قیمت نفت در حالی در محدوده ۹۰ دلار در نوسان است که بسیاری از کارشناسان معتقدند صادرکنندگان نفت به این قیمت راضی نیستند و بار دیگر به بالای صد دلار می رود و نمادهای پالایشگاهی هم ناجی بورس می شوند.
plusresetminus
پالایش بورس با نمادهای پالایشگاهی/این ناجیان احتمالی بازار سرمایه!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، در حال حاضر بسیاری از کارشناسان بورسی معتقدند که بهترین «پی بر ای» گروه های صنعتی حاضر در بورس ایران متعلق به پالایشی هاست و گزارش هفت ماه این شرکت ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته روندی صعودی داشته است و با توجه به اینکه میانگین قیمت نفت سال گذشته بین ۷۰ تا ۸۰ دلار بوده و از ابتدای امسال قیمت نفت کمتر از ۹۰ دلار نبوده است پیش بینی ها حکایت از این دارد که سودسازی پالایشی ها امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداقل ۲۰ درصد رشد خواهد داشت و از آنجایی که سال قبل هم سود خوبی ساخته بودند گزارش امسال آنها می تواند سود خوبی عاید سهامداران خرد کند.
یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تاکید بر اینکه در دنیا شرکت های که در بخش انرژی فعالیت می کنند به دلیل تغییراتی که در نرخ حامل های انرژی به وجود آمده در سال های اخیر سود بالایی کسب کرده اند، گفت: این مساله تا جایی بوده که رئیس جمهور آمریکا به این شرکت های نفتی گفته با توجه به سود بالایی که کسب کرده اید الان وقت کاهش نرخ بنزین است.
رضا روحی با بیان اینکه پیش بینی موسسات مالی حکایت از این دارد غول های نفتی آمریکا در یک سال میلادی گذشته ۲۰۰ میلیارد دلار سود کرده اند، افزود: هرچند بازار نفتی ایران با بازار جهانی متصل است اما نوع فعالیت شرکت های نفتی خارجی با داخلی متفاوت است، چراکه در ایران پالایشگاهی ها حق العمل کاری می گیرند که نوعی پیمانکاری است اما شرکت های خارجی خصوصی هستند و فعالیت آنها هیج ارتباطی به دولت ندارد، به همین دلیل فروش بالاتر شرکت های پالایشی در ایران باعث افزایش سودسازی آنها نشده است.
او با تاکید بر اینکه کرک اسپرد شرکت های ایرانی در سال های اخیر تحت تاثیر افزایش کرک اسپرد در بازار جهانی بوده است، تصریح کرد: برای محاسبه کرک اسپرت پالایشگاهها یکی از فاکتور مورد ارزیابی نلسون است که هم اکنون در ایران پالایشی های ایران این شاخص به ۶ رسیده، در حالی که همین شاخص در پالایشگاه های عربستان حدود ۱۰ است و این نشان می دهد که شرکت های عربستانی محصولاتی با کیفیت بالاتری ارائه می دهند.
روحی درباره چشم انداز سودسازی شرکت های پالایشگاهی اظهار کرد: با توجه به اینکه عربستان و روسیه روی بحث کاهش فروش نفت توافق کرده اند و از طرف دیگر برجام هم امضا نشده عملا عرضه در بازار جهانی رشد نخواهد داشت و در کنار افزایش تقاضای نفت در فصل سرما پیش بینی می شود قیمت نفت رشد داشته باشد که به کرک اسپرد پالایشگاهی کمک می کند، بنابراین در میان مدت و بلندمدت سهم پالایشی ها با تقاضای خوبی روبرو خواهند شد.
ادامه نوسانات مثبت نفت
در یک سال گذشته که محدودیت های کرونایی به حداقل ممکن رسیده بود بسیاری از کارشناسان اقتصادی تاکید داشتند که با فعال شدن تورهای گردشگری دو هواپیمایی تقاضا برای سوخت افزایش خواهد یافت و همین مسأله بار دیگر قیمت نفت را به اوج خواهد رساند، هرچند با آغاز جنگ روسیه و اوکراین نوسانات قیمت نفت به محدود ۱۲۰ دلار رسید اما بعد از مدت کوتاهی به زیر صد دلار نزول کرد، کارشناس اقتصادی معتقدند قیمت کنونی هم می توان کرک اسپرد پالایشگاهی ها را بالا نگه دارد، هرچند بعید به نظر می رسد با توجه به بحران های پیاپی که در مسائل سیاسی بروز می کند قیمت نفت در این سطح باقی بماند و بار دیگر شاهد نفت ۱۲۰ دلاری خواهیم بود.
یک کارشناس نفت در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه بازار نفت در شرایط کنونی تحت تاثیر رکود اقتصادی قرار گرفته است، گفت: با این حال قیمت نفت روندی صعودی خواهد داشت، زیرا از یک سو کشورهای عربی که متحد آمریکا هم هستند تمایلی ندارند نفت خود را ارزان بفروشند به همین دلیل توافق کرده اند که دو میلیون بشه از نفت خود را کاهش دهند، از طرف دیگر اروپا با سرد شدن هوا با چالش انرژی مواجه می شود و همین مسئله آغازی بر رشد قیمت انرژی خواهد بود.
حسن مرادی با تاکید بر اینکه ذخایر نفتی آمریکا کاهش یافته است، تصریح کرد: این کشور نمی تواند برای کنترل قیمت نفت عرضه ها را افزایش دهد و ذخایر خود را خالی کند، به همین دلیل تقاضا برای نفت بالا خواهد رفت.
او با تاکید بر اینکه تقاضای نفت در چین و برخی کشورهای صنعتی در حال افزایش است، اظهار کرد: در ماه های گذشته چین به دلیل محدودیت های که ایجاد کرده بود تقاضای سوخت در این کشور کاهش یافته بود و حالا پیش بینی می شود تقاضای نفت در این کشور بالا برود.
مرادی با بیان اینکه احتمالا قیمت نفت به بالای صد دلار می رود، اظهار کرد: بودجه بخش عمده ای از کشورهای صادرکننده نفت وابسته به فروش نفت است و رکود اقتصادی فشار بیشتری به آنها وارد کرده به همین دلیل نفت را با قیمت پایین تر نمی فروشند و اگر قرار باشد تقاضا در بازار کاهش پیدا کند اعضای اوپک و غیر اوپک به توافق جدیدی برای کاهش عرضه خواهند رسید.
براساس این گزارش پیش بینی ها حکایت از این دارد که در صورتی که شاخص کل بورس ایران بالای ۱۴۰۰ کف سازی کند گروه پالایشی با توجه به گزارش های خوبی که در ماه های اخیر داشته اند با تقاضای بالایی روبرو شوند، زیرا در حال حاضر سهامداران ترجیح می دهند سهامی را بخرند که در مجمع بیشترین سود را تقسیم می کنند.
در واقع به گفته کارشناسان کرک اسپرد نماد پالایشگاهی در ماه های گذشته رشد داشته و از آنجایی که میانگین قیمت نفت بالاتر سال سال گذشته است رشد سودآوری پالایشی ها ادامه می یابد و عده ای برای دریافت سود مجمع تقاضای جدیدی برای این نمادها ایجاد خواهند کرد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcg.y9nrak9yxpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما