عملیات طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر با سرمایه ۹۰۰ میلیون دلاری به منظور تولید ۴۵۰ هزار تن از این محصولات و ارزآوری سالانه ۵۱۰ میلیون دلاری در عسلویه در حال اجرا است.
plusresetminus
جلوگیری از خام فروشی با اجرای طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری از ظرفیت های اقتصادی کشور از اهداف مهم گروه توسعه انرژی تدبیر در حوزه صنایع پتروشیمی است؛ دستاوردهایی که ضمن به حرکت درآورد چرخ اقتصادی کشور و تسریع فعالیت های صنعتی می تواند به امنیت اقتصادی ایران حتی در خارج از مرزهای کشور کمک کند.
در این راستا شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر یکی از چند مجموعه فعال زیر نظر این هلدینگ انرژی به تازگی طرح اجرای پروژه های پروپیلن و پلی پروپیلن را در منطقه عسلویه آغاز کرده است تا ضمن جلوگیری از خام فروشی، کمک به اشتغال و محرومیت زدایی از منطقه با ارزآوری از محصولات پتروشیمی، گامی در راستای توسعه صنایع کشور به خصوص در حوزه انرژی بردارد.
استفاده از تجربه موفق پروژه استحصال اتان
در این راستا چندی پیش عملیات طرح PDH-PPT آغاز و گفته شد سرمایه ۹۰۰ میلیون دلاری و بخشی از سرمایه گذاری چینی ها این پروژه طی ۴-۵ سال به مرحله افتتاح و آغاز فعالیت می رسد. طرحی که قرار است به تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن پروپیلن و پلی پروپیلن بیانجامد که ضمن تامین نیاز داخلی، ارزآوری سالانه ۵۱۰ میلیون دلاری نیز برای آن متصور شده اند.
در این راستا رمضان خلیلی معاون مهندسی ساختمان شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر با اشاره به اجرای طرح های موفق گذشته در گروه توسعه انرژی تدبیر به بازار گفت: یکی از پروژه های موفقی که در گذشته و پیش از اجرای طرح پروپیلن و پلی پروپیلن انجام دادیم برنامه استحصال اتان شرکت پارسیان سپهر بود که طی مدت ۴.۵ سال از ابتدای آغاز طرح تا بهره برداری از آن زمان برد.
وی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی طرح مذکور برای کشور اضافه کرد: در پروژه استحصال اتان محصولات هیدرو کربونیک همچون اتان، پروپان، بوتان و بنزین طبیعی را از گازهایی که نیروگاه ها در منازل می سوزاندند را به عنوان یک محصول ارزشمند دریافت کردیم؛ محصولی میانی که در بحث ارزش افزوده و زنجیره ارزش از اهمیت بالایی برخوردار است.
خلیلی تاکید کرد: برای همان پروژه استحصال اتان برنامه داریم از محصول پروپان شرکت پالایش پارسیان سپهر به نحو احسن استفاده کنیم و ارزش افزوده این محصول را چندین برابر افزایش دهیم.
معاون مهندسی ساختمان شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر با اشاره به آغاز اجرای طرح PDH-PPT در عسلویه بیان کرد: بر این اساس ابتدا محصولی به نام PDH یا همان پروپیلن را می گیریم که با صنایع پایین دستی خود مثل یک زنجیره است را تبدیل می کنیم و ارزش پروپان را در این طرح به حدود ۲ الی ۲.۲ برابر ارزش فعلی آن خواهیم رساند.
۴ سال تا بهره برداری از پروژه ۹۰۰ میلیون دلاری
امیر حسین سرکاری مدیر پروژه نیز در تایید صحبت های خلیلی معاون مهندسی ساختمان شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: همانطور که اشاره شد پیش از اجرای طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن، اجرای پروژه استحصال اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر را در گروه توسعه انرژی تدبیر بر عهده داشتیم.
وی اضافه کرد: طرح استحصال اتان در سایت های مهر و عسلویه اجرا شد و مهمترین طرحی بود که پیش از طرح فعلی انجام گرفت و بلافاصله بعد از بهره برداری از آن، پروژه پروپیلن و پلی پروپیلن را آغاز کردیم. البته پروژه های قبلی هم بود که از آن ها هم دستاوردهای خوبی به دست آمده است.
سرکاری با اشاره به جزئیات عملیات طرح در دست اجرا ادامه داد: این طرح از نقطه صفر تعریف شده و تمام فازهای یک طرح شامل مطالعات مقدماتی، انتخاب محل زمین، دریافت زمین، آماده سازی زمین و تمام مراحل آغاز پروژه و طراحی آن را در مجموعه اجرایی کرده ایم. بنابراین همه این ها در خود شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر انجام شده است.
وی تاکید کرد: برنامه ای که داریم این است که از تجربه پروژه های قبلی استفاده کنیم و در زمان هر فعالیت اجرایی که انجام می دهیم، برنامه ریزی و آماده سازی قدم بعدی فعالیتمان را انجام دهیم. در همین لحظه که صحبت می کنیم عملیات خاک برداری، خاک ریزی و تحکیم بستر را اجرایی می کنیم و همزمان کارهای مهندسی را انجام می دهیم و مطالعات مقدماتی انجام می شود و حتی برای تامین کالاها با شرکت های معتبر داخلی جلساتی را برگزار کرده ایم.
سرکاری افزود: بلافاصله بعد از اینکه زمین برای اجرای طرح آماده شد عملیات ساخت ساختمان های صنعتی و غیر صنعتی آغاز و تجهیزات و سازنده ها مشخص می شود تا برای اجرای عملیات ساخت مشغول شوند. در فاز های بعدی هم به همین شکل برنامه ریزی می کنیم؛ یعنی از امروز که پروژه را تعریف کردیم تا انتهای پروژه را که پایان عملیات اجرایی نمی دانیم و تولید محصول و صادرات محصول را پایان ماموریت خود می دانیم تا بهره بردار می آید و مستقر می شود.
وی تصریح کرد: تک تک این گام ها توسط تیم اجرایی و تیم ستاد مرکزی برنامه ریزی شده و امید است به اهدافمان با حمایت های مسئولان دست یابیم. پروژه ای که حجم سرمایه گذاری آن ۹۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده و قرار است طی مدت ۴ سال عملیات ساخت آن را به اتمام برسانیم. در این راستا به احتمال زیاد یک سال هم برای بهره برداری و رفع پانچ ها زمان نیاز است.
گفتنی است شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر به منظور تکمیل زنجیره ارزش محصولات تولیدی گروه توسعه انرژی تدبیر و همچنین ایجاد ارزآوری و ارزش افزوده، ‌جلوگیری از خام فروشی، توسعه مناطق محروم و ایجاد اشتغال، به دستور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در اسفند ۱۳۹۹ تاسیس شده و اجرای سه طرح احداث طرح PDH و صنایع پایین دستی پروپیلن، پروژه افزایش استحصال اتان در تاسیسات گازی ۱۸ فاز پارس جنوبی و اجرای طرح تولید کربنات سدیم از دی اکسید کربن پالایشگاه عسلویه را بر عهده دارد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcj.xeafuqextsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما