خبرگزاری اقتصادی یاهو فایننس در گزارشی به نقل از کارشناسان حوزه انرژی نوشت، ایران از این قدرت برخوردار است که به یکی از قطب‌های تولیدکننده‌ انرژی در دنیا تبدیل شود.
plusresetminus
یاهو فایننس: ایران می‌تواند یکی از قطب‌های تولید انرژی دنیا شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، خبرگزاری اقتصادی یاهو فایننس با انتشار گزارشی درباره "تحریم‌های آمریکا، پشت سر گذاشتن آنها توسط ایران و افزایش تولید نفت ایران" نوشت: "دو هفته پیش تهران اعلام کرد، در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و صادرات نفت با وجود تحریم‌های آمریکاست، این درحالی است که از ابتدای سال 2021 شاهد افزایش مداوم تولید نفت ایران نیز هستیم".
یاهو فایننس گزارش خود را اینگونه ادامه می‌دهد:
اوایل سپتامبر( شهریور) تهران اعلام کرد، با وجودی‌که تحریم‌های آمریکا دسترسی ایران به بازارهای صادراتی را محدود کرده،‌ با این حال این کشور،‌ تولید نفت خود را در ماه‌های آینده افزایش خواهد داد.
"جواد اوجی"، وزیر نفت ایران نیز در سخنانی اظهار داشت: با وجود تحریم‌های ناعادلانه و غیرقانونی آمریکا، در ایران اراده‌ای قوی برای افزایش صادرات نفت وجود دارد.
وی ادامه داد: قول می‌دهم، ماه‌های آینده اتفاقات خوبی در زمینه فروش نفت ایران رخ دهد.
با گذشت سه سال از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اعمال مجدد تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران، میزان تولید نفت این کشور در سال‌های 2019 و 2020 به کمتر از 500 هزار بشکه در روز کاهش یافت، موضوعی که ضربات سنگینی را به اقتصاد ایران و مناسبات تجاری این کشور وارد کرد.
سید ابراهیم رئیسی که ژوئن سال‌جاری به عنوان رئیس جمهور جدید ایران انتخاب شد،‌ این امیدواری بین المللی را به وجود آورده که ایران سرانجام می‌تواند، به توافقی هسته‌ای با آمریکا دست یابد که منجر به کاهش تحریم‌های انرژی و افزایش مجدد تولید و صادرات نفت ایران شود؛ اما تا امروز این اتفاق رخ نداده و امیدها برای رسیدن به توافق هسته‌ای ناکام مانده است.
خیز ایران برای افزایش تولید
در رده‌بندی غول‌های نفتی دنیا ایران جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده و رئیس جمهور ایران اعلام کرده که در صورت کاهش تحریم‌ها،‌ کشورش قصد دارد، تولید روزانه نفت خود را از 2.1 میلیون بشکه به 3.8 میلیون بشکه افزایش دهد؛ البته این امر با کاهش محدودیت‌های تولید نفت اوپک‌پلاس در سال‌جاری میسر خواهد بود.
با این حال در هفته‌های اخیر، ایران به دلیل افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده با درصد بالا و ادعای آژانس انرژی اتمی مبنی بر عدم همکاری با ناظران این آژانس با انتقاداتی مواجه شده است.
با اینکه مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند، برنامه‌ هسته‎ای ایران مسالمت‌‌آمیز بود و ایران قصد تولید سلاح هسته‌ای ندارد،‌ اما ناظران بین المللی بر این باورند،‌ افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده با درصد بالا به تهران قدرت تولید سلاح اتمی را می‌دهد، اقدامی که قرار بود، تحریم‌های آمریکا مانع آن شود.
از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن، مذاکرات بین آمریکا و ایران برای بحث درباره پتانسیل احیای برجام، به معنی مهار برنامه هسته‌ای ایران در مقابل حمایت آمریکا از صنعت نفت و گاز ایران و برداشتن تحریم‌ها متوقف شده، در این مدت ایران فعالیت اتمی خود را افزایش داده و به دنبال جلب حمایت اقتصادی از شرکای اصلی خود یعنی چین و روسیه در حوزه انرژی است.
نفت ایران در بازارهای لبنان و سوریه
گفته می‌شود، ایران با صادرات نفت خام خود از طریق سوریه به لبنان و ارسال سه نفتکش در ماه به این لبنان،‌ تلاش می‌کند، نیاز سوخت لبنان را تأمین کند.
علاوه بر لبنان و سوریه انتظار می‌رود، افغانستان تحت حاکمیت طالبان برای تأمین نیاز خود به سوخت، نیازمند واردات از ایران است. به همین دلیل،‌ طالبان از ایران خواسته، روند صادرات سوخت به افغانستان را ادامه دهد. پس از این درخواست و اطمینان‌دهی طالبان به تهران بابت تأمین امنیت مسیر انتقال سوخت، ایران صادرات خود به افغانستان را از اواخر ماه اوت از سر گرفت.
افزایش قیمت هر تن بنزین به 900 دلار در افغانستان، کابل را واداشته، برای تأمین نیاز کشور به سوخت، دست به دامن ایران شود. هم‌راستا،‌ با آن طالبان تعرفه واردات سوخت از جمله بنزین، گازوئیل و گاز مایع از ایران و دیگر کشورهای همسایه را نیز کاهش داد.
با وجود تحریم‌ها و اشغال نظامی افغانستان توسط آمریکا به نظر می‌رسد، ایران طی برهه زمانی یک‌ساله مه 2020 تا مه 2021 حدود 400 هزار تن سوخت به افغانستان صادر کرده،‌ درحالی که آمارهای غیر رسمی رقمی بسیار بیش از این است.
پیش‌بینی افزایش صادرات نفتی ایران
داده‌ها نشان می‌دهد، فروش نفت ایران در سال 2021 روندی صعودی داشته‌،‌ همین موضوع باعث شده، ناظران بین المللی پیش‌بینی کنند، صادرات نفت ایران بهار سال‌جاری به دو برابر سال گذشته افزایش یابد، این درحالی است که افزایش قیمت نفت از ابتدای سال 2021 می‌تواند، مرهم بزرگی برای اقتصاد ایران باشد.
با این حال، برخی بر این باورند، صادرات واسطه‌ای نفت بازتابی منفی بر درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران دارد و آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
به گفته‌ آنها اولین پیامد این وضعیت، چشم انداز مبهمی است که پیش‌روی صنعت نفت ایران و پیوندهای صادراتی این کشور قرار خواهد گرفت.
اگرچه تهران پیش‌بینی کرده بود، حجم صادرات نفت خود را به روزانه حدود 2.3 میلیون بشکه افزایش دهد،‌ اما رسما توانست، تنها‌ 3 درصد از میزان اعلام شده را محقق کند؛ با این حال، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، حجم واقعی صادرات نفت ایران به روزانه حدود 650 هزار بشکه یعنی حدود 30 درصد از پیش‌بینی تهران برسد.
انتهای پیام/.
 
 
https://naftara.ir/vdcb.wb8urhbs0iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما