وضعیت بازار محصولات پتروشیمی آسیا ممکن است در هفته پیش رو پس از پایان تعطیلات طولانی مدت در چین، ثابت و ضعیف باقی بماند. در همین حال پیش بینی می شود بازار بالادستی نفت خام بدون بهبود تقاضای قوی، در مسیر نزولی قرار بگیرد.
plusresetminus
نوسان و چشم انداز محصولات پتروشیمی آسیا
به گزارش اختصاصی نفت آرا، وضعیت بازار محصولات پتروشیمی آسیا ممکن است در هفته پیش رو پس از پایان تعطیلات طولانی مدت در چین، ثابت و ضعیف باقی بماند. در همین حال پیش بینی می شود بازار بالادستی نفت خام بدون بهبود تقاضای قوی، در مسیر نزولی قرار بگیرد.

اتیلن

فعالان بازار از نزدیک در حال بررسی بازار هستند تا دستگاه های شکست حرارتی خود را به نفتا برگردانند، زیرا قیمت گاز مایع یا ال پی جی بیشتر از نفتا رشد داشته است. شرکت ها نیز در حال بررسی افزایش ذخایر در آمریکا هستند، همچنان که فاصله بین آسیا و ایالات متحده در حال گسترش است.

پروپیلن

بازار پروپیلن در آسیا نشانه هایی از ضعف را نشان داده در حالی که خریداران چینی در شرایط ابهام آلود اصول پایین دست مقاومت نشان می دهند.
شنیده می شود که شرکت S-Oil در هفته منتهی به 10 اکتبر مجدداً ظرفیت دستگاه شکست مایع کاتالیزوری باقیمانده خود را به کار انداخته است و این می تواند سوخت کره جنوبی را تامین کند.

بوتادین

با آغاز کار شرکت های جدید بوتادین در منطقه، احتمالاً منابع بوتادین آسیا افزایش می یابد. شرکت YNCC در نظر دارد کارخانه جدید بوتادین با ظرفیت 130،000 تن در سال خود را در یوسو در اواخر سال جاری راه اندازی کند و شرکت BST تایلند نیز قصد دارد واحد بوتادین 80،000 تن در سال خود در مپ تا فوت در همان بازه زمانی مشابه را راه اندازی کند.

تولوئن

بازار تولوئن در آسیا همچنان سیر نزولی دارد زیرا خریداران منتظر جهت گیری واضح تری برای بازگشت شرکت های چینی در اواخر هفته منتهی به 10 اکتبر بودند. با این حال، این بازار حمایت اندکی از مجموعه قوی تر انرژی دریافت کرده و همچنان درباره تأمین پشتیبانی نگرانی دارد. در نتیجه، شرکت کره ای FOB در هفته منتهی به 9 اکتبر 9 دلار به ازای هر تن سود کسب کرد.
تقاضاهای جدیدی از سوی هند ایجاد شده است، جایی که در میان احتمال کاهش نرخ یکی از مهم ترین تولید کنندگان بومی عطر، قیمت ها افزایش یافت.

پاراکسیلن

با ادامه روند عرضه مازاد در بازار، انتظار می رود که اصول اساسی بخش پاراکسیلن آسیا بدون تغییر باقی بماند.
احساس می شود که بازار به دنبال رکورد تازه توزیع نفتا ـ پی اکس، با 120 دلار به ازای هر 205 تن در 9 اکتبر، تحت فشار قرار گرفته است.

اکریلونیتریل

قیمت آکریلونیتریل در خاور دور در هفته آغاز شده در 11 اکتبر ثابت می ماند و این در حالی است که سه تولید کننده اصلی در آسیا از اکتبر تا دسامبر در انتظار تغییر بودند.
شرکت CPDC، تولید کننده اصلی در تایوان، در حال برنامه ریزی است که کارخانه اکریلونیتریل تولید 240،000 تن در سال در کائوسیونگ را در 20 اکتبر برای یک دوره چرخشی برنامه ریزی شده یک ماهه تعطیل کند، و پس از آن شرکت Secco چین در نوامبر و کره جنوبی Taekwang در دسامبر همین روند را ادامه خواهند داد.

اسید ترفتالیک خالص

روند کلی بازار در معاملات اسید ترفتالیک خالص آسیا احتمالاً نزولی باقی خواهد ماند زیرا 4.7 تن در سال ظرفیت جدید قرار است در ماه های اکتبر و نوامبر بصورت آنلاین ارائه شود. با آمادگی چین پس از تعطیلات، انتظار می رود فعالیت های تجاری داخلی چین افزایش یابد، با این وجود تقاضا برای کالاهای وارداتی اسید ترفتالیک خالص ممکن است کمرنگ باقی بماند.
هند همچنان نقطه درخشان برای فروشندگان اسید ترفتالیک خالص در شمال شرق آسیا است زیرا خریداران با پیش بینی عرضه داخلی کمتر به دنبال افزایش صادرات به خارج از کشور هستند.

پلی پروپیلن

در بازارهای پرقدرت بالادستی نفت خام و پروپیلن و همچنین فشار فروش محدود از سوی برخی تأمین کنندگان در میان چرخش های برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده، روند بازار پلی پروپیلن در آسیا به طور کلی در کوتاه مدت مثبت بوده است.
با این وجود، برخی از شرکت های تجاری همچنان در مورد چشم انداز میان مدت در میان شرکت های مختلف نوپا در سه ماهه چهارم نگران هستند.
تقاضای هند همچنان زیاد است اما میزان عرضه از خاورمیانه به طور عمده بر بازارهای با ارزش مانند آمریکا و آمریکای لاتین متمرکز می شود.

پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی

تولیدکنندگان پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی جنوب شرقی آسیا، علی رغم نشانه های جزئی توسعه از سوی برخی بازارهای داخلی، همچنان با چالش تقاضای ضعیف روبرو هستند.
در همین حال، برخی از شرکت های تجاری معتقدند که چالش هایی حول محور مواد اولیه پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی و مقرون به صرفه بودن آن در میان همه گیری کووید ـ 19 وجود دارد.
قیمت پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی آسیا از ماه آگوست در محدوده 580 تا 600 دلار به ازای هر تن در هر ماه در جنوب شرقی آسیا متغیر است زیرا شرکت های تجاری به دنبال شفاف سازی سمت و سوی بازار هستند.
 
 
https://naftara.ir/vdcebp8zijh8e.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما