«گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس» در دوره تحریم‌های ظالمانه غرب، نقش مهمی را در خنثی‌سازی تحریم داشته و به‌‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمیایی کشور در خط مقدم این جنگ اقتصادی به شکل موثری فعال بوده است. از این‌رو، این مجموعه در توسعه اقتصادی کشور سهم ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و اکنون نیز که یکی از دغدغه‌های کشور توسعه سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد است، با اهتمام ویژه پا به عرصه حمایت از این بخش فناور گذاشته تا زمینه‌ساز افزایش تولید دانش‌بنیان، اشتغال‌زایی، تقویت اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصاد ملی شود.
plusresetminus
دانش بنیان‌ها مسیر توسعه پتروشیمی را هموار می‌کنند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، ‌یکی از مصادیق این حمایت از فعالیت دانش‌بنیان‌ها در عرصه‌های اقتصادی را می‌توان همایشی برشمرد که در روزهای 27 تا 29 آذر برگزار خواهد شد. همایشی با عنوان «پتروفن» که برای نخستین بار در کشور دایر می‌شود و فضایی برای نمایش دستاوردهای شرکت‌های فناور خواهد بود. در این همایش 3 روزه «گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس» تقاضای فناوری خود را که بیش از 80 مورد و در 7 رسته است، به شرکت‌های حاضر ارائه می‌کند تا در صورت وجود کالای مشابه ساخت داخل، آن را جایگزین خرید خارجی کند.
در نتیجه این اقدام که همسو با دغدغه مقام معظم رهبری برای رشد تولید کشور به واسطه استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها و همین‌طور توجه خاص مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس به حداکثر‌سازی سهم دانش‌بنیان‌ها در پروژه‌های مجموعه است، پیش‌بینی می‌شود که سهم دانش‌بنیان‌ها از پروژه‌های فعال هلدینگ خلیج فارس و همین‌طور تولید ناخالص ملی افزایش یابد.
همان‌طور که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان به آن اشاره شده، توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند جهت‌دهی حمایت‌ها به‌ویژه از سوی صنایع است. در این راستا «گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس» به عنوان بزرگ‌ترین بازیگر صنعت پتروشیمی ایران، به دنبال راهکاری برای حراست از دانش‌بنیان‌های توانمند در عرصه پتروشیمی از «شکاف نوآوری» و تجاری‌سازی تولیدات آنهاست. از جمله راهکارهای طراحی شده، استفاده از ظرفیت‌هایی مانند صندوق جسورانه سرمایه‌گذاری شرکتی (CVC) است تا بر روند تجاری‌سازی تولیدات فناور سرمایه‌گذاری و بقای شرکت‌های دانش‌بنیان تضمین شود.
موفقیت در این امر علاوه بر تسریع توسعه صنعت راهبردی پتروشیمی، کمک خواهد کرد تا سهم شرکت‌های دانش‌‌بنیان از محل درآمدهای ناخالص ملی از میزان فعلی که کمتر از یک‌درصد است به ۱۰‌درصد هدف‌گذاری شده نزدیک‌تر شود. هرچند اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به صنایع کشور به‌ویژه صنعت مهم پتروشیمی به رشد هر دو بخش کمک خواهد کرد.
امید است که با فراهم کردن این فرصت حضور شرکت‌های فناور در نخستین همایش و نمایشگاه «پتروفن»، زمینه توسعه نوآوری و داخلی‌سازی فناوری‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی در کشور رقم بخورد و بار دیگر شاهد ایفای نقش «گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس» در عرصه خنثی‌سازی تحریم‌ها، اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشور باشیم.
رشید قانعی/ دستیار مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس و مدیرعامل گروه پترول
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcf.1dviw6djtgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما