گزارش گلوبال دیتا تاکید می کند که پس از چین و هند، ایران تا سال 2030 سومین کشور دارای بالاترین ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خواهد بود.
plusresetminus
ایران تا سال 2030 جایگاه سوم پرظرفیت‌ترین کشور دنیا در صنعت پتروشیمی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، پیش‌بینی شده بین سال‌های 2019 تا 2030 ظرفیت پتروشیمی چین،‌ افزایش قابل توجهی یافته و بنابر داده‌های "گلوبال دیتا" از 38.4 میلیون تُن در سال 2019 تا سال 2030 به 242.2 میلیون تُن در سال برسد.
 
گلوبال دیتا بر این باور است که تا سال 2030 چین می‌تواند 28 درصد از ظرفیت اضافه شده جهانی را در این حوزه به خود اختصاص دهد. داده‌های این مرکز آماری حاکی از آن است که ظرفیت پتروشیمی جهانی تا سال 2030 رشد قابل توجهی خواهد کرد و از 2.129.0 میلیون تُن در سال 2019 به 3.029.1 میلیون تُن در سال 2030 افزایش پیدا خواهد کرد و رشد 42 درصدی را ثبت خواهد کرد.
 
گلوبال دیتا یک پایگاه اطلاعاتی معتبر جهت ارائه تحلیل اطلاعات و داده های صنعتی است و هدف آن، کمک به کاربران برای رفع نیازها و مشکلات و پیش‌بینی و حل چالش‌های پیش‌رو است.
 
این پایگاه اطلاعاتی با استفاده از داده‌های منحصربفرد و همچنین برترین تحلیل‌های متخصصان حوزه صنعت، معتبرترین اطلاعات را درباره بزرگترین صنایع دنیا در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
 
در گزارش این مرکز آمده است، پتروشیمی "شاندونگ یولونگ" چین با فناوری Lummus بزرگترین تامین کننده نیاز این کشور به پتروشیمی خواهد بود؛ "دایانند خراده"، تحلیلگر نفت و گاز می‌گوید: "حرکت چین به سمت خودکفایی در صنعت پتروشیمی که هم اکنون اغلب آنها در مرحله ساخت و راه‌اندازی است به معنای قرار گرفتن این کشور در مراحل پایانی توسعه است".
 
ظرفیت برنامه ریزی و اجرایی شده پتروشیمی در جهان در جدول زیر آورده شده است:
 
 
 
پس از چین،‌ هند بالاترین ظرفیت برنامه‌ریزی برای صنعت پتروشیمی را دارد. گلوبال دیتاٰ هند را با ظرفیت 148.3 میلیون تُن تا سال 2030 به عنوان دومین کشور برتر از نظر ظرفیت‌های اضافی معرفی می‌کند.
 
"رامسوار تلی"، مقام ارشد وزارت نفت هند، در مصاحبه‌ای تاکید کرده که "پالایشگاه‌های دولتی هند قرار است، 2 تریلیون روپیه (26.96 میلیارد دلار) درحوزه پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند تا ظرفیت پالایش نفت را تا سال 2025 در سومین اقتصاد بزرگ آسیا 20 درصد افزایش دهند".
 
Indian Oil Corp، برترین پالایشگاه این کشور، در جدیدترین گزارش سالانه خود اعلام کرده که ظرفیت پالایش نفت خود را تا سال‌های 2024-2025 به 87. از 70.05 میلیون تُن به 55 میلیون تُن افزایش می دهد تا تقاضای رو به رشد فرآورده های نفتی تامین شود.
 
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که هند در دو دهه آینده محرک اصلی افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی خواهد بود و 25 درصد از رشد جهانی ظرفیت را به خود اختصاص خواهد داد و قرار است تا سال 2030 از اتحادیه اروپا به عنوان سومین مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان پیشی بگیرد.
 
گزارش گلوبال دیتا تاکید می کند که پس از چین و هند، ایران تا سال 2030 سومین کشور دارای بالاترین ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خواهد بود.
 
ظرفیت تولید پتروشیمی ایران با بهره‌برداری از 12 طرح در قالب جهش دوم پتروشیمی در سال گذشته، 13.5 تریلیون تُن افزایش پیدا کرد تا در مجموع ظرفیت این صنعت جهش 50 درصدی را به ثبت برساند.
 
بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم پتروشیمی،‌ در ایران در سال 99 آغاز شد و تا پایان سال فوق الذکر 12 طرح به بهره‌برداری رسید که در مجموع 13.5 میلیون تُن به ظرفیت پتروشیمی ایران اضافه کرده و ظرفیت این صنعت را به 83.5 میلیون تُن رسانده است.
 
گزارش گلوبال دیتا حاکی از آن است که ایران با ظرفیت 90.1 میلیون تُن پتروشیمی تا سال 2030 سومین کشور از نظر افزایش ظرفیت خواهد بود.
 
در بین 100 بنگاه اقتصادی کشور، جایگاه شرکت‌های پتروشیمی در بین برترین شرکت‌های ایران قرار دارد؛ براساس این رتبه‌بندی گروه پتروشیمی از نظر شاخص سودآوری، بهره‌وری عوامل و صادرات جایگاه نخست را دارد و از نظر میزان فروش، ارزش افزوده، دارایی در رتبه دوم قرار دارند.
 
اگرچه روسیه‌ در تولید گاز و نفت از موقعیت پیشروی برخوردار است، اما این گفته را نمی‌توان به صنایع فرآوری و پتروشیمی این کشور تسری داد. روسیه تنها 2.5 درصد از بازار جهانی محصولات تصفیه شده را در اختیار دارد.
 
در سال 2019 تقریباً 11 درصد گاز و 50 درصد نفت تولید شده در روسیه به صورت محلی پردازش شده و این بدان معناست که تولید پایین دستی روسیه دارای پتانسیل رشد زیادی است.
صنعت پتروشیمی روسیه در درجه اول تحت سلطه شرکت‌های بزرگ است و بازیگران اصلی آن سیبور، روس نفت، LUKOIL و گازپروم هستند. از لحاظ تاریخی این شرکت‌ها و دیگر شرکت‌های روسی در زمینه تولید پتروشیمی سرمایه‌گذاری کمتری انجام داده‌اند و ترجیح می‌دهند نفت خام و محصولات پالایشی اساسی را صادر کنند.
 
بسیاری از شرکت‌های نفتی روسیه به دنبال سرمایه‌گذاری در واحدهای تولید پتروشیمی گرینفیلد هستند؛ با توجه به فراوانی گاز طبیعی در روسیه، تمرکز زیادی بر روی اتیلن به عنوان ماده اولیه است و پیش‌بینی های گلوبال دیتا حاکی از رسیدن روسیه از نظر ظرفیت پتروشیمی به ایران تا سال 2030 است.
 
برای حمایت از صنعت پتروشیمی در سال 2019، دولت روسیه طرحی را برای توسعه صنعت پتروشیمی تا سال 2025 تصویب کرده است؛ در این برنامه، دولت روسیه اعلام می‌کند که مجتمع پتروشیمی روسیه از اهمیت استراتژیک برای اقتصاد روسیه برخوردار است، زیرا یکی از عوامل محرک اصلی رشد صنعتی است.
 
این طرح زمینه‌های توسعه را مشخص می‌کند، اهداف را تعیین می‌کند و شامل یک نقشه راه است.
 
در این میان با توجه به افزایش ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در آینده پیش‌بینی می‌شود،‌ آمریکا پنجمین کشور دنیا در صنعت پتروشیمی دنیا تا سال 2030 باشد و پس از آن کشورهای اندونزی، نیجریه، عربستان سعودی،‌ مالزی و ترکیه تا سال 2030 بالاتری ظرفیت پتروشیمی را خواهند داشت.
 
https://naftara.ir/vdce.w8zbjh8nn9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما