آرامکوی عربستان سعودی و سابک در حال ادغام پالایشگاه های موجود در یانبو هستند. اکنون عربستان سعودی با داشتن دستگاه های به روز شکست بخار و واحدهای پایین دستی تجزیه الفین قصد دارد پروژه تبدیل زغال سنگ به مواد شیمیایی را توسعه دهد.
plusresetminus
سابک عربستان در صدد گسترش پروژه تبدیل زغال سنگ به مواد شیمیایی
به گزارش اختصاصی نفت آرا، شرکت سابک روز، 18 اکتبر، در گزارش بازار بورس عربی، تدول، اعلام کرد که دامنه پروژه اصلی مجدداً ارزیابی می شود "تا ارزش اقتصادی افزایش یافته و گزینه های فنی بهینه و ریسک بازار نیز تحلیل شود". 
آرامکوی عربستان سعودی برای نخستین بار در سال 2017 پروژه مجتمع تبدیل ذغال سنگ به مواد شیمیایی را با برآورد هزینه بین 20 تا 30 میلیارد دلار اعلام کرد. 
پیش بینی می شود مجموعه برنامه ریزی شده به صورت کامل و یکپارچه در سال 2025 تکمیل شود، به طوری که با 400 هزار بشکه در روز نفت خام حدودا 9 میلیون تن در سال مواد پتروشیمی تولید کند.
آرامکوی عربستان سعودی در اواسط سپتامبر سازمان توسعه یکپارچه ایجاد کرد که وظیفه داشت پرتفلیوی دارایی های شرکت را بررسی کرده و فرصت های رشد را شناسایی کند.
پیش بینی می شود کل هزینه سرمایه در یک سال (capex) به پایین ترین میزان، یعنی 25 تا 30 میلیارد دلار برسد، چرا که در پی همه گیری بیماری ویروسی کرونا، در سال جاری میلادی جهان با افت تقاضای انرژی مواجه شده است.
سود خالص نیمه اول سال 2020 آرامکوی عربستان سعودی به بیش از نیمی از دوره مشابه سال قبل رسید. این در حالی بود که سابک، که تا 70 درصد متعلق به غول نفتی عربستان است، خود به ضرر خالص تبدیل شد.
شرکت سابک اعلام کرد: "سابک و آرامکوی عربستان متعهد هستند فرایند تبدیل نفت خام به فناوری شیمیایی از طریق برنامه های توسعه موجود با هدف افزایش بهره وری هزینه، رقابت و ایجاد ارزش برای محصولات پتروشیمی را توسعه دهند."
آرامکوی عربستان سعودی، که بزرگترین صادر کننده نفت خام در جهان است، از زمان افت قیمت نفت در سال 2014، بیشتر در صنایع پتروشیمی پایین دستی فعالیت می کند.
این شرکت در دسامبر سال 2019 در بورس اوراق بهادار سعودی وارد بازار شد و عمده سرمایه گذاری های آن در زمینه صنایع پتروشیمی شامل خرید 50٪ سهام پالایشگاه مالزی و توسعه یکپارچه پتروشیمی (RAPID) و خرید 70٪ سهام سابک است که در ژوئن سال جاری تکمیل شد. 
https://naftara.ir/vdcgrt9q4ak97.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما