یک کارشناس حوزه انرژی گفت: مشکل اصلی ما در شرایط کنونی این است که تحریم هستیم و نمی‌توانیم پول نفتی را که می‌فروشیم به طور رسمی در حساب‌ها داشته باشیم بلکه باید از طریق حساب‌های واسطه دریافت کنیم، این هم ارزش کالاها را پایین می‌آورد و هم روند دریافت پول و تحویل محموله را دچار پیچیدگی می‌کند.
plusresetminus
سواپ انرژی ایران و روسیه آغاز معاملات منهای دلار
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، میرقاسم مومنی در ارزیابی قرارداد سواپ انرژی با روسیه اظهار داشت: باتوجه به اینکه هر دو کشور ایران و روسیه در حوزه انرژی تحریم هستند، بنا بر این است که هرگونه تجارت و مراوده در این زمینه بین دو کشور در بازار غیررسمی باشد و به نوعی بر مبنای دور زدن تحریم‌ها است.
وی افزود: توافق سواپ، در واقع توافق داخلی بین ایران و روسیه است و مبنای ارزی هم بر اساس روبل و ریال است نه یورو و دلار و ارزهای تحریم سوئیفت. به همین جهت هم ایران و روسیه در خصوص سواپ می‌توانند بدون حضور در معاملات قانونی و استفاده از پتانسیل‌های قانونی باهم همکاری داشته باشند. 
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: در هر حال معاملات نفتی در شرایط تحریم مشکلات خاص خودش را دارد، از جمله اینکه شیوه قیمت‌گذاری و صادرات و استفاده از نفتکش‌ها با ساز و کارهای رسمی نیست و باید با پرچم کشورهای دیگر و با اسناد جدید ورود کرد که ساز و کار پیچیده‌ای دارد. 
وی خاطرنشان کرد: در هر حال روسیه می‌تواند بخشی از محموله‌های صادراتی خود را به ما بدهد و ما از ذخایر جنوب خلیج فارس و یا آنچه به صورت ذخیره روی آب داریم به مشتریان این کشور تحویل بدهیم.
مومنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه سواپ یک راهکار تجاری است که در تمامی دوران و در بسیاری کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: زمانی که شوروی سابق در سال 90 فروپاشید ایران یکی از کشورهایی بود که نفت آذربایجان،  ترکمنستان و عراق را سواپ می‌کرد یعنی یک روش معامله است که در زمان صلح و جنگ می‌توان از آن استفاده کرد، اما مشکل اصلی ما در شرایط کنونی این است که تحریم هستیم و نمی‌توانیم پول نفتی را که می‌فروشیم به طور رسمی بین‌المللی در حساب‌ها داشته باشیم بلکه باید از طریق حساب‌های واسطه دریافت کنیم و این هم ارزش کالاها را پایین می‌آورد و هم روند دریافت پول و تحویل محموله را دچار پیچیدگی می‌کند. 
وی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر اینکه ممکن است نفت و محموله توقیف شود کما اینکه چند بار نفت ایران در بنادر کشورهای مختلف از جمله یونان توسط امریکا توقیف شد، زیرا این نفت و فراورده‌ها را غیرقانونی حساب می‌کنند، هرچند این تجارت بین ایران و روسیه قانونی است زیرا دو کشور توافق کردند.
این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: در هر حال اگر این نفت در آب‌های بین‌المللی توقیف شود جزء نفت قاچاق حساب شده و توقیف می‌شود. هرچند سواپ پروسه خوبی است، اما اینکه نتیجه چه است و چقدر می‌تواند مشکلات ما را حل کند همچنان محل سوال است، اینکه چگونه و در کجا اقدام به سواپ می‌کنیم و قرار است چه کالایی دریافت و چه چیزی صادر کنیم، مبلغ و نحوه پرداخت به چه شکل است، آیا قرار است کالا و یا ارز داده شود؟ همچنان ابهام دارد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdci.pawct1au3bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما