معاون وزیر نفت با بیان اینکه بانک ها سرمایه گذار اصلی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی خواهند بود، گفت: هنوز پیمانکار این طرح مشخص نشده و اما احتمالا پیمانکار هم از بین سهامدارها تعیین شود.
plusresetminus
پیمانکار هنوز نهایی نشده است/بانک ها پیمانکار پتروپالایشگاه شهید سلیمانی می شوند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مصرف بنزین در کشور از تولید آن گذر کرد. بر اساس آنچه علی نژاد علی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی به بازار می گوید روزانه حدود ۱۰۳.۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود این در حالی است که تولید بنزین در کشور تنها ۱۰۲ میلیون لیتر است. کسری ۱.۵ میلیون لیتری تولید و مصرف بنزین در شرایطی است که پیش بینی می شود در ماه های آینده بدتر هم شده و در نوروز امسال شرایط بدی را داشته باشیم. با وجود نگرانی ها برای تامین بنزین اما خبری از اجرای طرح ها برای افزایش ظرفیت تولید بنزین نیست. این در حالی است که جلیل سالاری معاون وزیر نفت در روزهای نخست خود از تمرکز دولت برای توسعه پتروپالایشگاه ها سخن گفته بود. اما حالا در شرایطی که حدود ۱۶ ماه از شروع فعالیت این دولت می گذرد، خبری از ظرفیت سازی برای افزایش تولید بنزین و توسعه پتروپالایشگاه ها نیست.
جلیل سالاری معاون وزیر نفت در گفتگو با بازار درباره آخرین وضعیت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در پاسخ به این سوال که چه میزان سرمایه گذاری برای اجرای این طرح نیاز است، گفت: سرمایه گذاری مورد نیاز این طرح قرار است که فاز به فاز جلو مشخص و تامین شود و نمی توان رقم دقیق آن را مطرح کرد.
مدیرعامل پخش و پالایش در ادامه درباره آخرین وضعیت پیشروی این طرح گفت: هم اکنون در حال پیگری اخذ مجوزهای محیط زیستی این پروژه هستیم. همچنین ۱۱۵۰ هکتار زمین پیش بینی شده ضمن اینکه بحث تخصیص خوراک و ثبت شرکت را نیز پیگیری می کنیم.
او همچنین در پاسخ به وضعیت پیمانکار پترو پالایشگاه شهید سلیمانی هم گفت: پیمانکار آن هنوز نهایی نشده است. اما به دنبال انتخاب آن از بین سهامدارها هستیم.
هرچند که معاون وزیر نفت توضیح بیشتری در اینباره نداده اما به نظر می رسد که بانک ها که به نوعی سرمایه گذار و سهامدار این پروژه هستند پیمانکار آن هم باشند.
سالاری در بخش دیگری از گفته های خود تاکید کرد: پترو پالایشگاه شهید سلیمانی یکی از پروژه‌های مهمی است که هم توسعه زنجیره ارزش را در آن خواهیم داشت و هم بخشی از فرآورده‌های نفتی را با شبکه خطوطی که پیش بینی کرده ایم به مرکز کشور برای تامین نیاز سوخت انتقال خواهیم داد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به اینکه این پترو پالایشگاه نخستین پروژه ما در حوزه تلفیق پالایش و پتروشیمی است، تاکید کرد: در این پترو پالایشگاه به دنبال ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی هستیم. امری که هم نگاه دولت است و هم در سند تحول پیش بینی شده است.
وعده هایی که محقق نشده
طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه از جمله اقدامات دولت سیزدهم به منظور ممانعت از واردات بنزین در کشور و تنوع در سبد تولیدات است که علاوه بر تولید سوخت، محصولات پتروشیمیایی را نیز تولید می‌کند.
اسفند پارسال بود که جلیل سالاری معاون وزیر نفت از آغاز طرح مطالعاتی ۲ پترو پالایشگاه خبر داد که یکی از آنها شهید سلیمانی بود. در آن روزها که تمامی مشکلات اقتصادی کشور به نبود مدیریت در دولت های گذشته گره می خورد، مسئولین دولت از افزایش ظرفیت پالایشی کشور با بهره برداری از این پترو پالایشگاه ها سخن می گفتند.
اما روند پیگیری احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی خیلی کندتر از آنچه تصور می شد، دنبال شد، طوری که در ۲۵ اردیبهشت امسال مدیرعامل شرکت پخش و پالایش درباره آخرین وضعیت این طرح گفت که درحال دریافت مجوز شورای اقتصاد هستیم، مطالعات مکان‌یابی آن نیز انجام شد و در مراحل بعد باید مشارکت نامه آن شکل گیرد و شرکت تشکیل و اساسنامه تدوین شود و به موازات آن فرایند مناقصه انجام شود.
در نهایت ۸ تیر همین امسال بود که سالاری اعلام کرد که طی چند روز آینده با حضور وزیر نفت کلنگ احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای "شهید سلیمانی" در بندرعباس به زمین خواهد خورد.
حالا ۶ ماه از این وعده و وعیدها می گذرد اما هنوز این پروژه پیشرفتی نداشته و در عمل تنها یک طرحی است که روی کاغذ باقی مانده است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdce.x8pbjh8pv9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما