معاون وزیر نفت با بیان اینکه مذاکرات با مسکو همچنان ادامه دارد، گفت: درمیدان آبان و پایدار غرب پیشرفت فیزیکی ۶۴ درصدی را شاهد هستیم. این پروژه ها طبق قرارداد هم اکنون به تولید رسیده اند.
plusresetminus
از تفاهم نامه ۴۰ میلیارد دلاری با روس ها چه خبر؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، تیر دو سال پیش بود که تفاهم‌نامه ای بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه امضا شد. بر اساس این تفاهم نامه قرار بود که مسکو ۴۰ میلیارد دلار در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کند. حالا حدود ۲۱ ماه از امضای این تفاهم نامه گذشته اما محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می گوید که مذاکرات با مسکو همچنان ادامه دارد. او در پاسخ به این سوال که همکاری های نفتی که قرار بود در قالب تفاهم نامه ۴۰ میلیاردی با روسیه انجام شود، به کجا رسید، تنها به پروژه های قدیمی اشاره می کند که اجرای آن از سال ها پیش در کشور آغاز شده بود.
شاید بد نباشد که بدانید فشار افزایی پارس جنوبی که اجرای آن در اسفند پارسال به ۴ شرکت دولتی سپرده شد، یکی از محورهای اصلی این تفاهم نامه میلیاردی با روس ها بود. توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، توسعه ۶ میدان نفتی، سوآپ گاز و فرآورده، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، احداث خطوط لوله صادرات گاز و دیگر همکاری‌های علمی و فناورانه از دیگر مهم‌ترین محورهای تفاهم‌نامه بوده است.
متن کامل گفتگوی بازار با محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت را در ادامه می خوانید:
*تفاهم نامه ۴۰ میلیاردی با روس ها به کجا رسید؟
در حال حاضر ۷ تا میدان نفتی با روسیه در حال اجراست. به عنوان مثال در طرح آبان و پایدار غرب پیشرفت فیزیکی ۶۴ درصدی را شاهد هستیم. این پروژه ها طبق قرارداد هم اکنون به تولید رسیده اند. در میادین چشمه خوش، دال پری و پایدار شرق طبق قرار داد به تولید رسیده ایم. همچنین قرارداد دو میدان جدید کوپال و شادگان هم منعقد و تنفیذ شده است. عملیات اجرایی این میادین هم شروع شده است. بنابر این ۷ تا میدان با کشور روسیه داریم که در حال اجرایی شدن است. همچنین در زمینه های مختلف هم مذاکرات با روس ها ادامه دارد و به هر جمع بندی که برسیم منجر به انعقاد قرارداد برسد، اطلاع رسانی خواهد شد.
*مهم ترین برنامه ها و پروژه های شرکت ملی نفت در سال ۱۴۰۳ چه خواهد بود؟
در سال ۱۴۰۳ مهم ترین برنامه ما اجرای قرارداد ها و پروژه هایی است که مربوط به سال های قبل و قراردادهای ۱۴۰۲ بوده است. مهم ترین برنامه ما افزایش تولید و نفت و گاز است. پروژه های متعددی را در شرکت ملی نفت ایران داریم.
*بسیاری از کارشناسان بر این باورند که افت فشار پارس جنوبی از سال جاری شروع خواهد شد. با توجه به اینکه قراردادهایی که در زمینه فشار افزایی امضا شده حدود ۴ سال دیگر به نتیجه خواهد رسید، طی این چند سال چه مقدار از تولیدات پارس جنوبی کاسته خواهد شد؟
برای نگهداشت توان تولید از میدان گازی پارس جنوبی و همچنین افزایش برداشت همزمان ۳ روش دنبال می کنیم یکی حفاری جدید کنار چاه های قبلی که می توانیم مثل فشارافزایی؛ نگهداشت توان تولید را داشته باشیم، اسیدکاری گسترده چاه های پارس جنوبی را داریم در این خصوص اخیرا قراداد حفاری ۳۵ حلقه چاه به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار منعقد شده است. همچنین قرارداد فشارافزایی که در روزهای پایانی اسفند منعقد شد نیز بعنوان سومین اقدام انجام می شود و تمام تلاش ما این است که بصورت صیانتی و حداکثری تولید کنیم. باید اشاره کنم که در سال ۱۴۰۲ با برنامه های نگهداشت تولید؛ تولید از پارس جنوبی به حداکثر میزان خود یعنی ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز رسید.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcaoun6.49nym15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما