با رکوردشکنی حجمی تولید، برنامه تولید ۴.۵ میلیون تنی پتروشیمی بندر امام، محقق شد و نسبت به سال مالی ۱۴۰۱، بالغ بر ۱۳ درصد رشد داشت که درطول ۶ سال گذشته در این مجتمع بی سابقه بوده و بیانگر تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید است.
plusresetminus
جابجایی رکوردهای تولید و فروش در پتروشیمی بندر امام
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، سپهدار انصاری نیک، مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در دیدار نوروزی با کارکنان مجتمع در خصوص تحقق شعار سال 1403 با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" بر دو پارامتر کلیدی پتروشیمی بندر امام در راستای تحقق راهبرد شعار اعلامی رهبری تاکید دارد که عبارتست از جهش تولید در بخش تامین خوراک و جهش در طرح های توسعه ای. به باور انصاری نیک، جهش در طرح های توسعه، زیربنا و مسیر جهش تولید است.
رکورد افزایش 13 درصدی تولید
پتروشیمی بندرامام در سال 1402، دستاوردهای ارزشمندی در کارنامه خود ثبت نمود. نگاهی به دستاوردهای پتروشیمی بندر امام در سال 1402 که عنوان رشد تولید را نیز با خود داشت، نشان می‌دهد که سنگ بنای اهتمام به تحقق رشد و جهش تولید در این شرکت، از پیش در قالب طرح بندر امام نوین نهادینه شده است. با رکوردشکنی حجمی تولید، برنامه تولید 4.5 میلیون تنی پتروشیمی بندر امام، محقق شد و نسبت به سال مالی 1401، بالغ بر 13 درصد رشد داشت که درطول 6 سال گذشته در این مجتمع بی سابقه بوده و بیانگر تحقق 100 درصدی برنامه تولید است.
در این میان، محصولاتی مانند پنتان پلاس ۱۲۱ درصد برنامه و محصول با ارزش LD برای نخستین بار طی ۶ سال گذشته به حدود ۱۲۰هزار تن رسید که بیانگر تحقق ۱۲۰درصدی تولید است. همچنین، تولید محصولاتی مانند بوتان و پروپان بیش از ۱۱۰درصد برنامه تولید در این محصولات را محقق کرد. محصول با ارزش و استراتژیک MTBE از دیگر محصولاتی بوده که با بیش از نیم میلیون تن تولید توانست رکورد ۷ سال گذشته را ثبت کند و ۱۰۱ درصد برنامه تولید را در سال گذشته محقق سازد. تولید حلال SOLVESSO100 در واحد آروماتیک به دست توانایی متخصصین پتروشیمی بندرامام پس از ۱۲ سال توقف ناحیه ۶۰۰ آروماتیک از دیگر اقدامات ارزشمند در سال گذشته بوده است.
رکورد افزایش 33 درصدی فروش
با رکوردشکنی فروش، پتروشیمی بندر امام در سال 1402 با ۷۰ هزار میلیارد تومان فروش توانست نسبت به سال مالی 1401 افزایش 33 درصدی را ثبت نماید و جایگاه دوم فروش در بین شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس را کسب نماید. این رشد درآمد که می‌تواند تا ۱۲۰ درصد سود خالص سال گذشته را پوشش دهد، می‌تواند برای هر سرمایه‌گذار بازار سرمایه بیش از دیگر نمادهای گروه شیمیایی جذابیت ایجاد کند.
پتروشیمی بندرامام همچنین، توانست صادرات 750 میلیون دلاری را رقم بزند که به معنای ۴.۱ درصد ارزش صادرات کل محصولات پتروشیمی کشور است.
رکورد افزایش 16 درصدی دریافت خوراک
در سال ۱۴۰۲ و با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس با سرمایه‌گذاری شرکت پتروشیمی بندرامام، اجرای تعمیرات اساسی در شرکت‌های تامین کننده خوراک توسط متخصصین و کارشناسان پتروشیمی بندرامام و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته به منظور احداث خط لوله جدید تامین خوراک و افزایش تولید در کارخانه‌های NGL، میزان خوراک دریافتی مجتمع پتروشیمی بندرامام با ۱۶ درصد افزایش نسبت به سال 1401 به بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید که این حجم از خوراک دریافتی طی ۶ سال گذشته مجتمع پتروشیمی بندرامام بی‌سابقه بوده است و رکوردی جدید در خوراک دریافتی مجتمع به حساب می‌آید.
همچنین دریافت خوراک میعانات گازی مورد نیاز مجتمع نیز تا حدود ۱۲۰ درصد برنامه را محقق کرده و به بیش از ۲۱ میلیون بشکه در سال رسید که تاثیر بسزایی در افزایش میزان تولید و سودآوری برای سهامداران دارد.
بهره برداری از فاز 2 NGL 3200 (پالایش گاز هویزه) و NGL 3100 تاثیر بس شگرف در افزایش تولید و متعاقب آن سودآوری پتروشیمی بندر امام خواهد داشت.
طرحهای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش
در چارچوب راهبرد بندر امام نوین، طرحهای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش کلرآلکالی، آروماتیک و الفین را با 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری در دست اجرا دارد. کلنگ زنی طرح توسعه زنجیره کلرآلکالی در پنجاهمین سالگرد پتروشیمی بندر امام انجام شد که ظرفیت تولید پی وی سی شرکت را حدود ۴ برابر خواهد کرد. در طرح توسعه آروماتیک نیز با پیش تفکیک 4، امکان دریافت خوراک تا یک میلیون تن در سال فراهم شده و در ادامه زنجیره توسعه آن نیز عملیاتی خواهد شد.
پتروشیمی بندر امام علاوه بر جابجایی رکوردهای تولید، فروش و دریافت خوراک، اقدامات ارزشمند دیگری در زمینه حمایت از ساخت داخل، مسوولیت اجتماعی، رفاه پرسنل و غیره داشته است که خود نوشتار دیگری را می طلبد. اقدامات و دستاوردهای پتروشیمی بندر امام گویای پوست اندازی این شرکت در قالب طرح بندر امام نوین و افزایش اعتماد سهامداران شرکت در آستانه عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb0fb8.rhbawpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما