معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی مطرح کرد:

آزادسازی قیمت نفت کوره پوششی برای قاچاق قیر

معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید: موضوع آزادسازی غیرکارشناسی قیمت نفت کوره به پوششی برای قاچاق این فرآورده تبدیل شده‌ا ست.
plusresetminus
آزادسازی قیمت نفت کوره پوششی برای قاچاق قیر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، یزدان رحیمی معتقد است، قاچاق قیر به چهار شکل انجام می‌شود و در این میان آزادسازی قیمت نفت کوره پوششی برای قاچاق قیر شده‌، طوری‌‌که برخی از شرکت‌های تولیدکننده، باعث بدنامی برند قیر ایران شده‌اند.
رحیمی در گفتگو با «نفت ما» با اشاره به اینکه کلاف سردرگم قیر تهاتری، باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدکننده قیر شده، گفت: قاچاق قیر به چهار صورت انجام می‌شود.
وی توضیح داد: شکل اول، قاچاق قیرهای تولیدشده از مازوت یارانه‌ای است. شکل دوم، قاچاق قیرهای تهاتری‌ است که به صورت حواله در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد. شکل سوم، قیرهایی است که با استفاده از فرآورده‌های یارانه‌ای مانند نفت به‌عنوان جایگزین حلال رقیق‌شده و از کشور خارج می‌شود و شکل چهارم، نوع دیگری از قاچاق VR (وکیوم رزدیوم) ترانزیت از عراق است که در کشور با VB  (وکیوم باتوم)  با کیفیت جا به جا و از کشور خارج می‌شود.
آزادسازی قیمت نفت کوره پوششی برای قاچاق قیر
رحیمی در مورد آسیب‌های وارد شده از محل قاچاق قیر گفت: هر کالایی چه مصرف داخلی و چه صادراتی دارای ویژگی‌هایی است که این ویژگی‌ها می‌تواند، زمینه حضور مستمر و موثر آن را در بازار فراهم‌ نماید.
وی ادامه داد: متاسفانه عدم استفاده صحیح از مواد اولیه باکیفیت و عرضه قطره‌چکانی وی بی از سوی پالایشگاه‌ها موجب شده،‌ بازار سیاهی از این‌ خوراک تشکیل شود. یکی از موضوعات مهم که شائبه قاچاق این کالا را افزایش می‌دهد، عدم تناسب بین میزان خوراک عرضه شده در بورس و تعداد واحدهای تولیدی قیر و میزان صادرت قیر از کشور است که نشان از تخلف عظیم عرضه خارج از شبکه مازوت است که باعث می‌شود، این میزان نفت کوره از محل انحراف از نیروگاه‌ها به قاچاق تبدیل شود، از سوی دیگر، موضوع آزادسازی غیرکارشناسی قیمت نفت کوره نیز به نحوی موجب ایجاد پوششی برای قاچاق این فرآورده شده ‌است.
برخی شرکت‌های تولیدکننده باعث بدنامی برند قیر ایران شده‌اند
رحیمی اظهار داشت: عدم عرضه مناسب وی بی، نبود خوراک و مواد اولیه در کشور موجب شده، برخی شرکت‌ها با استفاده از اسلج و ضایعات نفتی و بسیاری مواد غیرقابل استفاده اقدام به تولید قیر کنند که در بلندمدت ضمن حذف ایران از بازارهای بین‌المللی، موجب بدنامی برندهای ایرانی در بازار منطقه خواهد شد.
وی افزود: وزارت صمت طی سنوات گذشته با صدور پروانه بهره‌برداری -بدون توجه به موضوع استانداردها، چگونگی تامین‌ خوراک و بازارهای هدف صادراتی و داخلی، برای تعداد بسیار زیادی واحدهای تولید قیر مقدمات تخلف برخی شرکت‌های مقروض را فراهم کرده که به‌دلیل نبود خوراک و مواد اولیه (VB)جهت ادامه فعالیت مجبور به خرید فرآورده یارانه‌ای نفت کوره از مراکز غیرمجاز شده‌اند.
رحیمی ادامه داد: از همه ‌مهم‌تر عرضه بسیار کم و نامناسب وی بی از طریق بورس یکی از عوامل تمایل شرکت‌ها به استفاده از خوراک یارانه‌ای و یا استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت است. در این بازار به وضوح می‌توان رد‌پای سوداگران و دلالان را شناسایی کرد که خوراک را با تبانی به‌دست‌ آورده و آن ‌را با چندین برابر قیمت به برخی شرکت‌های داخلی می‌فروشند و یا تحت عناوین دیگر و یا به‌صورت خام از کشور صادر می‌کنند. 
کلاف سردرگم قیر تهاتری و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدکننده قیر
معاون مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه موضوع قیر تهاتری کماکان یکی از موضوعات بحث برانگیز است، افزود: در این زمینه ابهامات فراوانی وجود دارد. مثلاً اینکه آیا قیر تهاتری و با کیفیت عملا در جاده‌های کشور استفاده می‌شود و یا برای سودآوری رقیق می‌شود و اینکه چه میزان از قیرهای تخصیصی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد، چه میزان از کشور خارج می‌شود، چه میزان در واحدهای تولید ایزوگام به مصرف می‌رسد و چه میزان با قیمت گزاف به فروش می‌رسد؟
وی با مطرح کردن این سؤال که آیا نمی‌توان‌ مکانیزم دیگری برای بازسازی جاده‌های روستایی و ... تعریف و به‌کار گرفت، افزود: کلاف سردرگم قیر تهاتری، موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولید قیر شده، نبود خوراک‌، قیمت‌های سرسام اوره، شرایط بسیار سخت خرید خوراک ‌در بورس وغیره بخشی از موضوعاتی است که نتیجه آن تعطیلی بسیاری از این شرکت‌ها بوده‌است.
قاچاق روزانه 8.8 میلیون لیتر سوخت در چندسال اخیر
رحیمی درباره حجم قاچاق سوخت با اشاره به اینکه، ما یک برآورد از حجم قاچاق داریم که مولفه‌ای از میزان صادرات، میزان توزیع و مغایرت بین میزان توزیع و مصرف است،‌ توضیح داد: باید بپذیریم، قاچاق یک پدیده زیرزمینی است که برآورد دقیق آن کمتر نزدیک به واقعیت است، اما آنچه طی سال‌های 1397 و 1398 برآورد شده‌، قاچاق روزانه 8.8 میلیون لیتر از مرزهای زمینی و دریایی بوده که برخی منابع آگاه این رقم را روزانه 20 میلیون لیتر می‌دانند.
انتهای پیام/.
 
https://naftara.ir/vdcg.z9xrak9xqpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما