در اقدامی عجیب و محیرالعقول، یکی از رسانه نماهای فجازی رامهرمز خواستار پاسخگوی مدیر عامل پتروپالایشگاه ابوالفارس پس از ۳ سال کلنگ‌زنی شده‌است!؟ و مواردی را مطرح کرده‌است که به نظر می‌رسد هدایت شده از مرجع خاصی باشد.
plusresetminus
تاخیر در بهره‌برداری از پتروپالایشگاه ابوالفارس به هیچ وجه مطلوب سرمایه‌گذار آن نیست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، در همین ابتدا باید تاکید کرد چرا فقط این رسانه‌ نما دست به انتقاد که نه دست به تخریب می زند در حالی‌که سایر رسانه‌های محلی و ملی، رسالت رسانه‌ای خود را در پوشش اخبار مربوط به پتروپالایشگاه دارند. به نظر می‌رسد عوامل محرکی در پشت این رسانه نما که مجوزی از وزارت ارشاد هم ندارد با توجه به خبر منتشره، قرار دارند.
این نوشتار به دنبال پاسخگویی به این رسانه نما نیست چون هیچگونه سنخیت و همسنگی و هموزنی وجود ندارد. فقط نظر به اهمیت ساخت این پروژه ملی و حل مشکلات آن که اهتمام مسوولان ملی، استانی و محلی را می‌طلبد، جهت تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه می‌شود.
پروژه پتروپالایشگاه در بخش بسیار محروم ابوالفارس شهرستان رامهرمز استان خوزستان، با سرمایه 1 میلیارد دلاری بخش خصوصی با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز و تولید فرآورده‌های پالایشگاهی با استاندارد یورو۵ و محصولات پتروشیمی برای حدود 4000  نفر به صورت غیر مستقیم و 1200  نفر پس از بهره‌برداری ایجاد شغل می‌کند. این پروژه در شهریور 1399 توسط دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی کلنگ‌زنی شد. لذا از تاریخ کلنگ‌زنی پروژه دو سال می‌گذرد نه سه سال!؟ همین محاسبه نادرست زمان کلنگ زنی و ساخت پروژه نشان می‌دهد که این رسانه نما مسیر را به بیراهه می‌رود و تمامی موارد ادعایی‌اش نادرست است.
این رسانه نمای اجاره‌ای فجازی ادعا کرده‌است که مسوولین شهرستان رامهرمز امنیت پروژه را فراهم کرده و تعهدات خود را انجام داده‌اند که اگر اینچنین باشد که وظیفه ذاتی‌شان بوده و منتی بر سرمایه‌گذار نیست.
همچنین خواستار پاسخگویی و گزارش‌دهی شخص مدیر عامل پتروپالایشگاه بایستی از آخرین وضعیت پیشرفت پروژه به مردم منطقه شده است. یا للعجب.!! انگار که این پروژه از محل مصوبات سفر استانی هیات دولت، یا پروژه مصوب ملی وزارت نفت بوده یا با تامین مالی ستاد مناطق محروم در حال ساخت است که مدیر عامل پتروپالایشگاه الزامی در گزارش دهی روزانه به اهالی رامهرمز داشته باشد. هر چند مجموعه پتروپالایشگاه ابوالفارس همواره نهایت همکاری، همراهی و ارائه گزارش به مسوولین و رسانه ه‌ای منصف را نصب‌العین خود قرار داده‌است تا در یک فضای همدلی، پروژه هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد تا برکات آن بر مردم شریف منطقه آشکارتر گردد.
آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" از زمان کلنگ‌زنی پروژه به کرات موارد نا امنی پروژه اعم از تیراندازی به تجهیزات و تاسیسات و حتی نفرات، ایجاد فضای رعب و وحشت برای از بین بردن انگیزه کار کارکنان، عدم همکاری شایسته و بایسته دستگاه‌های متولی شهرستانی و استانی، در حاشیه رینگ، گیر انداختن سرمایه‌گذار و مدیرعامل پروژه با بوروکراسی پیچیده و طاقت‌فرسا در صدور مجوزهای قانونی و در کل مانع‌تراشی، باعث تاخیر در بهره‌برداری از پروژه شده‌اند را بنا بر رسالت رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی خود گزارش کرده تا به رفع موانع و در مدار تولید قرار گرفتن هر چه زودتر پروژه کمک کرده‌باشد.
پتروپالایشگاه ابوالفارس هر روز با بحرانی جدید دست و پنجه نرم می‌کند و شوق و اشتیاق سرمایه‌گذار بخش خصوصی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. متاسفانه حلقه گمشده سرمایه‌گذاری داخلی، امنیت است. عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تضمین و امنیت، تشویق و معافیت مالیاتی، حمایت از سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذار از عوامل موثر بر سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذار پتروپالایشگاه ابوالفارس برای دریافت مجوزهای قانونی لازم و استعلامات، هفت‌خوان رستم را طی کرده و تاخیر در راه‌اندازی پروژه در ابتدا باعث افزایش هزینه‌های بهره‌برداری و عدم‌‌النفع (پورتفولیو) خود سرمایه‌گذار و پتروپالایشگاه می‌شود و خودش نیز شخصا تمایل به تاخیر ندارد منتها همه عوامل دست به دست هم داده و باعث تاخیر در اجرای پروژه شده‌اند. 
این رسانه نما ادعا نموده که مدیر عامل پتروپالایشگاه اوایل سال جاری وعده ساخت مخازن را داده بود در حالی‌که در این فاصله مشکلات زیادی برای سرمایه‌گذار و مدیریت پروژه اتفاق افتاد که این پروژه سرنگیرد. عدم تامین برق و برخی زیرساخت‌های حیاتی، بحث تمدید قرارداد امنیت پروژه با نیروی انتظامی و غیره ، موانع اصلی بر سر تکمیل پروژه بوده‌اند. مضافا آقای دکتر خراسانی مدیر عامل پتروپالایشگاه دیدارها و رایزنی‌هایی با وزیر نفت، معاونین وزارت نفت، مسوولان سازمان بازرسی جهت رفع مشکلات پروژه بویژه امنیت آن داشته‌است در حالی‌که پیگیری این امور جز وظایف ذاتی و لاینفنک مسوولین شهرستان می‌باشد. البته در این میان مساعی آقای متینیان نماینده محترم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی، قابل تقدیر و تحسین است که همواره پا‌به‌پای مدیرعامل، پیگیر رفع موانع بوده‌است.
یا ادعا شده که جوانان این منطقه خواستار تکمیل پروژه و اشتغال در آن هستند. در حالیکه هم اکنون تعداد 140 نفر در پروژه مشغول کار هستند و پس از تکمیل پروژه فاز 2 آن نیز ساخته خواهد شد. در اقدامی قابل تحسین و در راستای مسوولیت اجتماعی در حایل که هنوز پروژه به بهرداری نرسیده، مدیر عامل پتروپالایشگاه در راستای فقرزدایی و ایجاد اشتغال پایدار، 50 نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد منطقه را جذب و با ارائه آموزش‌های لازم، مشغول کار در این پروژه کرده‌است.      
لذا باید نگاه کلان و ملی به این پروژه داشت آنهم در شرایطی که به خاطر تحریم‌ها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق نمی‌افتد و نظام بانکی نیز دیگر توان تامین مالی پروژه‌های کلان را ندارند، لذا ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این پروژه به عنوان یک مدل سرمایه‌گذاری، به عنوان یک اقدام مبارک باید مایه مباهات و تحسین باشد نه اینکه با مانع‌تراشی باعث فرار سرمایه شد.
پتروپالایشگاه ابوالفارس علاوه بر اشتغال‌زایی پایدار، باعث بی‌اثر کردن تحریم‌ها و عدم وابستگی به صادرات نفت خام و توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت می‌شود و جزو اولین گروه بخش خصوصی است که از نفت خام؛ محصولات پتروشیمی تولید نموده و درآمدزایی ارزی خواهد داشت. البته آنچه که از همه در اینگونه سرمایه‌گذاری مهم‌تر است ایجاد اشتغال غیرمستقیم بالغ بر 7000 نفر و حتی بیشتر است، چون در طی ساخت پروژه و پس از راه‌اندازی آن در منطقه محروم ابوالفارس، نیاز به مدرسه، ساختمان‌سازی، درمانگاه، فروشگاه و غیره وجود دارد که این زیرساخت‌ها به خاطر پروژه صنعت مادر در منطقه است. وقتی پتروپالایشگاه در این منطقه احداث می‌شود صنایع و زیرساخت‌های دیگر در کنار خودش ایجاد می‌کند.
ادبیات این رسانه نمای فجازی رامهرمزی مزورانه و طلبکارانه ارزیابی می‌شود و پیشنهاد می‌گردد به جای حاشیه‌سازی که تمام کمبودهای شهرستان متبوع خود را از شرکت پتروپالایشگاه ابوالفارس مطالبه می‌کند( در حالی‌که در درجه اول این وظیفه دولت است تا بخش خصوصی)گ به پیگیری اساسی و ریشه‌ای مشکلات تاخیر پروژه و کمک به حل آن بنماید.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcg.79nrak9zxpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما