کارشناس ازدیاد برداشت نفت گفت: نفت مخازن ایران در حال سنگین‌تر شدن است و روش‌های ازدیاد برداشت نفت، باید متناسب با این مسئله، تغییر کنند.
plusresetminus
روش‌های ازدیاد برداشت نفت باید تغییر کنند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، سید سجاد پورالحسینی افزود: شبیه ترین نفت به آینده مخازن نفتی ایران، نفت سنگین ونزوئلاست؛ زیرا هر چه تولید از یک مخزن افزایش پیدا می کند، روز به روز، مواد سبک تر آن خارج می شوند و مواد سنگین تر در آن باقی می مانند که نفت آن مخزن رابه مرور زمان سنگین تر می کند.
وی ادامه داد: نفت ایران روز به روز در حال سنگین تر شدن است؛ بنابراین، باید روش هایی را برای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی ایران مدنظر قرار دهیم که مربوط به نفت سنگین می شود.
این کارشناس ازدیاد برداشت نفت گفت: ونزوئلا یک طرح را از مرحله آزمایشگاهی به مرحله صنعتی رسانده که در آن، برای ازدیاد برداشت نفت سنگین، از بخار آب استفاده می کنند. استفاده از بخار آب برای ازدیاد برداشت نفت، نسبت به دو روش تزریق آب و تزریق گاز به مخازن، هزینه بیشتری دارد، اما نسبت به استفاده از سیالات شیمیایی و نانوسیالات، ارزان تر است.
وی تصریح کرد: در آینده صنعت نفت ایران، باید به این سمت حرکت کند که تغییر تجهیزات سرچاهی را متناسب با استفاه از روش بخار آب برای ازدیاد برداشت، انجام دهد؛ حتی در حفاری چاه های جدید، باید مسیر تزریق بخار یا هر سیال دیگر متناسب با آن شرایط را هم در نظر بگیریم.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdce.n8nbjh8fp9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما