مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: میزان تحویل سوخت به نیروگاه ها و صنایع کاهش نیافته و حتی سوخت بیشتری نیز به آن ها تحویل داده می شود.
plusresetminus
سوخت بیشتری به صنایع و نیروگاه ها تحویل دادیم/ بنزین عامل آلودگی هوا نیست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، جلیل سالاری در حاشیه مراسم مراسم عملیاتی شدن اولین تفاهم نامه سه جانبه در خصوص نوسازی و تقویت ناوگان حمل فراورده های نفتی کشور در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص میزان تخصیص گاز و سوخت مایع به نیروگاه ها و صنایع، اظهار کرد: اگر میزان مصرف با توجه به شرایط دمایی کشور تغییر کند میزان تخصیص متفاوت خواهد بود، هرچه میزان مصرف در حوزه خانگی کاهش یابد به حوزه نیروگاه ها تخصیص می بابد.
وی افزود: از حدود ٢٠٠ تا ٢٢٠ میلیون متر مکعب در زروز تخصیص گاز داشته ایم و این عدد به زیر ١٠٠ میلیون نرسیده است.
به گفته وی، نسبت به پارسال تخیصیص سوخت کاهش نیافته است هم در حوزه گاز و هم مایع سوخت بیشتری تحویل دادیم. وی افزود: تقریبا گاز نسبت به سال گذشته معادل بود و در برخی مواقع نیم تا یک درصد رسد داشته است. در بخش مایع نیز نزدیک ١٨ تا ٢٠ درصد افزایش تخصیص داشتیم در حوزه صنایع نیز شرایط به همین روال بوده است.
سالاری در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه کیفیت بنزین در چه سطحی است و آیا می توان آن را عامل الودگی دانست، گفت: خیر، کیفیت همه محموله هایی که وجود دارنراز نظر استاندارد و مجموعه های دیگر مطلوب است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی افزود: در حوزه بنزین اعم از آنچه معمولی تولید می شود و بنزین یورو تقریبا همه استانداردهای زیست محیطی را دارند و تنها یک انحراف روی اکتان بنزین معمولی و بنزین یورو است.
توزیع بنزین سوپر آغاز شد
سالاری با بیان این‌که اکتان زیر 87 در کشور توزیع نمی‌شود، گفت: در حال حاضر بنزین سوپر در کشور عرضه می‌شود یک مدت در داخل کشور با چالش مواجه بودیم چرا که پالایشگاه شازند به عنوان منبع تولید بنزین سوپر در تعمیرات اساسی قرار داشت اما از هفته پیش شروع به تولید کرده و از ابتدای این هفته در جایگاه‌های تهران بنزین سوپر عرضه می‌شود.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به میزان عرضه بنزین سوپر اظهار کرد: در هر ناحیه از نواحی استان چهار تا پنج جایگاه را تجهیز کرده‌ایم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اگر میزان ناترازی به همین شکل ادامه پیدا کند وارد کننده بنزین خواهیم شد ادامه داد: در حال حاضر ناترازی در حوزه بنزین نداریم ولی باید مدیریت صورت گیرد که این اتفاق نیفتد. امروز ناترازی در حوزه گاز است چرا که بخش خانگی مصرف غیرقابل پیش‌بینی دارد که باید به موضوع مدیریت مصرف در این بخش توجه شود.
وی با بیان این‌که اگر بهره‌وری اتفاق نیفتد حتی اگر تمام انرژی کشور تبدیل به تولید شود نیز عملا جوابگو نخواهد بود گفت: در حوزه خودروسازی نیز سالانه یک میلیون خودرو تولید می‌شود که به موضوع اسقاط آنها توجه نمی‌شود. این در شرایطی است که باید ناوگان‌های فرسوده را از رده خارج کنیم و سوخت خودروها بهینه شود.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: حجم زیاد گاز در بخاری‌ها نیز عاملی بر آلودگی کلانشهرها هستند مجموعه بخاری، پکیج دودهایی را از دوکش‌ها خارج می‌کنند که حتی اگر وضعیت موتورخانه‌ها را مناسب کنیم باز هم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند لذا باید گفت که بخشی از موضوع آلودگی مربوط به گاز طبیعی است. در حوزه بنزین و سی ان جی نیز شرایط همین گونه است در تهران نزدیک به 20 تا 25 میلیون لیتر روزانه بنزین و گازوئیل مصرف می‌شود که رقم قابل توجهی است. علاوه بر این لاستیک خودرو، لنت خودرو و مواردی از این قبیل نیز در آلودگی نقش دارند.
فعلا ال پی جی در آیین‌نامه نیامده است
وی در پاسخ به این سوال که آیا ال پی جی قرار است وارد سبد سوخت شود اظهار کرد: فعلا این مساله در آیین‌نامه نیامده است.
سالاری با بیان این‌که گازوئیل در حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود ادامه داد: میزان مصرف آن در زمستان بستگی به شرایط دارد به طور میانگین مصرف گازوئیل در سال گذشته نزدیک به 10 میلیارد لیتر بود که امسال نیز همین میزان پیش‌بینی شده است.
پتروشیمی بنزین تولید نمی‌کنند
وی در پاسخ به این سوال که آیا از بنزین پتروشیمی استفاده می‌کنید؟اظهار کرد: از پتروشیمی‌ها بنزین دریافت نمی‌شود و کلا پتروشیمی‌ها بنزین تولید نمی‌کنند، ریفرمیت پتروشیمی‌ها مشابه پالایشگاه‌ها است و خیلی از پتروشیمی‌ها در برخی فصول این ریفرمیت را صادر می‌کنند.
کیفیت بنزین کاهش نیافته است
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که آیا برای افزایش تولید کیفیت بنزین را کاهش داده‌اید اظهار کرد: کیفیت بنزین کاهش نیافته است.
وی با بیان این‌که در حال حاضر تولید و مصرف بنزین معادل است، گفت: انحراف‌هایی همچون قاچاق صورت می‌گیرد که در این حوزه نیز تمهیداتی می‌بایست صورت بگیرد که هم در بحث بنزین و هم در بحث نفت گاز مدیریت انجام شود تا بتوانیم تامین انرژی پایدار را داشته باشیم.
سالاری با اشاره به میزان قاچاق بنزین و گازوئیل اظهار کرد: میزان قاچاق متفاوت است در شرایط فعلی شش تا هفت میلیون گازوئیل و چهار تا پنج میلیون بنزین قاچاق می‌شود که عدد قابل توجهی است.
به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اگر برای مهاجرت کارت‌ها تمهیداتی در نظر گرفته شود و نظارت بیشتر شود این انحرافات نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdce.o8pbjh8nx9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما