اولین همایش پتروفن به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همراه با حضور مدیران مجموعه، معاونت علمی ریاست‌جمهوری، نمایندگان مجلس و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد. در این همایش سخنرانان با اشاره به اینکه روند کاهش تولید گاز طبیعی از ۱۴۰۵ آغاز می‌شود، متذکر شدند در سال‌های آتی کشور با حضور دانش‌بنیان‌ها می‌توان ۷۰درصد زنجیره ارزش پتروشیمی را تامین کرد. در بخش دیگر این مراسم، سخنرانان پیشنهاد دادند زمان آن رسیده که شرکت‌های دانش‌بنیان با ایجاد کنسرسیوم غول‌های فن‌آوری در کشور ایجاد کنند.
plusresetminus
۷۰درصد زنجیره ارزش پتروشیمی با دانش‌بنیان‌ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، در ابتدای این مراسم عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: کشور به پیشرفت واقعی نمی‌رسد مگر اینکه شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان شوند و اقتصاد واقعی این‌گونه شکل بگیرد و دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ، می‌تواند توسعه صنایع را تضمین کند. سیدمحسن دهنوی افزود: صنعت بالادستی در حوزه پتروشیمی باید به تکمیل زنجیره ارزش این عرصه ورود کند، چون در بسیاری از مواقع صنایع پایین‌دستی جسارت این کار را ندارند. این عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس درقالب برنامه هفتم توسعه این آمادگی را دارد تا با اعطای اختیارات، معافیت‌های مالیاتی یا سایر طرح‌های تشویقی نسبت به حمایت از پیشبرد طرح‌های دانش‌بنیان و تسهیل در تامین مالی این پروژه‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.
دهنوی درخصوص نیاز ورود شرکت‌های بالادستی به بحث توسعه زنجیره‌های تولید گفت: روزی ما بنزن را در داخل تولید و با قیمت نازل صادر می‌کردیم. و مواد موردنیاز برای تولید محصولات دارویی را که از طریق پالایش چندمرحله‌ای بنزن به دست می‌آمد، با قیمت گران خریداری می‌کردیم که در ادامه پیگیری‌ها مشخص شد تکمیل زنجیره ارزش تولید این محصول نیاز را مرتفع می‌کند و این امر جز با ورود شرکت‌های بالادستی و تامین نیازهای شرکت‌های زیرمجموعه ممکن نخواهد بود.او در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته در کوتاه‌مدت شاهد نتایج مثبت حضور دانش‌بنیان‌ها در پروژه‌های پتروشیمی باشیم و بتوانیم تغییرات محسوسی را در بهبود تولید، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و کاهش آلایندگی فعالیت‌های این صنعت باشیم.

 به دنبال ایجاد پارک‌های فن‌آوری هستیم

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه چهار پارک پارسیان، مکران، عسلویه و ماهشهر در دستور کار است که امیدواریم پارک‌های فناوری ایران شود، افزود: به دلیل تنوع صنایع پایین‌دستی از همه محققان این حوزه درخواست همکاری دارم تا به دانش فنی و خلق لایسنس دست یابیم.
علی‌عسکری اظهار کرد: صنعت پتروشیمی مزیت ملی است که می‌تواند باعث خلق میلیاردها دلار ثروت شود. او با بیان اینکه برای آینده ۵۰ساله صنعت پتروشیمی مطالعه می‌کنیم، گفت: صنعت نفت و گاز صنعت برتر کشورمان است و اگر دانش‌بنیان‌ها نفوذ کنند کار بزرگی انجام شده است. مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس تصریح کرد: برخی شرکت‌های زیرمجموعه در همکاری با دانش‌بنیان‌ها مانند پتروشیمی کارون بیشتر فعال بوده‌اند. او ادامه داد: افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد کشور می‌تواند اقتصاد مقامتی را ارتقا دهد.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تاکید کرد: اگر فضای مناسبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در نظر گرفته نشود همه ما آسیب می‌بینیم و در همین راستا باید زمینه حضور حداکثری شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع، به‌ویژه صنایع بزرگ را فراهم کنیم؛ چرا که نفوذ دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ می‌تواند زمینه‌ساز تحولات بزرگ اقتصادی و علمی شود.علی‌عسکری افزود: امروز به جای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در پی این باشند که با شرکت‌های بزرگ همکاری کنند ما باید به سراغ این شرکت‌ها برویم، چرا که عقب ماندن صنایع بزرگ از دانش روز، تهدیدی جدی برای تداوم سودآوری و حتی حیات آنهاست.همچنین مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به راه‌اندازی مراکز نوآوری در شرکت‌های تابعه، گفت: این اقدام پرخیر‌و‌برکتی برای آینده خواهد بود و از تک‌تک مدیران عامل شرکت‌ها به دلیل این اقدام تشکر می‌کنم. او در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم شکل‌گیری فرهنگ نوآوری در گروه تأکید و اظهار کرد: باید این فرهنگ در همه شرکت‌های گروه رشد کند و در ایده نوآور کاربردی از سطح کارگر تا کارشناس و مدیر استقبال کنیم و به آن اهمیت بدهیم و ایده‌دهنده را تکریم کنیم.

داخلی‌سازی ۸۰ درصد از پتروشیمی گچساران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز با بیان اینکه هرگونه تغییر و تحول نیازمند راهبرد و برنامه‌ریزی برای آینده است، اظهار کرد: ظرفیت نصب‌شده هلدینگ خلیج فارس هم‌اکنون ۲۸میلیون تن است که با بهره‌برداری از سه‌طرح جدید در آینده نزدیک این ظرفیت به ۳۳میلیون تن می‌رسد. حسن نشان‌زاده‌ مقدم تصریح کرد: امیدواریم در ۱۴۰۵ این ظرفیت نصب‌شده به ۴۶میلیون تن برسد. ۸۰درصد از طرح‌ها در ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسند. او ادامه داد: بیش از ۸۰درصد از پروژه‌های گچساران و یادآوران ساخت دانش‌بنیان‌هاست.
در ادامه سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در این‌باره گفت: احداث واحدهای جدید را فراموش کنید. اگر قرار است خوراک پایدار فراهم شود باید پتروشیمی‌ها در بالادست و توسعه میادین سرمایه‌گذاری کنند. مالک شریعتی با بیان اینکه افزایش تولید، سرمایه‌گذاری مصرف‌کنندگان و مدیریت مصرف باید مورد توجه شرکت‌ها قرار گیرد، افزود: ۷۰درصد از زنجیره ارزش پتروشیمی را می‌توانیم تامین کنیم. او اظهار کرد: در طرحی که مجلس پیگیری می‌کند باید شرکت‌ها برای افزایش تولید و تامین گاز سرمایه‌گذاری کنند، چرا که هم‌اکنون حدود ۲۳درصد از کل انرژی کشور تلف می‌شود. شریعتی با تاکید بر اینکه شدت انرژی ما دوبرابر اتحادیه اروپاست، تصریح کرد: باید با سرمایه‌گذاری این انرژی را به خوراک موردنیاز تبدیل کنیم.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca.inik49nmu5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما