معاون نخست‌وزیر روسیه گفت؛ روسیه در بلندمدت می‌تواند گاز طبیعی خود را یا با استفاده از زیرساخت‌های آسیای‌مرکزی یا به‌صورت سوآپ از خاک ایران به بازارهای افغانستان و پاکستان ارسال کند.
plusresetminus
سوآپ گاز از ایران به افغانستان و پاکستان روی میز کرملین
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، معاون نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه‌ای با خبر‌‌گزاری تاس گفت: روسیه در بلندمدت می‌تواند گاز طبیعی خود را یا با استفاده از زیرساخت‌های آسیای‌مرکزی یا به‌صورت سوآپ از خاک ایران به بازارهای افغانستان و پاکستان ارسال کند. این مقام روس توضیح داد؛ مسکو همچنین در حال مذاکره در مورد عرضه بیشتر گاز خود به قزاقستان و ازبکستان است. نواک در این گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با اشاره به توافق روسیه با جمهوری‌آذربایجان برای افزایش عرضه گاز به‌منظور مصرف داخلی، گفت: «در آینده، زمانی که تولید گاز آنها افزایش یافت، ما می‌توانیم در مورد سوآپ گفت‌وگو کنیم.» معاون نخست‌وزیر روسیه توضیح داد: «ما امسال توانستیم به میزان چشمگیری ال‌ان‌جی به اروپا صادر کنیم. این میزان در ۱۱ماه امسال به ۴/ ۱۹میلیارد مترمکعب رسید‌ که تا پایان سال ‌به ۲۱‌میلیارد مترمکعب خواهد رسید.»
وزیر نفت سابق روسیه گفت: «بازار اروپا همچنان مناسب است زیرا کمبود گاز در این بازار ادامه دارد و ما توانایی کامل برای ازسرگیری عرضه را داریم. برای مثال، خط لوله یامال-اروپا که به دلیل انگیزه‌های سیاسی بسته‌شده، بلااستفاده مانده‌است.» نواک با اشاره به درخواست‌های مکرر از سوی مصرف‌کنندگان اروپایی برای افزایش عرضه گاز روسیه، گفت: «امروز، ما می‌توانیم با قطعیت بگوییم که تقاضا برای گاز ما وجود دارد.» معاون نخست‌وزیر روسیه در این مصاحبه همچنین گفت: خط لوله «ترک‌استریم» که از طریق دریای‌سیاه از روسیه به ترکیه متصل می‌شود با «تمام ظرفیت» فعالیت می‌کند و ۴۲‌میلیون مترمعکب گاز در روز ارسال می‌کند. همچنین معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: اوپک‌پلاس از قمار «غیرقابل قبول» غرب به رهبری آمریکا با اعمال سقف قیمتی برای ایجاد کارتلی از خریداران انرژی انتقاد کرده و هشدار داده‌است که این نوع مداخله به عدم‌توازن در بازار منجر می‌شود.
وی هشدار داد: «همکاران ما در اوپک‌پلاس قبلا اعلام کرده‌اند که این (اقدام) برای بازار غیرقابل قبول است. زمانی‌که مشتریان شروع به مداخله در اقتصاد بازار می‌کنند، تنها به عدم‌توازن منجر خواهد شد.» نواک افزود: کشورهای عضو اوپک‌پلاس همچنان منسجم می‌مانند و تحریم‌های اعمال‌شده از سوی غرب تنها این انسجام را بیشتر تقویت خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: «انسجام وجود داشته و وجود دارد و بر اساس درک اتفاق‌هایی است که در بازار رخ می‌دهد و تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از آنها تحریم است.» گروه اوپک‌پلاس با وجود فشارهای غرب و با توجه به تاثیرات اقتصادی بر بازارهای نفتی، تصمیم گرفته‌است تا تولید را به میزان ۲‌میلیون بشکه در روز تا پایان سال‌۲۰۲۳ کاهش دهد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdce.78pbjh8f79bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما