دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در صبح روز جمعه طی توییتی اعلام کرد که تست کرونا خود و همسرش مثبت شده است و در کنار سقوط بازارهای مالی آمریکا و تشدید نگرانی سهامداران بازار نفت این کشور نیز واکنش شدیدی به این اتفاق نشان داد.
plusresetminus
ابتلای ترامپ به کرونا بیشترین آسیب را به بازار نفت زد
به گزارش اختصاصی نفت آرا، با مثبت اعلام شدن تست کرونا رئیس جمهور آمریکا در صبح جمعه بازارهای مالی و به خصوص بازار سهام آمریکا ریزش چشمگیری را تجربه کردند ولی در این میان بازار نفت این کشور بیشترین آسیب را از اعلام این خبر دید به طوری که قیمت نفت وست تگزاس بلافاصله پس از اعلام این خبر 5 درصد سقوط کرد و این کاهش قیمت بزرگترین سقوط هفتگی نفت خام را رقم زد و این اتفاق در حالی افتاد که سهام اس اند پی آمریکا با وجود سقوط تاریخی خود تنها 3.7 درصد سقوط کرد.
نفت خام در کنار بازار سرمایه و دلار حساس ترین کالاهای سرمایه ای به تغییرات ژئوپولیتیکی و اقتصادی هستند اما ابتلا ترامپ به کرونا تنها عامل ریزش این چنینی قیمت نفت نبود.
از اوریل ماه جاری که قیمت هر بشکه نفت تا منفی 40 دلار پایین آمد تاکنون این طلای سیاه 200 درصد افزایش قیمت داشته است و نفت این افزایش قیمت را در میانه پاندمی کرونا مدیون کاهش تولید صادرکنندگان بزرگ نفت در دنیا است؛ در حالی که بازار نفت در حال احیا بوده کرونا با سرعت بیشتری شایع شد و دولت ها در تعدادی از کشورها محدودیت های قرنطینه را به شهرها بازگرداند و تعداد زیادی از کمپانی ها به خصوص شرکت های حمل و نقل تعدیل نیرو را آغاز کردند و در این میان نیز تست کرونا رئیس جمهور آمریکا مثبت اعلام شد و تقاضا وعده داده شده برای خرید نفت نقش برآب شد.
تشدید پاندمی کرونا و محدودیت های قرنطینه در کشورها حمل و نقل را هرچه بیشتر از قبل محدود خواهد کرد و نیاز کشورها را در حالی به نفت به حداقل می رساند که نیاز آنها را به نقدینگی بیش از هر موقع دیگری افزایش داده است و دولتمردان درصدد جمع آوری نقدینگی هستند و تمایلی به خرید نفت ندارند و در چنین شرایطی نیز بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام در دنیا تولید خود را در حالی نزدیک به 9.7 میلیون بشکه کاهش داده اند تا تجمع نفت در انبارها دوباره باعث منفی شدن قیمت این طلای سیاه نشود.
خیلی از کشورهای عضو اوپک بودجه ای وابسته به نفت دارند و برای تامین بودجه خود باید هر بشکه از نفت خود را به قیمت 75 دلار بفروشند در حالی که این کشورها با کاهش تولید خود تلاش می کنند نفت را به بالای 40 دلار بیاورند کشورهایی مانند لیبی نیز از دستورات سرپیچی می کنند و تولید نفت این کشور پس از رفع محاصره تاسیسات نفتی آن از سوی ارتش ملی لیبی، سریعتر از انتظار تحلیلگران احیا شده و به ۲۷۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. یک منبع آگاه لیبیایی به رویترز گفت: لیبی فعالیت صادرات نفت را تسریع کرده است. و در این میان روسیه نیز از جمله کشورهایی است که به توافق نامه های اوپک پایبند نیست و نفت خود را کمی بالاتر از آنچه توافق شده است تولید می کند و خبرگزاری رویترز نیز نشان داد تولید نفت اوپک در سپتامبر ۱۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به اوت افزایش پیدا کرده است.
در نتیجه عدم تامین زیرساخت های مناسب و اختلاف نظر بین اعضا اوپک و تولیدکنندگان نفت خام این طلای سیاه بیش از قبل آسیب پذیر شد و با رسیدن به سد مقاومتی 42.6 دلار و مثبت اعلام شدن تست کرونا رئیس جمهور آمریکا روند نزولی را آغاز کرد و در حال حاضر در پایین ترین قیمت خود که 37 دلار به ازای هر بشکه است قرار گرفته است و علاوه بر این نفت برنت نتوانست بیش از 200 روز بر مدار صعودی باقی بماند 200 روزی که به عقیده کارشناسان خطر بازگشت نفت به روند نزولی راکاهش می دهد.
نفت پیش از اعلام خبر مثبت اعلام شدن تست کرونا ترامپ علاوه بر موارد ذکر شده تحت تاثیر عدم توافق کنگره و کاخ سفید درباره بسته کمک مالی کرونایی جدید استارت روند کاهشی را زده بود و حتی ایالت متحده برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت تولید خود را در روز پنجشنبهگذشته نزدیک به 2 میلیون بشکه کاهش داده بود و آن سومین کاهش هفتگی تولید نفت خام این کشور بود.
یک کارشنای بازار انرژی معتقد است که دلیل دیگر بالا رفتن تولید نفت طی چند هفته اخیر افزایش تقاضا شهروندان در نتیجه تشدید پاندمی کرونا و تمایل آنها به استفاده از خودروهای شخصی بوده است و این امر موجب شده است تا برخی از کشورها به توافق خود با اوپک عمل نکنند و تولید خود را بالا ببرند که در نتیجه خطر کاهش قیمت نفت خام را افزایش داده است.
https://naftara.ir/vdcei.8ejjh8nbb9.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما