دنیای‌اقتصاد : تامین مالی زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی به کمک ابزارها و رویکردهای مالی غیرتورمی عنوان نشستی بود که در آن شیوه‌های مختلف خرید اعتباری مخصوصا اعتبار اسنادی داخلی مورد بررسی قرار گرفت. تامین مالی زنجیره‌ای که در نهایت به حمایت از تولید می‌انجامد فشار مضاعفی بر سیستم بانکی وارد نمی‌کند و خاصیت ضدتورمی خواهد داشت.
plusresetminus
تامین مالی غیرتورمی پلیمری‌ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، روز گذشته مراسمی برای ایجاد تفاهم بین سه نهاد اقتصادی کشور به منظور تامین اعتبار صنایع تکمیلی پتروشیمی به امضا رسید. طبق این تفاهم‌‌‌نامه قرار است شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بانک تجارت و انجمن ملی صنایع پلیمری به منظور حمایت از توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی همکاری‌‌‌های لازم را انجام دهند. به این ترتیب بانک تجارت به عنوان یکی از اضلاع این همکاری زمینه تامین مالی این پروژه را از طریق سیستم‌های اعتباری غیرتورمی برعهده گیرد.به این منظور مدیران سه نهاد همکار پیش‌‌‌نیازها و شرایط این همکاری را در مراسم یادشده اعلام کردند.
در این مراسم که روز گذشته در هتل المپیک برگزار شد، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: این جمع بسیار باشکوه است و پشت سر هرکدام از شما صنعت و جمع‌های موثر و حساس وجود دارد به همین دلیلی فرصت را مغتنم شمرده و امروز ابتدا یاد می‌کنم از تمام کسانی که از گذشته تاکنون با تلاش‌های بسیار برای این صنعت تلاش کرده‌اند؛ برای همه رفتگان رحمت طلب می‌کنم و برای همه بازنشستگان سلامتی می‌خواهم همچنین برای افرادی که هنوز در صحنه هستند؛ از آنها می‌خواهم تا می‌توانند خود را وقف این صنعت کنیم تا کامل شود. وی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی افزود: راه و رسم ایشان مکتبی برای همه ماست. ایشان الگو و چهره‌ای است الهام بخش که برای همه ما تبدیل به یک قهرمان شد. ما به جز اولیای خدا الگوی دیگری نداشتیم که ایشان الگوی مهمی شد. همه باید بدانند که جان این افراد منشأ حیات و امنیت ماست. اقتصاد و فعالیت اجتماعی بدون امنیت هیچ‌وقت میسر نمی‌شد.
شاهمیرزایی با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و دنیا افزود: نباید فراموش کنیم که علت احترامی که در منطقه و دنیا برای ایران قائل هستند چیست. امیدواریم پیشرفت‌‌‌ها به گونه‌‌‌ای باشد که واحدهای پایین‌دست در تمام سطوح مثل نساجی لوازم خانگی صنایع خودرویی و دریایی و … تکمیل شده و به صادرات برسیم. ما باید صنایع پتروشیمی را تکمیل کنیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: همه اعضا و زیرمجموعه‌‌‌های صنعت پتروشیمی از ریز تا درشت باید تکمیل شود و ما نباید از دیگر کشورها عقب بیفتیم. چراکه هم منابع و هم دانش موردنیاز همگی در اختیار ماست. هدف ما تکمیل صنعت پتروشیمی در بخش پایین‌دست است. همان‌طور که مشخص است در صنایع بالا‌‌‌دستی، مشکل خاصی وجود ندارد. در حوزه اجرا هم تجربه بسیار خوبی کسب شده و نسبت به اوایل انقلاب تقریبا به رشد ۶۰ برابری رسیده است. به گونه‌‌‌ای که از تولید ۵/ ۱ به ۹۰ تن رسیده‌‌‌ایم و هم اکنون در حال عبور از همین رقم ۹۰ تن هستیم.

سود تجمیعی ۹۵ میلیاردی هلدینگ خلیج فارس

در ادامه عبدالعلی علی عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: موضوع اصلی این گردهمایی، حمایت از تولیدات صنایع پایین‌دست و تامین مالی آن‌‌‌هاست. این اقدام و تفاهم نامه حمایتی جای قدردانی بسیاری دارد و امیدواریم در نتیجه آن ظرفیت‌‌‌های لازم برای عزیزان در صنایع مدنظر ایجاد شود. وی افزود: هلدینگ خلیج فارس متعلق به توده‌‌‌های مردم است و ما افتخار می‌‌‌کنیم که نفع کار ما به جای جیب چند سرمایه‌دار به جیب مردم می‌رود. اما این سرمایه بسیار گسترده است. علی عسگری ادامه داد: در ۳۰ خرداد در مجمع ما، سود تجمیعی هلدینگ حدود ۹۵‌هزار میلیارد تومان و سود شرکت مادر ۵۶‌هزار ملیلیارد برآورد شد و ۲۴‌هزار میلیارد تومان هم بین سهامداران تقسیم شد.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: ما پول‌‌‌های سرگردان بسیاری داریم که نیاز به ساماندهی دارند. این هلدینگ اداره چند شرکت و کارخانه نیست ما یک موتور توسعه صنعت پتروشیمی با ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم. ۲۸ پروژه در حال حاضر در دستور کار قرار دارد. از این پروژه‌‌‌ها ۱۲ ابر پروژه، ۸ پروژه پایین دستی و ۸ پروژه میان مجتمعی در حال انجام است. وی افزود: به واسطه تحریم‌‌‌ها، ما از منابع ارزی داخلی بانک‌ها استفاده می‌‌‌کنیم. اما استراتژی بسیار بزرگ ما به سمت صنایع پایین‌دستی است، چراکه خلق ارزش در این پروژه هاست. ما به طور کلی خام‌فروشی داریم اما باید تنوع و تولیدات و تعداد کارخانه‌ها را افزایش دهیم.
علی عسگری گفت: ما خوراک پتروشیمی داریم. ۲۲ میلیون تن فروش داریم و برای تامین سرمایه و ترویج سرمایه‌گذاری باید به فکر باشیم. وی افزود: در حال حاضر به صورت سنتی بانک‌ها حامی هستند اما بانک‌ها باید بیشتر به تامین مالی پتروشیمی بپردازند تا هم برای نیاز داخل تولید کنیم و هم برای صادرات.

رویکرد برد-برد در تامین مالی

برمک قنبرپور عضو هیات‌مدیره و نایب رئیس دوم انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و رئیس کمیسیون آموزش انجمن گفت: اعتقاد ما این است که این حمایت‌ها بیشتر شده و گستره آن پخش خواهد شود. عضو هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ادامه داد: مساله تورم بسیار جدی است که همه جامعه را مبتلا کرده اما سیاست‌های تورم زدای دولت محترم ما را دچار مسائل مهمی برای تامین مالی کرده ما از سویی دچار تورم هستیم و از سویی دچار مشکلات تامین مالی که در راستای سیاست‌های تورم‌زدایی دولت ایجاد شده، شده‌ایم. وی بیان کرد: ما برای تمدید حدود اعتباری خود با سخت‌گیری‌ها شدیدی در بانک‌ها روبه‌رو هستیم که این مسائل به خاطر سیاست‌های دولت است. متاسفانه ما در تامین مالی چشم‌انداز روشنی نمی‌بینیم.
قنبرپور گفت: عرضه مرسوم محصولات پتروشیمی در بازار به سه صورت نقدی، سلف و اعتباری است زیرا عرضه پاسخگوی نیاز نیست. حتی معاملات نقدی نیز افزایش پیدا می‌کند اما بازارها که رکود پیدا می‌کنند باید به سمت عرضه‌های اعتباری برویم. نایب رئیس دوم انجمن ملی صنایع پلیمر ایران اظهار کرد: در ۱۶ مهر سال‌جاری در جلسه هشتادوهشتم کمیته تخصصی پتروشیمی، عرضه ۲۵ درصدی تولیدات محصولات پتروشیمی بیان شد اما هنوز تمام این امر انجام نشده و این میزان هنوز پاسخگوی صنایع نیست. اگر نگاه بلندمدت در فرای تصمیم‌گیری کشور ایجاد شود هم به نفع صنایع پتروشیمی و تکمیلی است و هم این اتفاق مثبت برای کل اقتصاد کشور رخ می‌دهد.
وی افزود: ما در سال‌جاری افزایش ۱۳ درصدی حجم داد و ستد محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا را تاکنون داشته‌ایم و انتظار داریم از ۵ میلیون تن عبور کنیم. همچنین در واردات ماشین‌آلات و ساخت و قالبسازی ما رشد زیادی داشته‌ایم. قنبرپور گفت: ما به شکل شدیدی در بازارهای منطقه‌ای با رقبای قدرتمندی دست و پنجه نرم می‌کنیم که به عنوان مثال ترکیه ریسک جدی را برای بازارهای صادراتی ما ایجاد کرده است. عمده بنگاه‌های ما کوچک و متوسط هستند و از طریق بانک‌ها تامین مالی می‌شوند و باید به موازات تورم این تامین سرمایه در گردش افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به ۵ ابزار حمایتی از صنایع تکمیلی پتروشیمی افزود: حمایت‌های مالی و اعتباری، استفاده از بازار سرمایه، تنوع در فروش مواد اولیه، نوسان آزاد قیمت‌ها و اعمال تخفیف و دیپلماسی اقتصادی و رفع مشکلات حمل‌ونقل نیازمند تسهیل است. همچنین سیاست ما این بوده است که اگر انحرافی دیدیم به آن اشاره می‌کنیم و فقط انتقاد نمی‌کنیم اما انتظار داریم اگر اشاره‌ای برای بهبودسازی می‌کنیم به آن توجه شود. عضو هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ادامه داد: متاسفانه کندی اجرای طرح‌ها و بهسازی یکی دیگر از مشکلات ماست که شاید به خاطر تعویض مدیریت‌ها یا لختی سیستم‌های دولتی است. وی بیان کرد: حمایت اعتباری در کنار استمرار عرضه می‌تواند قابل اتکا باشد تا ما در تکمیل زنجیره ارزش موفق باشیم. ما فکر می‌کنیم قطعا برای تکمیل این زنجیره نیازمند داده‌ها هستیم که همه آن در اختیار ما نیست. به عنوان مثال باید بدانیم میانگین فروش یک ماده پلیمری در ادارات چند دلار است و میانگین فروش ادوات چقدر است که در تولید ناخالصی کشور تاثیرگذار خواهد بود.
قنبرپور درباره فرآیند اصلی تامین مالی گفت: پول، اوراق بهادار، خدمات اعتباری مانند اوراق گام، اوراق بهادار و اوراق بهادار بر پایه عقود مبادله‌ای است. نایب رئیس دوم انجمن ملی صنایع پلیمر ایران اظهار کرد: شیوه‌های مرسوم حمایت اعتباری شامل فروش اعتباری تحت ساختار اعتبار اسنادی ال سی، وثیقه یا ضمانت، چک یا سفته اعتبار به خریدار توسط سیستم بانکی یا کارگزاری‌ها می‌شود. وی افزود: ال سی می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد اما باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد اگر رویکرد برد -بردی سر لوحه کار قرار گیرد. قنبرپور گفت: اگر رونق بازارهای داخلی را مدنظر داشته باشیم از یکسو کاهش ریسک شاغلان فعلی را خواهیم داشت و از سوی دیگر زنجیره ارزش تکمیل‌تر و عمیق‌تر می‌شود.
وی افزود: اوراق گام و اعتبار به خریدار و استفاده از اعتبار اسنادی از جمله مسیرهایی است که اکنون در اختیار قرار دارد و از سهولت بالایی برخوردار هستند. عضو هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران ادامه داد: فروش اعتباری می‌تواند افزایش مالی غیرتورمی، افزایش شفافیت در بازارها حمایت مالی از صنایع تکمیلی ایجاد بازارکند. وی بیان کرد: در حال حاضر تمایلی برای فروش اعتباری شرکت‌های پتروشیمی وجود ندارد و به نظر من مبحث ال سی باید در سیستم‌ها آموزش داده شود. همچنین در صنایع تکمیلی نیز این آگاهی بخشی وجود ندارد که ما در تلاشیم این امر محقق شود.
قنبرپور گفت: ما با ایجاد چنین همایشی قصد داریم دلایل خود را برای استفاده از ال سی‌ها تبیین کنیم. ما باید در صنایع پتروشیمی و تکمیلی که مهم‌ترین مزیت رقابتی کشور ماست باید در این امر رشد کنیم و هنوز عقب مانده‌ایم. ما نیازمند اطلاعات هستیم تا منشأ تصمیم‌گیری‌ها قرار دهیم. شفافیت اقتصادی به همه ما کمک می‌کند این داده‌ها را بدون دغدغه استخراج کنیم و با هم به اشتراک بگذاریم. نایب رئیس دوم انجمن ملی صنایع پلیمر ایران اظهار کرد: اینکه ما صنایع پتروشیمی را رشد داده‌ایم دیگر کافی است و حالا باید با عدد و رقم و شاخص صحبت کنیم تا امروز را ترسیم کنیم و هدف‌های بلندمدت را مشخص کنیم. وی افزود: در نهایت امیدواریم موانع برداشته شود و اتفاقات خوبی برای صنایع پتروشیمی و در کل اقتصاد کشور رقم بخورد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdci.yaqct1ayybc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما