مجری طرح حفاری چاه‌های آب سیستان که به‌عنوان کارفرمای شرکت ملی حفاری ایران فعالیت می‌کند، به تشریح اقدامات صنعت نفت در عمل به مسئولیت اجتماعی پرداخت و گفت: باوجود مشکلات، با تلاش شبانه‌روزی کارکنان شرکت ملی حفاری شاهد نتایج مهمی هستیم.
plusresetminus
حضور صنعت نفت جهت تـأمین آب سیستان و بلوچستان ادامه دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، محمدجواد بلورچی افزود حجم فعالیت شگرف انجام شده و استمرار در آماده به کار نگه داشتن دکل 78 فتح به دست و بازوان تناور حفارمردان ملی حفاری، شدنی‌تر از همیشه بود، زیرا قرار بود، این‌بار به‌جای نفت برای صادرات، آب برای آبادانی سیستان فراهم شود، در ادامه مسیر حضور اثرگذارتر و پرقدرت‌تر شرکت ملی حفاری برای تأمین آب بیش از پیش نیاز است.
متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:
 -حفاری چاه‌های آب در سیستان در قالب چه قراردادی توسط شرکت ملی حفاری ایران دنبال شد؟
 این چاه‌ها به‌منظور اکتشاف منابع ناشناخته آب سازندی یا آب ژرف تجدیدپذیر در دشت سیستان انجام‌ شده و با سرمایه‌گذاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سرمایه‌گذاری و اجرا، طراحی و نظارت دو شرکت دانش‌بنیان و پیمانکاری شرکت ملی حفاری ایران درحال انجام است.
 - وظیفه شرکت ملی حفاری ایران این پروژه چیست؟
 وظیفه شرکت ملی حفاری، حفر چاه سیستان(2) تا 1881 متر و تولید روزانه بیش از 25 هزار بشکه (42 لیتر در ثانیه) آب از آبخوان آرتزین زابل بوده و اکنون حفاری موفق تا 1792 متری و آرتزین بیش از 12 لیتر در ثانیه آب از این آبخوان، نتایج طراحی، نظارت و اجرای برنامه‌ها در زمان تعیین‌شده از دستاوردهای بزرگ چاه‌های سیستان است که شرکت ملی حفاری و کارکنان متخصص، پرتلاش آن، نقشی کلیدی در این موفقیت‌ها داشتند که برای این فعالیت، دکل 78 فتح شرکت ملی حفاری در دشت سیستان استقرار یافته و با 1500 کیلومتر فاصله از مرکز عملیات در اهواز، دشت سیستان را زمینه ظهور منابع آب تجدیدپذیر زابل قرار داده است.
 - لطفا درباره بخشی از اقدامات انجام‌شده تا امروز توصیخ دهید؟
 ارسال دکل با وجود دوری مسافت، به روز کردن، تقویت و تجهیز دکل به همه امکانات مورد نیاز عملیات اکتشاف، از جمله تجهیز دکل به 3 پمپ گل، 4 ژنراتور، 3 شیکر، مخازن آب و سیلوی سیمان مورد نیاز و غیره که همگی طی مدت کوتاهی فراهم شد و در شرایط بد آب‌وهوایی سیستان، با وجود گردوغبار و دوری مسیر و پروازهای طولانی وغیره به نتیجه رسید. بی‌شک این فعالیت‌ها در اوج تحریم، غیرممکن به‌نظر می‌رسید که به همت شرکت ملی حفاری محقق شد.
 - چه تفاوتی بین حفاری‌های نفت و گاز با حفاری‌های آب وجود دارد؟
 درست است که برای کشف آب، مطالعاتی انجام و چاه برای رسیدن به آب حفر می‌شود، اما این نکته را نباید فراموش کرد که در پهنه شرق ایران و دشت سیستان، پیش از چاه سیستان(1) در سال 97 هیچ چاهی عمیق‌تر از 300 متر حفر نشده بود و حفاری در رسوبات دریاچه هامون می‌توانست، خطرهایی جدی داشته باشد، بنابراین از ابتدا تمام تجهیزات برای عملیاتی ایمن و دقیق انجام شد، ضمن آنکه، این فعالیت‌ها درست در ایام بحران همه‌گیری کرونا درحال انجام بود و بی‌شک سلامت و تندرستی کارکنان، از نگرانی‌های همیشگی مدیریت پروژه به‌شمار می‌رود.
 - با چه مشکلاتی در این پروژه مواجه بودید؟
 بعد مسافت، کمبود نقدیندگی، نبود لوازم یدکی، کمبود لوازم بهداشتی و پزشکی، دل‌نگرانی کارکنان و خانواده در شرایط پاندمی، کمبود تجهیزات ارتباطی به‌دلیل کمبود امکانات مخابراتی در سیستان، گردوغبار و بادهای 120 روزه سیستان که دکل و پرسنل آن برای مقابله با آن تجهیز نشده بودند، بخشی از سختی‌ها و مشکلات پروژه بود، طوری‌که برای کوچک‌ترین قطعه باید منتظر رسیدن محموله‌ای از اهواز ‌بودیم. در یک کلام تمام شرایط برای کار نکردن مهیا بود.
 - فعالیت شرکت ملی حفاری شامل چند نفر ساعت و در چه مقطعی بوده و از این پس چه مأموریتی را در این حوزه بر عهده‌ دارد؟
 از آغاز همکاری شرکت ملی حفاری همواره بیش از 100 نفر در دکل مستقر و مشغول به‌کار بودند. حجم کارهای انجام شده شگرف و استمرار در آماده‌به‌کار نگه‌داشتن دکل 78 فتح شدنی‌تر از همیشه بود، زیرا قرار بود، این بار به‌جای نفت صادرات، آب برای آبادانی سرزمین سیستان فراهم شود. حال که در دو چاه جدید با فاصله 70 کیلومتر از هم اکتشاف‌ها تکرار شده، در ادامه حضور اثرگذارتر و پرقدرت‌تر شرکت ملی حفاری برای تأمین آب بیش از پیش نیاز است.
 - باتوجه به محدودیت‌های آبی مردم سیستان و بلوچستان، حفاری موفقیت‌آمیز شرکت ملی حفاری با چه واکنشی از سوی مردم و مسئولان محلی همراه بود؟
 دعای مردم سیستان و بلوچستان، پشت سر دست‌اندرکاران پروژه است. همه لحظه‌های همکاری با دوستان ارزشمندم، در شرکت ملی حفاری، از مدیر پروژه آقای پوربابادی گرفته تا مدیران شرکت، رؤسای دستگاه‌های دکل 78، کارکنان متخصص، تلاشگر و دوست‌داشتنی این شرکت که همواره مانند انگشت‌های یک دست عمل و با لباس کم در شب‌های سرد زمستانی کارکردند و در روزهای بسیار گرم و غبارآلود خم به ابرو نیاوردند و کمبودها را با دوستی و شفقت پشت سر گذاشته، جزو خاطره‌های خوب من است و همواره از دوستان خوب و اثرگذار من تلقی خواهند شد.
انتهای پیام/.
 
https://naftara.ir/vdca.wnuk49nw05k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما