مدیرکل بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل (اچ‌اس‌ئی) وزارت نفت از روند کاهشی حوادث صنعت نفت در ۱۵ سال اخیر خبر داد.
plusresetminus
روند کاهشی حوادث صنعت نفت طی ۱۵ سال
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مظاهر انصاری در آیین هجدهمین دوره جام برتر ایمنی که با حضور مدیران ارشد اچ‌اس‌ئی وزارت نفت، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان اچ‌اس‌ئی شرکت‌های پالایشی برگزار شد، گفت: باید نگاه خود را در بخش اچ‌اس‌ئی از وظیفه‌ای به راهبردی تغییر دهیم، استانداردها تکمیل‌کننده این حوزه هستند، اما نگاه به اچ‌اس‌ئی باید راهبردی باشد.
وی افزود: شاخص‌های اچ‌اس‌ئی در مجموعه وزارت نفت و مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی رو به بهبود است و روند ما در یک بازه زمانی ۱۵ ساله کاهشی است، اما این نقطه مطلوب نیست.
مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت ادامه داد: شعار تولید ایمن و پایدار در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به این معناست که در پروژه‌های نو باید تغییر نگرش و بازنگری انجام شود و مخاطره‌ها و مدیریت ریسک داشته باشیم.
انصاری افزود: برای رسیدن به شکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در رده‌های جهانی باید تغییرات ذهنی خود را راهبری کنیم، اگر سازوکار بازبینی ایمنی پیش از راه‌اندازی (PSSR) به خوبی انجام شود و آن را سرلوحه راهاندازی پروژهها قراردهیم روند حوادث به سمت صفر پیش می‌رود.
وی تأکید کرد: در حلقه بازبینی ایمنی پیش از راه‌اندازی، بهداشت، ایمنی و محیط زیست یک حلقه از آن است و مهندسی فرآیند، ابزار دقیق و ... را هم شامل می شود، در این زمینه مدیران باید درباره مسائل حوزه اچ‌اس‌ئی گوش شنوا داشته باشند و در راه‌اندازی‌ها به مدیریت ریسک توجه کنند.
مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت با بیان اینکه چهار گزینه در عوامل حوادث صنایع بزرگ نفتی دخیل هستند، ادامه داد: نقص در سرپرستی، آموزش، صلاحیت و مدیریت ریسک، شناسایی مخاطره‌ها و نبود پایش مؤثر بر فرآینده‌ها از گزینه‌هایی است که در گزارش‌ها باید به آنها دقت کرد.
انصاری تأکید کرد: ایمنی در مقابل تولید نیست و برای تأسیسات هزینه ندارد بلکه در کنار تولید است و باید نگرش‌ها در این زمینه تغییر کند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcg.z9nrak9nnpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما