فعال بازار روغن موتور گفت: توقف عرضه محصولات نفت بهران و ایرانول برای مالکان خودروها در زمان خرید روانکار چالش ایجاد کرده است، تداوم این موضوع گرانی ایجاد می کند.
plusresetminus
چالش روغن موتوری اسفند با غیبت بهران و ایرانول/مالیدن پیه گرانی روغن به تن مشتریان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، روغن موتور در اسفندماه گران می شود، این خبر نشان می دهد که مالکان خودروها در ماه پایانی سال جاری با گرانی قابل توجه در تعویض روغن موتور با شروع فصل مسافرت های نوروزی مواجه می شوند.
گزارش میدانی خبرنگار «بازار» از بازار روغن موتور در تهران گویای این موضوع است که از چهار شرکت تولید کننده بزرگ روغن موتور، دو شرکت ایرانول و نفت بهران به صورت قطره چکانی محصول به بازار عرضه می کنند. به نظر می رسد که عرضه قطره چکانی تبدیل به اهرم فشار برای افزایش قیمت از سوی تولید کنندگان شده است. اگر متولیان این صنعت اقدامی عاجل در خصوص قیمت گذاری روغن موتور انجام ندهند و نظارتی به بازار این روانکار نداشته باشند، در ماه پایانی سال مالکان خودروها با چالش جدی تامین روغن موتور مواجه خواهند شد.
نفت بهران و ایرانول غایب هستند
علی ادیب زاده فعال بازار روغن موتور با اشاره به عرضه قطره چکانی این روانکار به خبرنگار «بازار» گفت: در حال حاضر ایرانول محصول به بازار عرضه نمی کند، علیرغم پیگیری دلیل این موضوع مشخص نیست. نفت بهران نیز به عنوان لیدر بازار روغن موتور پس از توقف عرضه طولانی، طی دو روز گذشته تعداد اندکی از محصولات خود را به بازار عرضه کرده است. کمبود محصولات ایرانول و نفت بهران منجربه چالشی برای مشتریان در زمان خرید روغن موتور شده است.
این فعال روغن موتور با هشدار به گرانی احتمالی روانسازها در ماه پایانی سال جاری، بیان کرد: اسفندماه را می توان ماه آماده سازی خودروها توسط مالکان برای سفرهای نوروزی اعلام کرد، باتوجه به کمبود عرضه و افزایش تقاضای که در بازار روغن موتور ایجاد شده است، به نظر می رسد قیمت روانسازها ماه آینده رشد چشمگیری خواهد داشت. امیدواریم با افزایش قیمت روغن موتور عرضه آن از سوی تولیدکنندگان افزایش یابد. چرا که کمبود در ماه پایانی سال جاری بستر را برای ورود سودجویان به این بازار فراهم یا چالش در تدارک سفرهای نوروزی ایجاد می کند.
ادیب زاده در خصوص افزایش قیمت روغن موتور درماه جاری، به خبرنگار «بازار» گفت: در دیماه سال جاری شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت روغن موتور در بازار بودیم، از زمان این افزایش قیمت تاکنون گرانی مجددی برای روانکارها در بازار ایجاد نشده است.
تولید انحصاری روغن موتور
چندی پیش سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تایید موضوع گرانی روغن موتور در بازار، گفته بود: «در حوزه روغن موتور نباید با کمبود یا گرانی مواجه شویم، زیرا در داخل ظرفیت تولید به میزان کافی وجود دارد، مواد اصلی تولید روغن موتور در داخل تامین می شود، فقط ادتیو و برخی از کاتالیزورها وارداتی است. بنابراین بخشی از افزایش قیمت روغن موتور به دلیل کمبود عرضه آن به بازار است.»
نماینده مردم سقر در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود: «اگر وضعیت فعلی بازار روغن موتور تداوم داشته باشد، وزارت صمت باید نسبت به واردات روغن موتور اقدام کند تا انحصار در تولید از بین برود. همچنین تولیدکنندگان نباید نسبت به تامین روغن موتور کوتاهی کنند، وزارت صمت نیز باید با نظارت جدی از بروز تخلفات جلوگیری کند.»
عملکرد وزارت صمت از ابتدا سال جاری تاکنون نشان داده است که توجه خاصی به عرضه روغن موتور در بازار ندارد، با توجه به فحوای سخنان سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اگر این وزارتخانه اقدامی فوری در خصوص واردات روغن موتور جهت ساماندهی بازار روانکارها انجام ندهد، ماه آتی کمبود روغن موتور به چالش اصلی وزارت صمت و مالکان خودروها تبدیل خواهد شد.
اگر رفتار وزارت صمت برای واردات روغن موتور مشابه واردات خودرو باشد، خرابی خودروها در سفرهای نوروزی به شدت افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdce.w8fbjh8e79bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما