بازار نفت ماه ها است که در شوک کمبود تقاضا ناشی از پاندمی کرونا به سر می برد و حال با از راه رسیدن انتخابات آمریکا این رویداد سیاسی توجه کارشناسان و تجار را به خود جلب کرده است.
plusresetminus
انتخابات آمریکا چگونه بازار نفت را به لرزه در خواهد آورد؟
به گزارش اختصاصی نفت آرا، طبق برآوردهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک ) تقاضا برای این طلای سیاه در سال 2020 روزانه نزدیک به 9.5 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است و پیش بینی می شود این تقاضا در سال 2021 با افزایش 6 میلیون بشکه ای در روز احیا شود.
اکثر کارشناسان بازار نفت بر این باورند که تقاضا برای این طلای سیاه تا سال 2022 به رقم قبل از پاندمی کرونا یعنی سال 2019 بازنخواهد گشت و در این میان اما روند پیشروی این بیماری و یا توقف آن در پیش بینی ها نقش کلیدی را ایفا می کند.
با توجه به تقابل سیاست های انرژی دو کاندید انتخابات آمریکا نتیجه این رویداد سیاسی می تواند بازار نفت را به لرزه درآورد چراکه روی کارآمدن یک دولت جدید به معنای تغییر مقررات حفاری آن کشور، رویکرد متفاوت در سیاست خارجی، پشتیبانی و یا عدم پشتیبانی آن کشور از انرژی های نو و... می باشد که همه این سیاست ها برای بازار نفت امری تعیین کننده است به خصوص اگر توسط یکی از بزرگترین خریداران نفت دنیا اعمال شود.
طبق گفته کارشناسان امور بین الملل سیاست های حذب جمهوری خواه آمریکا و دونالد ترامپ در راستا احیا بازار نفت و گاز است و پیروزی دونالد ترامپ به معنا برخورد دوستانه تر با این بازار است چراکه این حذب به دنبال تسریع روند صدور مجوز برای گسترش زیرساخت های تاسیس نیروگاه های جدید وابسته به انرژی نفت و گاز در این کشور است.
سیاست های ضد محیط زیستی ترامپ همواره در دنیا زبان زد بوده است همان طور که طی سال های ریاست جمهوری وی گام هایی برای استقلال انرژی آمریکا و کاهش موانع نظارتی در این بازار برداشته شد که از جمله آنها می توان به خروج آمریکا از توافق نامه زیست محیطی پاریس اشاره کرد، توافق نامه ای که به موجب آن کشورهای عضو این توافق نامه که 196 کشور هستند باید هر پنج سال هدف های مربوط به کاهش حجم آلایندگی صنایع خود را بازنگری و اصلاح کنند و هدف از این توافق نامه نیز جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتی گراد در قرن جاری و تلاش در جهت محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن اعلام شده بود.
در این بین یک نظرسنجی توسط ای‌پی-ان‌او‌آر‌سی در ژانویه امسال نشان می دهد که ۶۸ درصد از شهروندان آمریکا نحوه عملکرد ترامپ در ارتباط با مسائل محیط زیستی را قابل پذیرش نمی‌دانند.
در حالی که خروج از توافق نامه 2015 پاریس یکی از وعده های انتخاباتی ترامپ بود یکی از فرمانداران دموکرات آمریکا در صورت پیروزی این حذب وعده کاهش 45 تا 80 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در طی سال های 2030 تا 2050 داده است.
در این بین با وجود تلاش های دولت ترامپ در زمینه حفظ سوخت فسیلی، انتقال به انرژی های تجدید شدنی در آمریکا ادامه دارد که این روند حاصل اهداف تعیین شده ایالت های مختلف از جمله مین، کالیفرنیا، نیویورک، واشنگتن، نوادا، نیومکزیکو، ویسکنسین، مینه سوتا و برخی  دیگر از ایالت های آمریکا است و به نظر می رسد که برخی دیگر از ایالت ها هم از این اهداف پیروی می کنند.
پیروزی ترامپ در انتخابات پیش روی آمریکا به معنای حرکت بازار نفت در مسیر معمول آن است با این تفاوت که در شرایط فعلی و با پاندمی کرونا و کاهش سفرهای ترامپ این بازار با چالش هایی مواجه شده است.
پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا بازار نفت را با محدودیت های تازه ای مواجه خواهد کرد با این وجود کارشناسان گلدمن ساکس بر این باورند که حتی پیروزی بایدن نیز منجر به سقوط بازار نفت نخواهد شد چراکه تولید نفت و گاز ایالت متحده تحت دولت بایدن افزایش پیدا خواهد کرد. 
طبق آمارهای ارائه شده روی کار آمدن دولت بایدن ممکن است هزینه های تولید شیل آمریکا را افزایش دهد چراکه این دولت قصد دارد حفاری های فدرال و مصوبات احداث خط لوله آن را محدود کند و همچنین منابع بازیافتی شیل را کاهش دهد و در نتیجه جنجالی دموکراتیک در مجلس و سنا آمریکا می تواند منجر به افزایش نظارت ها بر فعالیت های فدرال آمریکا شود.
پیروزی بایدن و اعمال محدودیت هایی بر فعالیت های تجار نفتی آمریکا و همچنین برداشته شدن تحریم های نفتی ایران و ورود حجم انبوهی از ذخایر نفتی کشور به بازار ها می تواند به جان بازار نفت لرزه بیاندازد همان طورکه طبق پیش بینی های انجام شده برداشته شدن تحریم های نفتی ایران حداقل حجم تولیدات نفت را تا 1 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و این اتفاق در حالی خواهد افتاد که تولیدکنندگان به دنبال توافق های بیشتر برای کاهش تولید نفت و بهبود قیمت آن هستند.
با این وجود که پیروزی بایدن و اعمال سیاست های انرژی آن ممکن است تاثیرات منفی کوتاه مدتی بر بازار نفت بگذارد و قیمت نفت را بیش از قبل کاهش دهد اما در بلند مدت می تواند برای بازار نفت مفید واقع شود چراکه طبق گفته کارشناسان پیروزی بایدن می تواند قیمت نفت را تا بشکه ای 30 دلار کاهش دهد و بهترین موقعیت خرید نفت را برای خریداران نفتی به وجود آورد و با بهبود شرایط اقتصادی و از میان رفتن کرونا و بهبود بازارهای مالی و رسیدن قیمت نفت به بالای 60 دلار در بلند مدت سود هنگفتی را نصیب خریداران نفتی بکند.
طبق آمارهای ارائه شده بایدن تا سال 2035 به دنبال دستیابی به انرژی های پاک است و دولت وی در پی آن است که با افزایش مالیات و اعمال محدودیت های تازه ای بر روی تولید متان هزینه های تولید نفت را افزایش دهد و این اتفاق در حالی خواهد افتاد که در طول ریاست جمهوری ترامپ نه تنها محدودیت های بر سر راه تولید نفت به حداقل رسیده است بلکه وی یکی از درآمدهای اصلی دولت آمریکا که مالیات است را در این مسیر قربانی کرده است؛ طبق پیش بینی های گلدمن ساکس اقدامات بایدن هزینه های تولید هر بشکه از نفت آمریکا را تا 5 دلار افزایش خواهد داد.
https://naftara.ir/vdcakonu149ni.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما