۱۲ میلیون تن به ارزش ۷ میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار محصولات پتروشیمی در نیمه نخست استان بوشهر صادر شد که این محصولات سهم ۸۷ درصدی در محموله‌های صادراتی استان داشته است.
plusresetminus
۱۲ میلیون تن محصولات پتروشیمی استان بوشهر صادر شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، صنعت پتروشیمی به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی صنعت ، طلایه‌دار ایجاد ارزش افزوده از منابع نفت و گاز است.
این صنعت به‌عنوان مقام نخست صادرات غیرنفتی در راستای شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، بومی‌سازی فناوری، توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد اشتغال نقش اساسی بر عهده دارد.
اصلی‌ترین مزیت این صنعت در ایران تنوع خوراک، دسترسی به آب‌های آزاد و نیروی انسانی متخصص است.
۸۷ درصد محموله‌های صادراتی استان محصولات پتروشیمی
مدیرکل گمرکات استان بوشهر با اشاره به اینکه ۸۷ درصد محموله‌های صادراتی استان در نیمه نخست مربوط به محصولات پتروشیمی است، اظهار داشت: در این مدت ۱۲ میلیون و ۶۰۵ هزار تن محصولات پتروشیمی شامل متانول، آمونیاک، پلی‌اتلین، گاز مایع، اوره، نفتا و دیگر محصولات به کشورهای هدف صادر شده است.
علی سلیمانی ارزش محموله‌های پتروشیمی را برشمرد و بیان کرد: ارزش محموله‌های پتروشیمی صادر شده استان بوشهر در نیمه نخست امسال ۷ میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.
وی ۹۵ درصد محموله‌های صادراتی استان بوشهر از نظر ارزشی را مربوط به محصولات پتروشیمی دانست و افزود: چین، امارات متحده عربی، هند، آفریقای جنوبی، ترکیه، سودان، نیجریه، موزامبیک، پاکستان و تایلند مقصد محموله‌‌های صادراتی استان بوشهر است.
نقش اوره و آمونیاک در صادرات محصولات پتروشیمی
اوره و آمونیاک در صادرات محصولات پتروشیمی نقش مهمی دارد که در نیمه نخست امسال بیش از ۱۳۳ هزار تن آمونیاک و ۹۴۰ هزار تن اوره صادر شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس این شرکت در یک ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه امسال بیش از ۴۲۱ هزار تن محصول آمونیاک و اوره، معادل ۴ هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان صادر کرده که نسبت به دوره یک ماه مشابه سال قبل ۱۹۲ درصد افزایش داشته است.
غلامرضا جمشیدی با بیان اینکه صادرات از نظر ارزش ۹۷ درصد افزایش یافته است تصریح کرد: رشد ۹۷ درصدی ارزش صادرات کل محصولات از جمله دستاوردهای بی‌نظیر پتروشیمی پردیس در سال مالی ۱۴۰۰ است.
وی اضافه کرد: شرکت پتروشیمی پردیس در سال مالی ۱۴۰۰ با ثبت رکورد در حوزه فروش، به رشد ۱۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دست یافت.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس با بیان اینکه در یک ماهه منتهی به ۳۱ شهریورماه میانگین قیمت فروش اوره ۵۵۰ دلار و میانگین قیمت آمونیاک ۶۹۰ دلار اعلام شده است، گفت این در حالی است که میانگین فروش صادراتی شرکت‌های اوره ساز کرمانشاه ۵۰۲ دلار، خراسان ۵۳۲ دلار و شیراز ۵۰۷ دلار است.
جمشیدی اضافه کرد: شرایط دشوار تحریم برای شرکت‌های پتروشیمی و مشکلات موجود در مسیر صادرات محصول استراتژیک اوره در سال‌های متمادی سبب شده بود این محصول بسیار پایین‌تر از قیمت جهانی به فروش برسد.
وی از راه‌اندازی کارگروه اوره ایران با حضور ۳ شرکت اوره ساز مطرح و مدیریت پتروشیمی پردیس خبر داد و بیان کرد: ایجاد این کارگروه نتایج مهمی در پی‌داشت.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس بیان کرد: در سال مالی اخیر برای نخستین بار درآمد پتروشیمی پردیس از مرز ۱.۳ میلیارد دلار عبور کرد.
رشد ۲۸۹ درصدی ارزش صادرات محصول آمونیاک
رشد ۹۷ درصدی ارزش صادرات کل محصولات با وجود کاهش ۸ درصدی صادرات از جمله دستاوردهای پتروشیمی پردیس در سال مالی ۱۴۰۰ است.
برپایه این گزارش در شش ماهه منتهی به شهریور ماه سال ۱۴۰۱ افزون بر ۱۴ میلیون و ۳۶۲ هزار تن کالا به ارزش حدود ۷ میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷ و از نظر ارزشی ۶۲ درصد افزایش یافته است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.inmt23nmkftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما