یکی از نخبگان کشور موفق به ساخت غشای مخصوص شیرین سازی گاز شده است که در یک مرحله دی اکسید کربن از نیتروژن و متان را جدا می‌کند.
plusresetminus
ساخت غشای مخصوص شیرین‌سازی گاز توسط نخبه‌ی ایرانی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، یکی از نخبگان ایرانی موفق به ساخت غشای مخصوص شیرین سازی گاز شد که باعث می‌شود، در یک مرحله دی اکسید کربن از نیتروژن و متان جدا شود که بهترین روش در بین روش‌های مرسوم در دنیا محسوب می‌شود.
در این روش به‌دلیل انجام عملیات در فشار بالا، تصفیه ی گاز بر سر چاه صورت می‌گیرد و به این ترتیب، مانع هدر رفت گازی می‌شود که بر سر چاه به فلز هدایت و سوزاننده منتقل می‌شود.
فرشته سادات مطهری، دانش آموخته دکترای مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجری طرح «ساخت و ارزیابی غشای پلی اتیلن اکسید شبکه‌ای‌شده به منظور جداسازی دی‌اکسیدکربن از نیتروژن و متان» است.
وی در خصوص کاربردها و مزیت‌های استفاده از این روش گفت: ژ ایران دارای منابع گاز فراوان به خصوص در جنوب کشور و منطقه خلیج فارس  است،‌ اما در بسیاری از موارد حجم زیادی گاز همراه با نفت استحصال می‌شود که به دلیل به صرفه نبودن احداث پالایشگاه گاز، این گاز به فلر فرستاده شده و سوزانده می‌شود.
مطهری افزود: این غشا می‌تواند، درون مدول‌های غشایی جای گرفته و در صنایع گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد و به‌دلیل توانایی عملیات در فشارهای بالا، قادر به تصفیه گاز بر سر چاه است.
در بسیاری از موارد که سکوی استحصال در میان دریا قرار دارد، می توان با تجهیزات بسیار کوچکی که سیستم‌های غشایی نسبت به سیستم‌های آمین موجود دارند، گاز را هنگام استحصال شیرین کرد و از خوردگی لوله‌های انتقال تا ساحل که تعمیرات آنها سخت و بسیار هزینه بر می‌باشد، جلوگیری کرد.
انتهای پیام/.
 
https://naftara.ir/vdce.x8zbjh8vz9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما