مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول گفت: این شرکت در بین ۸۲۸ ناشر بورسی رتبه اول را به خود اختصاص داد که پایداری در تولید و فروش سبب حفظ سودآوری و رعایت حقوق سهامداران در بازار سرمایه شده است.
plusresetminus
جایگاه نخست آریاساسول در بین ۸۲۸ ناشر بورسی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، محمدرضا حیدرزاده در حاشیه مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام و مجمع عمومی فوق‌العاده آریاساسول در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: آریاساسول با دریافت اتان از پتروشیمی پارس با تبدیل آن به اتیلن و تحویل آن به واحدهای عملیاتی ظرفیت تولید سالانه ۳۷۵ میلیون تن محصول پلی‌اتیلن سبک و ۳۷۵ هزار تن پلی‌اتیلن متوسط و سنگین و ۱۰۰ هزار تن C۳+ را فرآهم می‌کند.
وی با اشاره به تحویل ۱۷۵ هزار تن اتیلن به واحد EB پتروشیمی ، افزود: مازاد اتیلن تولیدی شرکت از طریق خط اتیلن غرب یا کشتی‌ها صادر می‌شود.
رشد تولید در سال ۱۴۰۲
حیدرزاده به افزایش تولید شرکت در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: با تولید یک میلیون و ۹۶۰ هزار و ۹۵۶ تن محصول در سال گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ و افزایش سه درصدی نسبت به رکورد تولید پیشین بودیم.
وی همچنین از فروش خیره‌کننده در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با فروش ۳۳۸ هزار ۸۰۸ میلیارد ریال، رشد ۲۳ درصدی درآمد نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم.
مدیرعامل آریاساسول با اشاره به افزایش درآمد ۲۳ درصدی، به رشد سود ناخالص و سود عملیاتی اشاره و تصریح کرد: در این سال ۳۴ درصد افزایش سود ناخاص و پنج درصد سود عملیاتی افزایش یافت.
حیدرزاده ادامه داد: افزایش نرخ تسعیر ارز، کاهش نرخ ارزی خوراک اتان و افزایش مقدار فروش به میزان ۷۹ هزار تن از عوامل اصلی افزایش سود شرکت بود و در مقابل کاهش نرخ فروش جهانی محصولات، افزایش نرخ تسعیر ارز – خرید خوراک اتان، افزایش مالیات عملکرد (به‌میزان ۱۴۸ درصد)، تسعیر دارایی‌های ارزی عملیاتی و افزایش هزینه یوتیلیتی موجب کاهش سود شرکت شد.
جایگاه ویژه آریاساسول در بازار سرمایه ۱۴۰۲
وی قیمت پایانی سهم شرکت را ۹۴ هزار و ۳۵۰ ریال در ۲۹ اسفند ماه سال گذشته عنوان کرد و گفت: در این تاریخ یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال ارزش بازار سهم و حجم معاملات نیز برای سال ۱۴۰۲، برابر ۲۸۰ میلیون سهم بود که درصد شناوری ۵.۵ دارد.
حیدرزاده ادامه داد: این شرایط سبب شد رتبه ۱۸ در بازار سرمایه از نظر ارزش بازار نصیب شرکت شود.
مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول در تشریح فعالیت‌های توسعه‌ای سال گذشته گفت: واحد پلی اتیلن جدید ۴۲ درصد، ۶ درصد واحد C۳+ و کوره دهم الفین ۴۴ درصد پیشرفت داشته‌اند و انتظار می‌رود به ترتیب پایان شهریور ۱۴۰۴، پایان شهریور ۱۴۰۵ و پایان اسفند ۱۴۰۳ به بهره برداری برسند.
حیدرزاده عنوان کرد: واحد پلی‌اتیلن جدید ۱۰۰ میلیون دلار و واحد C۳+، ۱۰ میلیون دلار در سال سوآوری برای شرکت خواهند داشت و افزایش تولید و سوآوری، افزایش تولید محصولات جدید و سوآوری و افزایش تولید و کاهش هزینه تعمیرات و انرژی را به‌دنبال دارند.
سال ۱۴۰۳ و افق‌های روشن
‌وی عنوان کرد: استمرار پایداری تولید و فروش شرکت، تولید گریدهای جدید محصولات پلیمری، شناسایی بازارهای جدید صادراتی جهت فروش مستقیم و تعویض خط لوله آب خنک‌کننده به‌منظور پایداری در تولید از جمله اهداف سال جدید هستند.
مدیرعامل شرکت آریاساسول افزود: استمرار فعالیت‌های شرکت در راستای حفظ محیط زیست، توسعه مرکز نوآوری و دانش‌بنیان، اجرای پروژه احداث کوره دهم واحد الفین، اجرای پروژه احداث واحد پلی‌اتیلن جدید و اجرای پروژه احداث واحد جداسازی C۳+ از دیگر اهداف این سال هستند.
حیدرزاده از برگزاری ۱۷ جلسه هیات مدیره در سال گذشته خبر داد و گفت: ۱۰ جلسه کمیته حسابرسی، چهار جلسه کمیته ریسک و ۲ جلسه کمیته پایداری برگزار شده است.
وی عنوان کرد: عملکرد عام‌المنفعه و محیط زیست (آهوی جبیر) از جمله فعالیت‌های اجتماعی بود و در زمینه افزایش سطح ایمنی، رفاهی، بهداشتی و آموزشی کارکنان برای ایمنی فردی و شغلی، مدیریت ایمنی فرآیند، سلامت و بهداشت و آموزش و رفاه کارکنان اقدام شده است.
مدیرعامل شرکت آریاساسول اهداف بلندمدت شرکت را ایجاد سود پایدار، شفافیت مالی و تداوم کیفیت محصولات برشمرد.
وی افزود: عملکرد بدون حادثه و حداقل سازی آلایندگی‌های زیست محیطی محور فعالیت خواهند بود.
مجمع زودهنگام آریا و تصویب پرداخت سود نقدی هفت هزار و ۲۰۰ ریال به ازای هر سهم
حیدرزاده گفت: مجمع زودهنگام آریا و تصویب سود نقدی هفت هزار و ۲۰۰ ریال به ازای هر سهم و ترسیم اهداف سال ۱۴۰۳، از جمله محورهای مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پلیمر آریاساسول بود.
وی افزود: مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پلیمر آریاساسول (سهامی عام) با حضور ۹۴ درصدی سهامداران در محل اصلی شرکت واقع در عسلویه، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد.
مدیرعامل شرکت آریاساسول عنوان کرد: در این مجمع با پرداخت هفت هزار و ۲۰۰ ریال به ازای هر سهم موافقت و مقرر شد طبق زمانبندی اعلام شده در سامانه کدال پرداخت سود به سهامداران حقیقی و حقوقی از تاریخ ۲ اردیبهشت از طریق سامانه سجام انجام شود.
رشد فروش آریا
وی گفت: آریا با درآمد فروش ۳۳۹ هزار میلیارد ریالی، بالاترین مبلغ فروش در تمام ادوار آریا را رقم زد، همچنین مقدار تولید و فروش آریا در سال ۱۴۰۲ بالاترین رکورد تولید و فروش در همه ادوار فعالیت این شرکت بوده است.
حیدرزاده یادآور شد: یافتن بازارهای جدید برای فروش مستقیم و تولید گرید محصولات جدید به‌عنوان یکی از اقدامات آتی جهت افزایش سودآوری است.
مدیرعامل شرکت آریاساسول بیان کرد: تولید و فروش پایدار و حفظ سودآوری، تعویض خط لوله آب خنک‌کننده و توسعه مرکز نوآوری و دانش‌بنیان و همچنین ادامه اجرای پروژه احداث کوره دهم واحد الفین، جداسازی سی‌تری پلاس و واحد جدید تولید پلی‌اتیلن در راستای تولید پایدار در بین اقدامات آتی این شرکت هستند.
صورت‌های مالی و مهر تأیید حسابرس
وی عنوان کرد: با وجود چالش‌های گوناگون در رابطه با تأمین کالا، پیشبرد طرح‌های توسعه، فروش محصولات در شرایط تحریمی، اخذ گزارش مقبول و بدون بند شرط از حسابرس مستقل و بازرس قانونی، دستاوردی مهم است که در سال ۱۴۰۲ کسب شده و این مهم، مهر تأییدی بر فرآیندهای اجرایی شرکت است.
حیدرزاده ادامه داد: آریاساسول با کسب رتبه اعتباری بلندمدت AA با دورنمای باثبات و رتبه اعتباری کوتاه‌مدت +A۱ با درجه سرمایه‌گذاری، در سال ۱۴۰۲ نیز در صدر معتبرترین شرکت‌های ایران قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت آریاساسول گفت: دورنمای باثبات بدین معنی است که به احتمال زیاد رتبه اعتباری در آینده قابل پیش‌بینی تغییر نخواهد کرد و کسب این رتبه توسط آریا در سال ۱۴۰۳ خبر خوشی برای سهامداران در بازار سرمایه خواهد بود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca0mn6.49nyy15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما