قیمت زغال سنگ حرارتی دریابرد در آسیا هفته گذشته تحت تاثیر نشانه‌های کافی نبودن عرضه برای رفع کمبود در چین و هند، به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.
plusresetminus
افزایش بی‌سابقه قیمت انواع زغال سنگ در آسیا
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، قیمت پایه زغال سنگ حرارتی مرغوب استرالیایی در بندر نیوکاسل آن‌طور که توسط آژانس اعلام قیمت کالای آرگوس ارزیابی شده، در هفته منتهی به هشتم اکتبر، به تنی 229 دلار صعود کرد که 12.5 درصد افزایش نسبت به هفته قبل دارد.
این شاخص از هفته منتهی به 30 آوریل که تنی 88 دلار و 52 سنت بسته شد، تقریبا 160 درصد افزایش یافته است و هفته گذشته از رکورد قیمت هفت روزه قبلی نزول کرد.
قیمت پایه محموله‌های 6 هزار کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم زغال سنگ که در نیروگاه‌های ژاپن و کره‌جنوبی پرطرفدار است، اکنون 400 درصد رشد از سپتامبر سال گذشته نشان می‌دهد.
زغال سنگ اندونزی که مرغوبیت پایین‌تری دارد،‌ هفته منتهی به هشتم اکتبر، به رکورد تنی 122 دلار و 8 سنت رسید. این یک افزایش 439 درصدی از رکورد پایین 22 دلار و 65 سنت در هر تن است.
عامل این افزایش شدید قیمت، درخواست چین بوده که پس از بایکوت غیررسمی خرید زغال سنگ از استرالیا، به خرید محموله‌های زغال سنگ اندونزی روی آورد.
 
استرالیا سابق بر این دومین تامین‌کننده بزرگ زغال سنگ حرارتی برای چین پس از اندونزی بود و محبوب‌ترین گرید، محموله‌های 5500 کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم بودند.
پس از اینکه چین واردات از استرالیا را متوقف کرد و خرید از اندونزی را افزایش داد، جریان تجارت بازارهای آسیایی تغییراتی پیدا کرد و استرالیا محموله‌های 5500 کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم را به میزان بیشتری برای هند فراهم می‌کند که دومین واردکننده بزرگ زغال سنگ جهان پس از چین است.
اما هند نسبت به چین حساسیت بیشتری به قیمت دارد و محموله‌های 5500 کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم استرالیایی عملکرد قوی نداشته‌اند و باوجود رشد قیمت چشمگیری پیدا کرده‌اند، هفته گذشته در تنی 138 دلار و 60 سنت بسته شدند.
این قیمت رشد 295 درصدی از رکورد اندک 35 دلار و شش سنت در هر تن در هفته منتهی به 9 سپتامبر 2020 را نشان می‌دهد و با اینکه بیانگر رشد قوی است، اما به میزان مشابه زغال سنگ مرغوب استرالیایی یا محموله‌های کیفیت پایین‌تر اندونزی نبوده است.
این وضعیت شاید منعکس‌کننده بی‌میلی خریداران هندی برای پرداخت قیمت بالاتر برای زغال سنگ باشد. معمولا نیروگاه‌های هندی که از زغال سنگ وارداتی استفاده می‌کنند، ترجیح می‌دهند تولیدشان را کاهش دهند تا اینکه بخواهند برق را با ضرر بفروشند.
واردات هند از ژوئن روند کاهشی پیدا کرده و آمارهای هفتگی اخیر توسط شرکت کپلر نشان می‌دهند، حجم محموله‌های تخلیه شده کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.
طبق ارزیابی کپلر، واردات زغال سنگ حرارتی به هند در هفته‌ای که از چهارم اکتبر شروع شد، 2.67 میلیون تن در مقایسه با 1.46 میلیون تن در هفته‌ای بود که از 13 سپتامبر آغاز شد.
واردات مدت مشابه سال گذشته 3.99 میلیون تن بود. در مقام مقایسه، بالاترین آمار هفتگی واردات امسال 3.38 میلیون تن برای مدت هفت روز از سوم مه بود.
برخلاف افت تقاضای که احتمالا در هند دیده می‌شود، واردات چین در هفته‌های اخیر برمبنای سال به سال رشد داشته، هرچند در مقایسه با زمستان قبل و اوج تقاضای تابستانی بسیار پایین‌تر مانده است.
طبق آمار کپلر، واردات زغال سنگ حرارتی چین ظرف یک هفته از ابتدای چهارم اکتبر 3.29 میلیون تن بود که بالاتر از 1.47 میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته بود.
کپلر پیش‌بینی می‌کند، واردات چین در هفته جاری به 4.50 میلیون تن افزایش یابد که بالاترین واردات هفتگی از اوایل سپتامبر است.
اما برای چین و هند واردات نقش پایین‌تر در تامین زغال سنگ در مقایسه با بخش معدن‌کاری داخلی وسیع این کشورها ایفا می‌کند. دو کشور تلاش می‌کنند، تولید داخلی را افزایش دهند، چین دستور بازگشایی معادنی را صادر کرده که پیش‌تر به دلایل ایمنی تعطیل شده بودند و شرکت کول ایندیا تلاش می‌کند، از تولید پایین‌تر ناشی از افزایش دوباره آمار ابتلا به کرونا در ماه‌های اخیر احیا شود.
براساس گزارش رویترز، موفقیت این تلاش‌ها در تعیین سطح واردات مورد نیاز در ماه‌های آینده تعیین‌کننده خواهد بود، با اینحال قیمت زغال سنگ دریابرد تا وقتی شواهدی از افزایش تولید داخلی و رسیدن آن به نیروگاه‌های دو کشور مشاهده نشود، بالا خواهد ماند.
انتهای پیام/.
 
https://naftara.ir/vdcf.xdyiw6devgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما