خودروسازان در انتقاد‌هایی به مصرف بنزین سهیم هستند، زیرا سال هاست تلاشی برای کاهش میزان مصرف سوخت خودرو‌های تولیدی خود نکرده اند.
plusresetminus
مصرف سوخت خودرو‌های داخلی، عاملی در افزایش مصرف بنزین
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، این روز‌ها مصرف سوخت خودرو‌های داخلی به معضلی برای افزایش مصرف بنزین تبدیل شده است؛ طبق گزارش‌های میدانی، برخی مردم از مصرف سوخت بالای خودروهایشان گلایه دارند و می‌گویند خودرویشان در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹ تا ۱۰ لیتر بنزین می‌سوزاند در حالی که باید ۶ تا ۷ لیتر بسوزاند.
بنابر گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، تولید بنزین در مرداد امسال در روز به ۱۰۷ و مصرف به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است، این یعنی اگر این روند ادامه داشته باشد، مصرف از تولید پیشی گرفته و ایران تبدیل به واردکننده بنزین می‌شود.
 آنطور که آقای باقری مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید خودروسازان موظف بوده اند درصدی در مصرف سوخت خودرو‌هایی که تولید می‌کنند، سال به سال کاهش دهند از طرفی کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند فناوری قدیمی، باعث شد مصرف سوخت افزایش یابد.
  فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید به ازای پیمایشی که در کشور داریم، مصرف سوخت خودرو‌های داخلی بسیار بالا بوده و حتی در برخی موارد بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است.
 این کارشناس صنعت خودرو افزود: مصرف سوخت یک خودرو ۷۰ اسب بخاری در کشور حدود ۱۰ لیتر است در حالی که مصرف سوخت این خودرو در دنیا ۵ لیتر ثبت شده و اگر هیبریدی و ترکیب برقی شود، کمتر هم خواهد شد. 
 زاوه علت مصرف بالای سوخت را ناشی از فناوری قدیمی موتور، خودرو و کیفیت پایین تولید دانست و گفت: اگر خودرو پژو ۴۰۵ مدل ۸۲ را در نظر بگیریم کم مصرف‌تر از مدل ۱۴۰۰ است که این ناشی از تولید طولانی مدت محصول است. 
 طبق تبصره ح ماده ۴۶ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه وزارت صمت از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ مکلف بود طرح نوسازی و بازسازی صنایع را به نحوی که منجر به کاهش مصرف و شدت انرژی شود اجرایی کند؛ این موضوع را از مسئولان وزارت صمت پیگیری کردیم و آقای منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت عمده طراحی‌های خودرو را متعلق به ۲۰ سال پیش دانست و گفت آن انتظاری که مشتریان از کیفیت دارند را به خصوص در تجهیزات جدید، نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.
مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد هم انتقاداتی به مصرف سوخت بالای خودرو‌های داخلی داشت و گفت: به خودروسازان برای ساخت خودرو‌هایی با مصرف سوخت پایین مهلت داده ایم و در تلاشیم خودروسازان را به سمت تولید خودرو‌هایی با مصرف سوخت پایین سوق دهیم.
 طبق آمار شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با اصلاح فناوری موتور‌های داخلی و نزدیک کردن مصرف آن به میانگین خودرو‌های بین المللی، مصرف سرانه بنزین در کشور به ۶۶ میلیون لیتر کاهش پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcf.jdtiw6d0mgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما