است. مدیریتی که روز به روز بحران‌های بیشتری را به جامعه تحمیل می‌کند.
علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل در این باره اظهار داشت: اظهارات سخیف و تاسف آور مسئولان ایرانی در حالی است که قطری‌ها با آلمان قرادادی بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار برای صدور گاز از پارس جنوبی امضاء کرده است تا مشخص شود، به دلیل کوتاه بینی مسئولانی که هیچ شناختی از حوزه مسئولیت شان ندارند، نمی‌توانیم توقع گره گشایی از مناسبات اقتصادی در بخش‌های مختلف داشته باشیم.
تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه گفت: آقای زنگنه حدود ۵ سال پیش اینطور گفت، اگر بخواهیم، صنایع نفت و گازمان را مدرن کنیم و از حالت کهنگی رها کنیم بودجه‌ای ۲۵۰ میلیاد دلاری لازم داریم که تحقق این امر مخصوصا در پارس جنوبی به سرمایه گذاری خارجی احتیاج دارد؛ بنابراین ما، چون به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانیم از تکنولوژیی روز بهره‌مند شویم، میزان برداشت مان به قدری ناچیز است که کفاف احتیاج داخلی مان را نمی‌دهد و به همین دلیل ترکیه به جای ایران، از روسیه گاز خریداری می‌کند؛ بنابراین دو_سوم منابع گازی پارس جنوبی را قطری‌ها بر می‌دارند و یک_سوم هم با نواقص زیاد و کندی برداشت می‌کنیم. یعنی به قدری وضع مان خراب است که در همین زمستان مجبور به استفاده از نفت کوره شدیم که این مایه تاسف و تالم است.
او افزود: اینکه مسئولی «همجواری» را دلیلی بر مماشات جهت استفاده از دارایی‌های مان در پارس جنوبی می‌گوید، نشان از غفلت و کوتاه بینی دارد. در واقع هیچ کس با هیچ عذر و بهانه‌ای این حق را ندارد که بگوید، به خاطر حسن همجواری چشم روی منافع ملی بسته ایم. حتی بالاترین مقام سیاسی هم حق طرح چنین اظهارنظری را ندارد. برای اینکه هیچ هدف و برنامه‌ای مهمتر از منافع ملی نیست و کسی که چنین حرفی را زده است، هیچ درکی از منافع ملی ندارد.
بیگدلی تصریح کرد: موضوع این است که ما به دلیل کمبود‌های مان نمی‌توانیم از پارس جنوبی، میدان گازی آرش و میادین دیگر سرمایه گذاری لازم را داشته باشیم و به همین دلیل آقایان به جای چاره اندیشی سوار بر موج پوپولیسم می‌شوند و اظهارنظر‌هایی سخیف از خود بروز می‌دهند. انگار نه انگار که در فصل زمستان، به دلیل کمبود انرژی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی تعطیل می‌شوند. چون نتوانستند، گاز خانه‌ها را قطع کنند، همه موسسات آموزشی را تعطیل کردند تا بتوانند گاز مناطق مسکونی را تامین کنند.
وی توضیح داد: واقعیت چیزی جز این نیست که گروه حاکم بر نهاد‌ها و ارگان‌های تصمیم گیر و اجرایی اصلا نمی‌دانند منفعت ملی چقدر ارزش دارد و همچنین نمی‌دانند، مسئولیت اصلی شان آسایش و مردم است و به همین دلیل حسن همجواری را دلیلی بر عدم استفاده از سهم مان در پارس جنوبی عنوان می‌کنند! تاکید می‌کنم، هیچ مسئولی حق ندارد این اصطلاح مسخره را به کار ببرد و باید بدانند، تکلیفی چیز جز برقراری روابط خارجی با هدف گره گشایی اقتصادی ندارند.
استاد روابط بین الملل دانشگاه خاطرنشان کرد: همین الان هم میدان گازی آرش را به عربستان و کویت تقدیم کردیم تا نظاره گر برداشت این دو کشور از این میدان غنی باشیم و ببینیم آن‌ها با کشور‌های دیگر قرارداد‌های آنچنانی منعقد می‌کنند و ما به این دلیل که تحریمیم، نظاره گر سود سرشار عربستانی‌ها و کویتی‌ها هستیم.
بیگدلی در پایان گفت: تاکید و تکرار می‌کنم، به دلیل ناتوانی و بی عرضگی نمی‌توانیم مساله تحریم را حل کنیم. بنابراین همه اقتصادمان ضرر هولناکی را متوجه خود می‌بینند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb08b8.rhbagpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما