سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد توافق لازم بین این کشور و ایران برای پرداخت بدهی‌های معوق حاصل شده و واردات گاز از روز چهارشنبه از سرگرفته می‌شود.
plusresetminus
لغو کاهش صادرات گاز به عراق/ عراق بدهی هایش را با صادرات جو پرداخت می‌کند
به گزارش نفت آرا، بر اساس اعلام روز دوشنبه شرکت گاز ایران، عرضه گاز به عراق به دلیل پرداخت نشدن بیش از ۶ میلیارد دلار بدهی، کاهش داده شده است.

در پی اعلام این خبر، وزارت برق عراق نیز اعلام کرد که بغداد و سایر شهرهای عراق در معرض خطر کمبود برق و خاموشی قرار می‌گیرند.

سخنگوی وزارت برق عراق در این باره گفته است: این توافق میان رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران و مجید مهدی، همتای عراقی وی در بغداد با هدف از سرگیری صادرات گاز در سطح معمول از بعدازظهر روز چهارشنبه حاصل شده است.

وزیر نیروی ایران همچنین با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق هم دیدار کرده و بر اساس اعلام دفتر نخست وزیر عراق، از طرف دولت ایران برای از سرگیری فوری صادرات گاز که اخیرا به دلیل مشکلات فنی کاهش پیدا کرده بود قول مساعدی ابلاغ کرد.

اردکانیان در ایران به رسانه های داخلی اعلام کرد: با مقامات عراقی برای برداشت وجوه ایران از عراق و پرداخت پول خرید واکسن ویروس کرونا از اروپا با استفاده از منابع مالی فعلی ایران در عراق  توافق خوبی حاصل شده است.

این درحالی است که هفته گذشته در ایران اعلام شد مقامات آمریکایی با انتقال ۲۴۴ میلیون دلار برای خرید واکسن ویروس کرونا از ساز و کار کواکس سازمان جهانی بهداشت، موافقت کرده‌اند.

به گفته اردکانیان مقامات عراقی بخشی از بدهی خود به شرکتهای گاز و نیروی ایران را پرداخت کردند که میزان آن توسط وی اعلام نشد.

وزیر نیروی ایران اظهار امیدواری کرده است با تمهیدات جدید از منابع مالی فعلی در عراق، برای خرید کالاهای اساسی و اقلام دیگر مورد نیاز در آینده نزدیک استفاده شود.

عراق نیز در روز ۲۱ دسامبر اعلام کرد آماده است ۷۰۰ هزار تن جو با قیمت ۱۲۵ دلار در هر تن به عنوان پرداخت بخشی از بدهی دولت عراق به ایران صادر کند.

بر این اساس یک مقام وزارت بازرگانی عراق روز سه شنبه اعلام کرد: علاوه بر کالاهای دیگر صادرات جو نیز برای باز پرداخت بخشی از بدهی گازی این کشور انجام می‌شود.

در روزهای اخیر، آمریکا با صدور معافیت‌های کوتاه مدت، عراق را برای کاهش وابستگی به واردات انرژی از ایران تحت فشار قرار داده است.

 
https://naftara.ir/vdcakmnm149n0.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما