مدیر عامل شرکت نفت پاسارگاد با تاکید بر شرکت متبوعش به کیفیت تولید توجه ویژه‌ای دارد، خاطر نشان کرد: در تلاش برای ورود مستقیم و بدون واسطه به بازارهای آفریقایی و اروپایی هستیم.
plusresetminus
پیگیری های مستمر برای چالش قیر بی کیفیت عراق در بازار/بازاریابی برای ورود به بازارهای آفریقایی و اروپایی
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مسعود اسفندیار در نشست خبری و در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه قیر، آسفالت و صنایع وابسته با اشاره به خرید وکیوم باتوم از بورس کالا گفت: شرکت نفت پاسارگاد وقتی دارای شش کارخانه زیر مجموعه است که نیاز به مواد اولیه دارد باید با شرکت های کوچک و متوسط رقابت کند، در این شرایط قیمت ها بدون محدودیت سقف برخی مواقع تا دو برابر قیمت پایه افزایش می یابند.
اسفندیار با اشاره به اینکه تولید وکیوم باتوم در کشور 12  میلیون تن است، افزود: حدود 6 میلیون تن به تولید قیر و 6 میلیون تن به نفت سفید اختصاص می‌یابد، این درحالی است که حدود 52 میلیون تن ظرفیت تولید قیر ایجاد شده است.
وی با انتقاد از واردات مواد اولیه بی‌کیفیت از برخی کشورها از جمله عراق گفت: برخی برای کاهش هزینه‌های تولید از این مواد بی‌کیفیت در تولید قیر استفاده می‌کنند، درحالی که توجه ندارند، این مسئله به اعتبار قیر صادراتی ایران ضربه می‌زند.
اسفندیار ابراز امیدواری کرد که در این خصوص اقدامات لازم از طرف نهادهای مسئول انجام شود.
مدیر عامل نفت پاسارگاد در ادامه با توضیح اینکه اولویت ما تامین نیاز داخلی است، افزود: صادرات در مرحله دوم اهداف ما قرار دارد.
مدیر عامل شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به اینکه در خصوص صادرات کمکی تاکنون دریافت نکرده ایم، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در خصوص رفع تعهد ارزی با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنیم. 
وی با اشاره به اینکه شرکت نفت پاسارگاد تنها شرکت در صنعت قیر است که توان بارگیری کشتی‌های بیشتر از 40هزار تنی را دارد، توضیح داد: برنامه‌ریزی در امر صادرات بر حذف واسطه‌ها متمرکز است، به گونه‌ای که مستقیما به بازارهای جدید مانند کشورهای آفریقایی ورود کنیم.
اسفندیار افزود: در زمینه صادرات مذاکراتی با برخی کشورهای اروپایی به ویژه در زمینه صادرات قیرهای پلیمری انجام داده‌ایم.
مدیر عامل شرکت نفت پاسارگاد در ادامه این نشست به کیفیت محصولات کارخانه های زیر مجموعه پاسارگاد اشاره و خاطرنشان کرد: کارخانه‌های زیر مجموعه در حفظ محیط زیست بسیار موفق عمل کرده‌اند، به‌گونه‌ای که به‌عنوان واحد صنعت سبز و واحد نمونه کیفی معرفی شده‌اند.
اسفندیار تاکید کرد: با توجه به اینکه استاندارد به‌معنای حداقل کیفیت است، شرکت نفت پاسارگاد و شرکت‌های تابعه فراتر از استاندارد حرکت کرده‌اند.
مدیر عامل شرکت نفت پاسارگاد در پاسخ به این پرسش که برخی شرکت‌ها نسبت به خرید بالای وکیوم باتوم توسط شرکت‌های بزرگ تولید کننده قیر در بورس کالا اظهار نگرانی می کنند، گفت: نفت پاسارگاد از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه دارای ۶ شرکت است، نیازمند مواد اولیه بالایی است.
وی ادامه داد: ضمنا ما در قبال سهامداران که عمدتا بازنشستگان هستند، مسئول هستیم، با این حال بر این باوریم که سازو کار بورس کالا برای عرضه وکیوم باتوم باید اصلاح شود، به عبارتی شرکت‌های با تناژ بالا و شرکت‌های تناژ پایین به دو یا چند دسته تقسیم شوند.
مدیر عامل شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به اینکه افزایش قیمت مواد اولیه در بورس کالا موجب شده تا صنعت قیر ناگزیر به افزایش قیمت ها باشد، تاکید کرد: با این حال حاشیه سود این صنعت کمتر از 7 درصد است.
اسفندیار با تاکید بر اینکه نباید مشتریان خارجی تعیین‌کننده قیمت قیر ما باشند، گفت: برخی از خریداران در سایر کشورها روزانه با توجه به قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید شرکت‌ها را وادار به فروش محصولات با قیمت مورد نظرشان می‌کنند.
وی ادامه داد: به همین دلیل می‌بینیم که در بازارهای آفریقایی قیمت هر تن قیر از 100 تا 150 دلار بالاتر از بازار ایران فروخته می‌شود، لذا تصمیم داریم، مستقیما اقدام به صادرات قیر کنیم.
اسفندیار با بیان اینکه بر این باورم، همان ور که در بورس کالا قیمت کف تعیین شده، باید سقف آن نیز تعیین شود، افزود: در غیر این صورت شرکت ها متحمل هزینه های بسیار بالایی در رقابت می شوند. 
وی ادامه داد: به طور کلی ما مشکلات خود را به اطلاع وزارتخا‌نه‌های نفت و صمت و نمایندگان مجلس رساندیم و امیدوار می‌رود، رسانه‌ها مشکلات صنعت قیر را منعکس کنند تا صدای ما به گوش مسئولان برسد.
مدیر عامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: هیات مدیره شرکت نگاه ویژه‌ای به مقوله توسعه دارد و در این راستا پروژه‌های نیمه‌کاره را به پایان رساندیم و امید داریم به این ترتیب، 50 هزار تن به ظرفیت مخازن شرکت افزوده شود.
اسفندیار در ادامه این به مشکلات ارزش افزوده صنعت قیر اشاره داشت و خاطرنشان کرد: با کمال تاسف تعریف درستی از قیر وجود ندارد،‌ به همین دلیل این محصول نهایی جزو مواد خام و نیمه خام محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: بر این اساس موضوع استرداد ارزش افزوده دچار مشکل شده، با اینکه وزارت صمت در این خصوص نظر ما را تایید می کند، اما تصمیم گیرنده نهایی وزارت نفت است و در حال پیگیری این موضوع هستیم.
اسنفدیار در این نشست به  تولید دانش بنیان نیز اشاره داشت و گفت: محصول قیر جدیدی تولید شده که برای نخستین بار توسط شرکت نفت پاسارگاد تولید شده که متناسب با شرایط آب و هوایی خاص کشور است و در شرایط آب و هوایی منفی ۲۲ درجه تا مثبت ۷۷ درجه قابل استفاده است.
وی تاکید کرد:  شرکت نفت پاسارگاد در زمینه قیرهای نانوی کامپوزیت هم ورود کرده است. 
اسفندیار با بیان اینکه تحقیق و توسعه را مستمر دنبال می‌کند، گفت: در سالجاری ۱۰ مقاله علمی و تحقیقاتی در معتبرترین مجلات بین المللی منتشر کرده است، چون به کیفیت توجه ویژه‌ای داریم، ضمن اینکه آزمایشگاه‌‌های ما یکی از معتربرترین آزمایشگاه های کشور هستند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcc.xqea2bqs0la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما