سید حمید حسینی گفت: برای اینکه صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی توسعه و رونق پیدا کند، لازم است دولت اگر امتیاز و تخفیفی برای صنایع در نظر می‌گیرد، به کل زنجیره تسری پیدا کند.
plusresetminus
توزیع ناعادلانه خوراک دلیل اصلی ناکارآمدی صنایع پایین دستی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، ‌سید حمید حسینی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اظهار کرد: امروز شاهد آن هستیم که اگر دولت و وزارت نفت قیمت نفت خام را با تخفیف ۸ دلاری برای پالایشگاه‌ها درنظر گرفته‌اند، این تخفیف در همان زنجیره ابتدایی پالایشگاه‌ها می‌ماند، چون پالایشگاه ها تولیدات خود را برای صنایع میان دستی با نرخ جهانی محاسبه و به فروش می رسانند. موضوعی که انگیزه صنایع پایین دستی و همچنین صادرکنندگان را برای ادامه کار به شدت کاهش داده است.
حسینی افزود: در بحث پتروشیمی، مرسوم است در دنیا تولیدات یک به سه باشد یعنی به عنوان مثال اگر ۶۰ میلیون تن پتروشیمی تولید شود باید محصولی که به بازار می‌آید ۲۰ میلیون تن باشد، این درحالی است که در ایران این میزان ۳۰ میلیون تن است که نشان از این دارد، خط زنجیره پتروشیمی در کشورمان عمق ندارد.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران تاکید کرد: برای اینکه این موضوع تسری پیدا کند اگر گاز با قیمت مناسب به پتروشیمی فروخته می‌شود، باید تخفیفات بر روی محصولات که به واحدهای میان دستی فروخته می‌شود، اعمال شود.
سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) افزود: با اعمال تخفیفات، صنعت پتروشیمی عمق پیدا میکند و همه به دنبال فعالیت در صنایع بالادستی نیستند.
حسینی در پایان ابراز داشت: با سیاست موجود تولید در زنجیره پایین‌دستی یا میان دستی صنعت پتروشیمی توجیه اقتصادی ندارد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.6n-t23nk6ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما