شرکت «توتال»، مستقر در فرانسه، و شرکت انگلیسی «بی‌پی» در مرحله گذار به سمت انرژی های تجدیدپذیر و ایجاد مشاغل جدید در مراکز تولید برق و ذخیره انرژی به سر می برند.
plusresetminus
«توتال» و «بی‌پی» پیشتاز در انرژی سبز
به گزارش اختصاصی نفت آرا، هر دو شرکت توتال و بی پی متعهد شده اند که تا سال 2050 به حد "کربن صفر" برسند. این تغییر جهت برای شرکت های بزرگ نفتی قدم بزرگی محسوب می شود.

در حالیکه دولت ها و سرمایه گذاران بر روی انرژی پاک تمرکز می کنند، آژانس بین المللی انرژی نیز خورشید را منبع تولید برق در آینده ای نزدیک می داند.

فاتح بیرول ترکیه ای، اقتصاددان ارشد آژانس بین المللی انرژی، در گزارش چشم انداز 2020 گفت: "به نظر می رسد که انرژی خورشیدی سلطان جدید بازارهای برق جهان خواهد بود. بر اساس سیاست های در دست انجام، انتظار می رود از سال 2022 به بعد، انرژی خورشیدی هر ساله رکورد جدیدی ثبت کند."

وی افزود: "اگر دولت ها و سرمایه گذاران تلاش های خود را در زمینه انرژی های پاک مطابق با «سناریوی توسعه پایدار» افزایش دهند، توسعه هر دو انرژی خورشیدی و بادی بسیار چشمگیرتر خواهد بود ـ این موضوع برای غلبه بر چالش های آب و هوایی جهان بسیار دلگرم کننده است."

شرکت «توتال» همچنین اعلام کرده است که ظرفیت جهانی انرژی خورشیدی و بادی تا سال 2030 با 10 درصد رشد سالانه همراه خواهد بود. ظرفیت تولید انرژی خورشیدی و بادی این شرکت 7 گیگاوات است و انتظار دارد که تا سال 2025 با عملی شدن پروژه های بزرگ خورشیدی در اروپا، خاورمیانه و هند و پروژه های نیروگاه های بادی دریایی در انگلیس و کره جنوبی این رقم پنج برابر شود و به 35 گیگاوات برسد.

به هر روی، تاکید بر انرژی تجدیدپذیر تنها پدیده ای اروپایی نیست، بلکه به طور فزاینده ای به مساله ای جهانی تبدیل است. «توتال» پیش بینی می کند تا سال 2025، ردپای جهانی انرژی تجدیدپذیرش به 15 مگاوات در اروپا، 6 مگاوات در هند، 3 مگاوات در آمریکا، چین و آمریکای جنوبی، 2 گیگاوات در خاورمیانه و سایر بخش های آسیا و 1 گیگاوات در آفریقا برسد.

به علاوه، شرکت «بی پی» اظهار کرد متوسط هزينه هاي جهاني براي تولید بادهاي خورشيدي و دريايي در دهه گذشته به ترتيب 90 و 60 درصد كاهش يافته است. در رویدادی که اواسط سپتامبر برگزار شد، این شرکت اعلام کرد که انتظار می رود این رقم طی دهه آینده 30-40 درصد دیگر نیز کاهش یابد.
پیش بینی می شود که ظرفیت تولید برق جهانی از انرژی های تجدیدپذیر ـ خورشیدی، بادی و بیو انرژی ـ تا سال 2030، به 45 درصد برسد.

دو سانیال، معاون اجرایی شرکت «بی پی» در امور گاز و انرژی کم کربن، گفت: "ما متعهد هستیم و قصد داریم مشاغل جدیدی را ایجاد کنیم. همچنین، قصد داریم ظرفیت خود را تا سال 2030 به بیش از 50 گیگاوات برسانیم."

این در حالی است که در سال 2019 این رقم تنها 2.5 گیگاوات بود. «بی پی» قصد دارد "سرمایه گذاری کم کربن" خود را 10 برابر افزایش دهد و به 5 میلیارد دلار در سال برساند تا به هدف 50 گیگاواتی خود تا سال 2030 نزدیک تر شود.

تقاضای نفت برای محصولات پتروشیمی

شرکت های «بی پی» و «توتال» انتظار دارند تقاضای نفت در طولانی مدت کاهش یابد. «توتال» این مساله را محدود به سوخت حمل و نقل نمی داند، بلکه مواد شیمیایی و پلاستیک نیز شامل این روند خواهند بود.
هله کریستوفرسن، مدیر بخش استراتژی و نوآوری شرکت «توتال»، اعلام کرد که این شرکت فرض می کند افزایش مداوم بازیافت پلاستیک، ممنوعیت تدریجی پلاستیک های یکبار مصرف را ابتدا در اتحادیه اروپا و چین، و سپس در سراسر جهان به همراه داشته باشد. این روند باعث می شود نرخ بازیافت پلاستیک از 7 درصد فعلی به حدود 50 درصد تا سال 2050 برسد.

شرکت «توتال» پیش بینی می کند تقاضای نفت برای پتروشیمی ها در اواسط دهه 2020 و 2030 افزایش یابد. شرکت «توتال» در ژوئن 2020 فروش برنامه ریزی شده پتروشیمی خود به «اینئوس» را به قیمت 5 میلیارد دلار اعلام کرد.

پاول هاجز، مدیر بخش مشاوره این شرکت به پادکست «آی سی آی اس» گفت: "آینده صنعت [شیمیایی] ما دیگر در نفت و گاز نیست، بلکه در مواد بازیافتی است. و شرکت هایی که اکنون به آن سمت حرکت می کنند، در آینده برنده خواهند شد."

وی افزود: "پایداری این تغییر عمده را در جهان ایجاد می کند و این همان جایی است که ما می خواهیم سود خود را از آن کسب کنیم."
https://naftara.ir/vdcjf8etzuqev.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما