سال هاست که صنعت پتروشیمی با چالش خام فروشی دست به گریبان است و حالا قرار شده که شرکت‌های پتروشیمی با سرمایه گذاری در صنایع پایین دست، تولیدات خود را فرآوری و تبدیل به محصول کنند.
plusresetminus
چالش‌های سرمایه گزاری در صنایع پایین دست پتروشیمی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، عبدالعلی علی عسگری مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس در اینباره می‌گوید: اگر ما به سمت سرمایه گذاری در صنایع پایین دست حرکت کنیم و صنایع پایین دست ارزش آفرین را فعال کنیم، درآمد و تولیدات این حوزه ده‌ها میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
برخی از کارشناسان معتقدند که این سیاست به صنایع پایین دست فعلی آسیب می‌زند، زیرا با این کار، پتروشیمی‌ها مواد اولیه را فقط به شرکت‌های زیر مجموعه خودشان خواهند داد.
فریدون اسعدی دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورئه‌های پتروشیمی گفت: این موضوع می‌تواند تعارض منافع ایجاد کند و از همین رو دولت باید جنبه‌های مختلف را بررسی و بعنوان سیاست گذار قوانین روشنی تدوین کند.
در برخی دیگر از صنایع پایین دست هم سرمایه گذاری به میزان کافی انجام شده، اما دچار کمبود مواد اولیه هستند و لازم است که پتروشیمی‌ها وظایف خود را در آن صنایع بدرستی انجام دهند.
شاهین کاظمی نایب رئیس انجمن نساجی می‌گوید: در حوزه نساجی، سرمایه گذاری‌های زیادی انجام شده، اما مواد اولیه مورد نیاز که چیپس پلی استر است به میزان کافی عرضه نمی‌شود و فقط یکی از پتروشیمی‌ها این ماده را تولید می‌کند.
فعالان این صنعت می‌گویند سرمایه گذاری در برخی صنایع پایین دست، توجیه اقتصادی ندارد و ما راهی جز ورود پتروشیمی‌ها نداریم.
بهروز عباسی مدیرعامل پتروشیمی انرژی سپهر می‌گوید: قبل از اینکه پتروشیمی‌ها را ملزم به سرمایه گذاری در صنایع پایین دست کنیم باید بررسی دقیقی از توجیه اقتصادی این صنایع به عمل آوریم و شرایط را برای سرمایه گذار تسهیل کنیم. سرمایه گذاری در برخی از صنایع پایین دست پتروشیمی‌ها توجیه اقتصادی ندارد، بطور مثال در حوزه متانول راه اندازی صنایع پایین دست چندان اقتصادی نیست. البته اینطور نیست که متانول در جهان توجیه اقتصادی نداشته باشد بلکه به دلیل سیاست‌ها و تصمیمات نادرست این حوزه دچار مشکل شده است و سرمایه گذران حاضر نیستند خطر صنایع پایین دست آن را بپذیرند.
اینطور که پیداست باید قبل از سرمایه گذاری در صنایع پایین دست، دقیقا مشخص شود که در چه صنایعی نیاز به ورود پتروشیمی‌ها داریم و در چه صنایعی باید عرضه مواد اولیه را افزایش و اجازه دهیم صنایع پایین دست خودشان زنجیره را تکمیل کنند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdci.3aqct1aurbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما