رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در پاسخ به پرسشی که در برخی از جلسات مطرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا استان کرمان ظرفیت اجرای پروژه پتروشیمی را دارد یا خیر ؟ می‌گوید: اجرای برنامه‌های فولادی و پتروشیمی در سند آمایش آمده است. آب مورد نیاز توسعه صنعت زیر ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که اگر در بخش کشاورزی ۱۰ درصد صرفه‌جویی داشته باشیم این آب تامین می‌شود.
plusresetminus
کرمان ظرفیت اجرای پروژه‌های فولادی و پتروشیمی را دارد؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، جعفر رودری روز هشتم آبان ماه در جلسه گرامیداشت هفته آمار و برنامه‌ریزی با حضور استاندار کرمان گفت: باید به جرات عنوان کرد که متخصص‌ترین کارشناسان امر آمار و برنامه‌ریزی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.
او، می‌افزاید: به لحاظ کمی (جاده سازی، دانشگاه و …) تقریبا به همه مظاهر توسعه رسیده‌ایم اما اینکه این زیرساخت‌ها چقدر موجب رفاه اجتماعی (افزایش سطح رضایت مندی، آرامش خیال، عزت نفس) در جامعه شده است، جای بحث دارد. شایان ذکر است توسعه باید در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی رخ دهد.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، در کیفیت مقررات خیلی ضعیف هستیم این درحالی است که فراوانی قانون در کشور را شاهد هستیم.
طبق اعلام این مقام مسئول، در محور متوسط رشد سالانه اقتصادی که براساس درصد تعیین شده؛ شاخص کشور به صورت ذیل حرکت کرده است به طوری که در برنامه اول توسعه رشد اقتصادی ۸.۱ درصد هدفگذاری شده بود که ۷.۲ درصد آن محقق شد؛ در برنامه دوم ۵.۲ درصد این رشد برنامه ریزی شده که ۲.۵ درصد آن محقق شد و در برنامه سوم شش درصد بود این پیش‌بینی که به ۵.۸ درصد آن دست یافتیم و در برنامه‌های توسعه چهارم، پنجم و ششم رشد توسعه اقتصادی هشت درصد برنامه‌ریزی شده بود که تحقق این پیش‌بینی‌ها به ترتیب ۳.۴ درصد، منفی ۰.۰۸ درصد و منفی ۱.۰۳ درصد اعلام شده است.
رودری با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی استان از شاخص کشوری بالاتر است، اظهار کرد: نرخ تورم استان کرمان پایین‌تر از متوسط کشوری بود اما اکنون نزدیک به نرخ تورم کشور رسیدیم و در مسیر توسعه باید به سمت مسئله محوری مبتنی بر پیشران ها سوق یابیم.
به اعتقاد او، در برنامه هفتم توسعه، باید در سه حوزه نظام برنامه‌ریزی، محتوا و فرایند نظارت؛ اصلاحاتی صورت گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان تاکید کرد: رویکرد و ویژگی های برنامه ریزی هفتم توسعه باید مبتنی بر برنامه محوری به جای حکم محوری، تمرکز بر هسته های کلیدی مشتئمل بر پیشران های توسعه، مسائل بحران زا و ابر پروژه ها باشد.
او ادامه می‌دهد: تمرکز زدایی و تقویت نقش استان‌ها با جریان توسعه، مشارکت محوری و استفاده از ظرفیت تمامین فعالیت ذینفع توسعه، تغییر رویکرد از تمرکز بر تخصیص و توزیع منابع به اصلاحات ساختارها و وضع قواعد سیاستی، اتکا به شیوه طراحی، مکانیزم در برنامه مبتنی بر تهیه ساز و کارهای انگیزشی، کارا و اثربخش خود تنظیم در محور توسعه قرار گیرند.
به گفته رودری، موضوعات محوری برنامه هفتم توسعه باید در سه عامل مبتنی بر پیشران‌ها (محرک های توسعه)، مسایل بحران‌زا (موانع توسعه) و بستر سازها (ظرفیت سازهای توسعه) دسته بندی شوند.
او می گوید: سیاست‌های کلی برنامه توسعه هفتم از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و محور رشد اقتصادی پایدار و فراگیر، جایگزین سیاست‌گذاری مسئله‌محور و … از جمله رویکردهای این برنامه هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه آغاز شده است، عنوان کرد: ۱۲ شهر سطح یک در کشور در سطح تعاملات بین‌المللی در این برنامه مشخص شده که شهر کرمان یکی از ۱۲ شهر است.
او با بیان این مطلب که در برنامه هفتم توسعه کرمان در حلقه گردشگری کشور قرار گرفته است، تاکید کرد: در برنامه توسعه هفتم، کرمان به یزد، شیراز و اصفهان متصل شده و میراث فرهنگی باید برنامه های لازم در این خصوص را انجام دهد. گفتنی است که کرمان هم در گردشگری سلامت، هم در پهنه‌های گردشگری کویری و هم محورهای گردشگری کویری نقش ویژه ای در این برنامه دارد.
رودری با بیان این مطلب که تقریبا از دو برابر توان اکولوژیکی استان در این برنامه استفاده خواهیم کرد، عنوان کرد: ۵۰ درصد اقتصاد استان به بخش کشاورزی وابسته و به شدت از طبیعت آسیب پذیر است. علی رغم محدودیت های آبی اما سهم بخش کشاورزی بیش از دو برابر متوسط کشور است لذا باید اصلاح ساختار را در این برنامه دنبال کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با طرح سوالی که در برخی از جلسات مبنی بر اینکه استان کرمان ظرفیت اجرای پروژه پتروشیمی را دارد یا خیر؟ می‌گوید: اجرای برنامه‌های فولادی و پتروشیمی در سند آمایش آمده است. آب مورد نیاز توسعه صنعت زیر ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که اگر در بخش کشاورزی ۱۰ درصد صرفه جویی داشته باشیم این آب تامین می‌شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdci.qawct1ay3bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما