عضو اتاق بازرگانی ایران گفت:در شرایط کنونی هیچ کدام از شرکت های صنعت پتروشیمی کشور حتی هلدینگ خلیج فارس در بین50 شرکت اول جهان قرار ندارد.این در حالی است که شرکت «سابک» عربستان پنجمین شرکت پتروشیمی جهان به شمار می رود.
plusresetminus
مهاجرت نیروی انسانی مهمترین چالش صنعت پتروشیمی ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، صنعت پتروشیمی کشور در شرایط تحریم موفق شده گام‌های مهمی در راستای تقویت اقتصاد کشور بردارد. با این وجود پتروشیمی کشور همچنان با چالش‌های مهمی مواجه است. «نبض بازار» برای تحلیل و بررسی مهم‌ترین تحولات و چالش‌های صنعت پتروشیمی با حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران گفتگو کرده که در ادامه می‌خوانید.
حسینی در این زمینه معتقد است:مهم‌ترین دستآورد صنعت پتروشیمی کشور در سال‌های اخیر ظرفیت سازی در حدود ۹۵ میلیون تن است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که کشور در وضعیت تحریم قرار داشته و به واسطه تحریم‌ها مشکلات و چالش‌های متعددی پیش روی صنعت پتروشیمی قرار داشته است. در چنین شرایطی ظرفیت سازی صورت گرفته تا روند توسعه این صنعت متوقف نشود. اتفاق مهم دیگری که در این زمینه رخ داده این است که ما در سال‌های اخیر موفق شده ایم عمده تولیدات خود را در صنعت پتروشیمی صادر کنیم. ما در حدود ۳۲ میلیون تن تولید داریم که از این میزان در حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیون تن را علی رغم همه تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود دارد صادر می‌کنیم.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد افزایش میزان ارزآوری و شوق و امیدی است که در بین تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی ایجاد شده است. در شرایط کنونی ما در این صنعت مزیت داریم و موفق شده ایم سهم دو نیم درصدی جهانی در این صنعت داشته باشیم. واقعیت این است که مهم‌ترین چالشی که پیش روی صنعت پتروشیمی وجود دارد تحریم است و این موضوع اجازه نداده زنجیره ارزش در این صنعت عمق پیدا کند و تکمیل شود. ما زنجیره اول و دوم را در مسیر توسعه قرار داده ایم، اما زنجیره سوم که تولید کننده محصولاتی است که می‌تواند برای صنایع مفید باشد و صنایع جدیدی را راه اندازی کند به دلیل دسترسی نداشتن به دانش فنی و مشکلات ناشی از تحریم محقق نشده است.
خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی چالش ایجاد کرده است
یکی ازبنیانگذاران اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تصریح کرد:چالش دیگری که در صنعت پتروشیمی به صورت خودساخته ایجاد شده خصوصی سازی در این صنعت بوده است. ما بدون برنامه ریزی و آینده نگری، این صنعت را که می‌بایست به صورت زنجیره‌ای باشد به بخش خصوصی کوچک واگذار کرده ایم و به جای اینکه بتوانیم خدمات بهتری ارائه بدهیم هزینه پتروشیمی را برای واحد‌های پتروشیمی افزایش داده ایم. از سوی دیگر هنوز نتوانسته ایم خوراک بین واحد‌ها را تنظیم کنیم. اتفاق خوبی که در این زمینه رخ داده این است که هلدینگ خلیج فارس را نگه داشتیم تا بتوانیم ۲۰ درصد سهم دولت را به صورت صحیح مدیریت کنیم. بدون تردید واگذاری‌هایی که به واحد‌های کوچک تعلق گرفت به صنعت پتروشیمی ضربه زد.
عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:در شرایط کنونی هیچ کدام از شرکت‌های صنعت پتروشیمی کشور حتی هلدینگ خلیج فارس در بین ۵۰ شرکت اول جهان قرار ندارد. این در حالی است که شرکت «سابک» عربستان پنجمین شرکت پتروشیمی جهان به شمار می‌رود. در منطقه خاورمیانه پس از عربستان کشور ما بیشترین ظرفیت را در صنعت پتروشیمی در اختیار دارد. عربستان در حدود ۱۶۰ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی در سال دارد و ایران ۹۵ میلیون تن ظرفیت دارد. از این میزان در حدود ۳۴ میلیون محصول نهایی است که دارای عمق نیز نیست. در شرایط کنونی در حدود ۶۵ میلیون تن تولید می‌کنیم، اما به دلیل عدم تأمین خوراک نمی‌توانیم از همه این ظرفیت استفاده کنیم.
تحریم ها دسترسی به تجهیزات مورد نیاز را با چالش مواجه کرده است
حسینی ادامه داد:صنعت پتروشیمی کشور از دهه ۷۰ شمسی در اولویت قرار گرفت و دراین زمینه سرمایه گذاری شد. با این وجود در مسیر این صنعت چالش‌های به وجود آمد که تا حدودی روند رشد این صنعت را کند کرد. یکی از این چالش‌ها خصوصی سازی بود. چالش دیگر تحریم‌ها بود که امکان دسترسی به دانش فنی و قطعات و تجهیزات را برای ما با چالش مواجه کرد. از سوی دیگر دسترسی به بازار‌ها محدود شد. در شرایط کنونی ۷۰ درصد صادرات ما به چین، ۱۲ درصد به هند، ۵ درصد به امارات متحده عربی، ۵ درصد به ترکیه و مابقی بقیه کشور‌های جهان است. در شرایط کنونی کمبود خوراک یکی از چالش‌های جدی صنعت پتروشیمی است. از سوی دیگر مهاجرت نیروی انسانی نیز این صنعت را تحت تأثیر قرار داده است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcbgsb8.rhba5piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما