عموم کارشناسان بازار سرمایه، پیش بینی می کنند در نخستین هفته از ماه اردیبهشت، قیمت و شاخص سهم ها افزایش می‌یابند.
plusresetminus
بررسی هفتگی سهام شرکت‌های پتروشیمی در بورس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، بازار سرمایه در آخرین هفته کاری اولین ماه سال (۲۵ -۲۹ فروردین ماه) شاهد وضعیتی ویژه بود. پاسخ کوبنده ایران به حملات ناجوانمردانه اسرائیل باعث غروری ملی شد.
این وضعیت با تصمیم به موقع برای کاهش دامنه نوسان روزانه، خوشبختانه کنترل شد. به این ترتیب به جز روز اول هفته، در چهار روز بعد دامنه نوسان یک درصد بود و به این ترتیب عملا امکان کاهش یا افزایش قیمت روزانه بیش از یک درصد برای اکثر سهم ها ممکن نبود.
با این وصف شاخص کل بورس که در آغاز معاملات روز شنبه روی عدد دو میلیون و ۲۶۱ هزار واحد قرار داشت پس از پنج روز کاری در پایان معاملات چهارشنبه به عدد دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحد رسید که به این ترتیب باید گفت که سهامداران به طور میانگین در این هفته ۲.۳ درصد زیان را متحمل شدند.
بررسی سهام پتروشیمی نشان می دهد، همان طور که انتظار می رود نمادهای این گروه نیز در این چنین وضعیتی از وضعیت کلی بازار تبعیت می کنند. از میان ۳۳ سهم مرتبط با پتروشیمی، تنها ۵ سهم در مجموع این هفته روندی مثبت داشتند و با افزایش قیمت روبرو شدند و ۲۷ سهم نیز کاهش قیمت را تجربه کردند.
در مجموع یک سهم هم در هفته که گذشته تغییر قیمت چندانی نداشت.
بیشترین سود
از میان ۵ سهم با روند قیمتی مثبت طی این هفته، پتروشیمی فارابی (شفارا) تنها سهمی بود که بیش از ۶ درصد سود هفتگی را نشان داد. این پتروشیمی که روند افزایش قیمتی آن از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، همچنان در وضعیت سبز است و توانسته ظرف یک ماه ۲۹ درصد افزایش قیمت داشته باشد.
 این هفته همچنین سه پتروشیمی نیمه کاره کازرون، دهدشت و ممسنی هم برخلاف روند کلی بازار حرکت کردند. این سهم ها که معمولا مشتریان خاص را در شرایط خاص دارند، به همراه پتروشیمی خارک (شحارک) مجموع همه نمادهای مثبت پتروشیمی را در این هفته تشکیل دادند.
پنج سهم پربازده در این هفته به ترتیب عبارتند از :
 
نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شفارا ۶.۴ ۶۲۱۰ ۶۶۱۰
کازرو ۴.۸ ۱۴۸۳۰ ۱۵۵۴۰ صف خرید
شخارک ۰.۴ ۴۹۲۸۰ ۴۹۵۰۰
دهدشت ۰.۴ ۱۶۲۸۰ ۱۶۳۴۰
ممسنی ۰.۱ ۱۴۲۱۰ ۱۴۲۳۰  
بیشترین زیان
همان طور که گفته شد طی این هفته ۲۷ سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند. در این میان ۲۴ سهم کاهش قیمتی کمتر از ۵ درصد داشتند و ۳ سهم نیز کاهش قیمت بین ۵ تا ۱۰ درصد داشتند.
اگرچه ظاهرا در صدر این کاهش قیمت ها، نماد آریاساسول (آریا) با ۱۰ درصد کاهش قیمت قرار داشت اما باید گفت که این کاهش قیمت به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالیانه و تقسیم سود ۷۲۰ تومانی به ازای هر سهم شکل گرفت.
در واقع از ۸۶۰ تومان کاهش قیمت هفتگی این سهم، فقط ۱۴۰ تومان آن واقعی است.
در جدول زیانده ها، بعد از آریا، پتروشیمی ارومیه (شاروم) قرار دارد که در هفته های اخیر یکی از زیانده ترین سهم های پتروشیمی بوده است. این سهم این هفته هم با ۶.۷ درصد کاهش قیمت مواجه شد، اما اتفاق خوب برای این سهم در روز چهارشنبه افتاد که به نظر می رسد نوید بحش پایان روند کاهش قیمت این سهم باشد.
 در این روز سهم پتروشیمی ارومیه افزایش قیمت پیدا کرد و در پایان معاملات هم صف خرید داشت.
پتروشیمی زاگرس (زاگرس) هم سهم دیگری بود که مثل هفته های قبل کاهش قیمت داشت و این هفته هم با ۵.۴ درصد کاهش قیمت در رتبه سوم جدول زیانده ها قرار گرفت.
پنج سهم با بیشترین کاهش قیمت طی این هفته به ترتیب عبارت است از:
 
نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
آریا ۱۰ ۹۷۹۰۰ ۸۸۱۵۰
شاروم ۶.۷ ۱۲۹۲۰ ۱۲۰۶۰ صف خرید
زاگرس ۵.۴ ۱۳۷۰۰۰ ۱۲۹۵۵۰
پترول ۴.۷ ۱۹۳۵ ۱۸۴۵
شبصیر ۳.۶ ۱۸۲۸۰ ۱۷۶۳۰  
چشم انداز هفته آینده
با برداشته شدن محدودیت یک درصدی دامنه نوسان در این هفته، به نظر می رسد جو روانی شکل گرفته پایان یافته است و می توان انتظار بورسی سبز را داشت. با این حال به نظر می رسد اشخاص حقیقی در هفته پیش رو با احتیاط وارد خرید و فروش شوند و بازار بیشتر با بازیگری حقوقی ها رونق خواهد گرفت.
عموم کارشناسان افزایش قیمت ها و در نتیجه افزایش شاخص را در این هفته پیش بینی می کنند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdccppqs.2bq048laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما