گایرگی هالاس، تحلیلگر محیط زیست شرکت نفتی «مول گروپ»، در 5 نوامبر با اشاره به ویروس کرونا، عدم اطمینان سیاسی و قوانین جدید در مورد پلاستیک یکبار مصرف، در رابطه با بازار محصولات پتروشیمی گفت: "تنها بخش مسلم چشم انداز بازار پتروشیمی عدم قطعیت آن در سه ماهه چهارم و سال آینده است."
plusresetminus
ردپای انتخابات آمریکا در چشم انداز بازار پتروشیمی
به گزارش اختصاصی نفت آرا، اکنون در کنفرانس مجازی S&P Global Platts European Petrochemicals، گروه نفت و گاز مستقر در مجارستان چهار نقطه عدم اطمینان عمده را برای بخش پتروشیمی شناسایی کرد. این موارد عبارتند از: 
• تعطیلات و محدودیت های جدید ــ که مدت زمان آن ناشناخته است. این سختگیری ها در قاره های مختلف پیامدهای نامطمئنی را برای تقاضای پایین دستی ایجاد می کند.
• واکسن ویروس کرونا ــ زمان تولید واکسن موثر در اروپا هنوز مشخص نیست. تا زمانی که واکسن ویروس کرونا به بازار عرضه نشود، تعطیلی ها و محدودیت ها ادامه خواهد داشت. 
• مقررات مربوط به پلاستیک یکبار مصرف ــ مقررات جدید مانند مالیات پیشنهادی اتحادیه اروپا برای پسماندهای پلاستیکی باعث عدم اطمینان در قیمت گذاری شده است، به ویژه برای پلی اتیلن، و پلی اتیلن سنگین. 
• عدم قطعیت سیاسی ــ مذاکرات در حال انجام برگزیت پیش از تاریخ برنامه ریزی شده "خروج بدون معامله" در 1 ژانویه 2021، باعث عدم اطمینان در این مورد شده است که آیا مواد تولید شده در اتحادیه اروپا مشمول تعرفه و عوارض ورود به انگلیس خواهد شد یا خیر. همچنین، در آمریکا، دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری، برنده هنوز معرفی نشده است و این احتمال وجود دارد که این مساله برای هفته ها یا ماه ها به درازا بکشد.
هالاس گفت که چرخه ارزش کامل پتروشیمی، که به طور معمول در یک بازه زمانی 5 ساله یا بیشتر اتفاق می افتد، از اواخر سال 2019 تا 2020 تنها در طی 10 ماه دیده شد.
وی اظهار داشت: "شرایط ضعیف فعلی بازار با دوران موج اول همه گیرى ویروس کرونا فرق دارد که قیمت نفت و نفتا به دلیل تقاضای بسیار کم کاهش پیدا کرد و در مقابل، تقاضا برای محصولات پتروشیمی در بخش های بهداشت و پزشکی افزایش داشت."
وی افزود: "ماه های آوریل و مه حاشیه های زیادی را نشان داد که دلیل آن افت قیمت مواد اولیه برای چندین ماه بود. فشار واردات [روی مواد اولیه] محو شد چرا که واردات با قیمت قابل قبول نمی توانست وارد بازارهای اروپا شود. طرف تقاضا نیز دوره بدی را گذراند."
اما اکنون تقاضای خارجی برای مواد اولیه وجود دارد، به ویژه از سوی چین، با ظرفیت های جدید اتیلن در آسیا و آمریکا. تقاضای زیاد نفتا باعث می شود تولید کرک اسپردهای نفتا بالا بماند. 
https://naftara.ir/vdcakyne149nw.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما