نماینده ایران در سازمان ملل نسبت به سرقت نفت ایران در دریا و تداوم چنین سیاست‌های خطرناکی هشدار داد.
plusresetminus
نماینده ایران در سازمان ملل نسبت به سرقت نفت ایران در دریا هشدار داد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل درباره اقیانوس ها و حقوق دریاها، به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد تعدادی از موضوعات مرتبط با دستور جلسه پرداخت.
زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: ضمن یادآوری اهمیت کنوانسیون 1982 سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها به‌عنوان چارچوب حقوقی کلی برای فعالیت در اقیانوس‌ها و دریاها و همچنین با اذعان به جایگاه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشور امضا کننده برجام این کنوانسیون (و نه عضو آن)، دولت ایران معتقد است چنین کنوانسیونی نمی‌تواند به‌ عنوان تنها چارچوب موجود قانونی حاکم بر فعالیت‌های انجام شده در اقیانوس‌ها و دریاها تلقی شود.
ارشادی گفت: پیشی‌گرفتن در اتخاذ اقدامات اقلیمی و ارائه ابزارها و راه‌حل‌های اجرایی برای کشورهای در حال توسعه می‌تواند، راه را برای دستیابی به توسعه پایدار برای همگان هموار کند.
نماینده ایران گفت: کشور من بار دیگر تعهد خود را نسبت به نظم دریایی قائده‌مند برای تأمین حقوق و منافع دریایی برای همگان و همچنین تضمین انجام فعالیت‌های دریایی عاری از هرگونه مشکل و منطبق با قوانین بین‌المللی دریاها، اعلام می‌کند.
وی افزود: ایران بر اساس چنین تعهدات و با‌ توجه به این نکته که ادامه منازعات و تشدید تنش‌ها بین کشورهای ساحلی خلیج فارس نه‌ تنها موجب بی‌ثباتی بیشتر منطقه می‌شود، بلکه توسعه و شکوفایی مردم منطقه را به خطر می‌اندازد، مبادرت به ارائه طرح و راه‌حلی پیشنهادی مبتنی بر گفتگو، همکاری و احترام متقابل در هفتاد و ‌چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد کرده است.
ارشادی خاطرنشان کرد: ایران همچنان بر این باور است، همکاری‌های منطقه‌ای بر اساس طرح مزبور، موجب تضمین امنیت و نظم بین‌المللی در دریا به خصوص در خلیج فارس و دریای عمان می‌شود. نقش ایران در مبارزه با دزدی دریایی و همکاری با سایر کشورها در این مهم که توسط دبیرکل در گزارش‌های متوالی ایشان منعکس شده و شورای امنیت در قطعنامه‌های متعدد خود از آن تقدیر به‌عمل آورده، از همین درک ناشی می‌شود.
وی گفت: همانگونه که در بیانیه سال گذشته جمهوری اسلامی ایران ذکر شده، پاندمی علاوه بر اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه که پیش از بحران به‌‌دلیل سیاست فشار حداکثری آمریکا بر کشور من و مردم ایران وجود داشت، موجب شده تا زندگی روزمره مردم تحت تأثیر شدید قرار گیرد.
ارشادی افزود: تأمین نیازهای اولیه مردم از قبیل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و زنجیره تأمین کالا به‌‌دلیل اختلال در آزادی تردد خطوط کشتیرانی ایران در نتیجه تحریم‌های آمریکا، به‌ شدت تحت تأثیر قرار گرفته، علاوه بر چنین اقدامات غیرقانونی‌، از سال گذشته شاهد پدیده سرقت نفت ایران در دریا هستیم. جمهوری اسلامی ایران نسبت به تداوم چنین سیاست‌های خطرناکی هشدار می‌دهد که به‌ دلیل سیاست‌های یک‌جانبه استکباری موجب وخامت بیش‌ از‌ پیش اوضاع شده است.
وی اضافه کرد: همچنین از جامعه جهانی خواسته می‌شود، این اقدامات غیرقانونی را محکوم کند که تهدیدی برای تجارت آزاد در دریا و آزادی دریاها به شمار می‌آید و موجب نادیده ‌گرفته‌ شدن تحریم‌های غیرانسانی شده است.
انتهای پیام/.
 
https://naftara.ir/vdci.yarct1azybc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما