در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۹.۴ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ از نظر ارزشی حدود ۲۸.۶ درصد کاهش را نشان می دهد.
plusresetminus
کاهش 28 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در سال 1402
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، بر اساس آمارهای اعلامی مجموع صادرات کشور در سال گذشته معادل ۸۶.۹ میلیارد دلار بوده که از این مقدار سهم صادرات غیر نفتی معادل ۴۹.۴ میلیارد دلار بوده است. بر اساس آماری که محمود نجفی عرب رییس پارلمان بخش خصوصی تهران امروز اعلام کرده صادرات نفتی کشور در سال گذشته چیزی حدود ۳۵.۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۸.۶ درصدی رشد را نشان می دهد. بر خلاف صادرات نفتی، صادرات محصولات غیر نفتی خیلی شرایط خوبی را تجربه نکرده و نسبت به سال پیش تر خود یعنی ۱۴۰۱ چیزی حدود ۸.۹ درصد کاهش داشته است.
جالب است که بدانید ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در ۱۴۰۲ معادل ۱۹.۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸.۶ درصد کاهش را نشان می دهد. بسیاری از مسئولین دلیل این کاهش کاهش قیمت متوسط قیمت هر تن اقلام صادراتی این گروه می دانند.
طبق گفته های رییس اتاق بازرگانی تهران ارزش هر تن محصولات پتروشیمی از متوسط حدود ۴۹۶ دلار در هر تن به ۳۹۸ دلار رسیده که کاهش معناداری است.
در این میان جالب است که بدانید صادرات محصولات پتروشیمی عمدتا مربوط به مواد خام و نیمه خام با ارزش افزوده پایین اقتصادی است. برای درک این ادعا باید گفت که متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی هم در سال گذشته ۱۶۹۷ دلار یعنی حدود ۴ برابر ارزش هر تن محصول پتروشیمی صادراتی بوده است.
لازم به یادآوری است که مجموع واردات کشور هم ۶۶.۳ میلیارد دلار بوده که ۱.۹ میلیارد دلار آن ناشی از واردات ۳۰ تن شمش طلا از محل وجوه حاصل از صادرات بوده است. متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی ۳۶۲ دلار بوده که نسبت به سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته است.
به گزارش اتاق بازرگانی تهران، مجموع تجارت با ۱۵ کشور همسایه در سال گذشته به حدود ۶۰.۸ میلیارد دلار بالغ شده که رشدی معادل ۱.۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است که شامل ۲۸.۳ میلیارد دلار صادرات به ۱۵ کشور و ۳۲.۵ میلیارد دلار واردات از این کشورها می‌شود و نشان می‌دهد تراز تجاری ما با این ۱۵ کشور همسایه منفی است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcaomn6.49nyu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما