روس‌ها توانستند با بازارسازی نفت خود، صادرات نفت را در شرایط تلاطمات تحریمی، ایمن کنند و افزایش دهند.
plusresetminus
مقایسه نوسانات صادرات نفت ایران و روسیه و ونزوئلا‌ در تحریم‌‌/ برگ برنده روس‌ها چه بود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، ونزوئلا و روسیه سه کشوری هستند که تحت تحریم‌های نفتی غرب قرار گرفته‌اند. اما یک تفاوت اساسی بین روسیه با دو کشور ایران و ونزوئلا در مواجهه با تحریم وجود داشت و این تفاوت ناظر بر اقدام پیشگیرانه روس‌ها در بازارسازی برای صادرات نفت خود است.
طبق تصویر 1، روس‌ها توانستند‌ با بازارسازی نفت خود، صادرات نفت را در شرایط تلاطمات تحریمی ایمن کنند و صادرات نفت آنها بعد از فوریه سال جاری مصادف با وقوع جنگ اوکراین، نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش نیز داشته است.
تصویر 1 مطابق با آمار سازمان اوپک، موسسه BP و پترولجستیک رسم شده است و نوسانات ایجاد شده در میزان صادرات نفت سه کشور ایران، ونزوئلا و روسیه بعد از اعمال تحریم‌ها در تاریخ می 2018، ژانویه 2019 و فوریه 2022 را نشان می‌دهد. 
 
تصویر 1
طبق تصویر 1، صادرات نفت ایران بعد از گذشت پنج ماه از خروج آمریکا از برجام در می 2018، حدود 24 درصد از کل صادرات و معادل 500 هزار بشکه در روز کاهش یافت. این عدد برای ونزوئلا حدود 40 درصد و معادل 400 هزار بشکه در روز به ثبت رسیده است.
اما صادرات نفت روسیه بعد از گذشت 5 ماه از اعمال تحریم نفتی نه تنها کاهش نیافت که به میزان 200 هزار بشکه معادل 4 درصد از کل صادرات این کشور افزایش یافت.
مقایسه تجربه روسیه با ایران و ونزوئلا به خوبی نشان می‌دهد که نقش بازارسازی نفت تا چه میزان می‌تواند تحریم‌های نفتی را بی‌اثر کند، موضوعی که در دولت سیزدهم نیز با تقویت شراکت استراتژیک با چین و سهامداری در پالایشگاه‌های ونزوئلا در حال پیگیری است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.mnmt23nv-ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما